Digital kontaktbytare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
klopaz

Digital kontaktbytare

Inlägg av klopaz »

Tjenixen.
Håller på med ett litet projekt där jag ska byta en kontakt digitalt med en µC.
Skulle behöva nån sånhär komponent, men jag vet inte vad dom heter eller vart jag kan få tag på dom.
Bild
Jag vill alltså få de gröna ledarna att först vara ihoppkopplade med dom röda, och sedan (på min avrs kommando) med dom blåa. Helst av allt skulle jag vilja välja vilka ledare som ska vara ihoppkopplade genom att endas använda 1 pinne på min avr till att t.ex. sätta. den gula "styrpinnen" hög eller låg.
AndersL
EF Sponsor

Inlägg av AndersL »

Om det är ttl-nivåer man vill växla borde en 74157 fungera t.ex. 73-522-22 hos ELFA.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Tja, det finns en del olika varianter. Men den enklaste är att använda 2 st 74LS257 (eller 74HCT257) som är en Quad 2-to-1 line selector.

Detta är under förutsättning att du ska köra datat från dom röda och blå till dom gröna.

EDIT: Hann inte först :-)
klopaz

Inlägg av klopaz »

Aj då. Det är nämligen xbox-kontakter (usb?) som ska switchas om. Så det ska nog gå signaler åt båda riktningarna, och sen så vet jag inte om dom där 500mA @ 5V som USB kan prestera (rätt?) är mer än vad dom där komponenterna pallar.
Måste ta och kolla upp vad den där 5:e ledaren i xbox-kontakterna är till för också, för usb kör väll bara med 4?

EDIT
Det finns tydligen lite olika teorier om vad den 5:e ledaren är till för:
* Oanvänd
* För att kunna köra USB2
* För att xboxen ska veta hur många kontroller som är anslutna
* För att ge extra ström till kontrollerna

Kanske lättast att uppnå det jag vill med ett gäng transistorer?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Den 5:e (gula) kabeln är Sync signal ifrån video-decodern så man kan köra ljuspistol till xboxen.

Gnd och Vcc kan vara anslutna konstant till alla portar, spelar ingen roll.
Det är bara Data- och Data+ som du behöver shifta. Och ja, det är dubbelriktad kommunikation i dom.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Om den ska vara bidirectionell och kunna trycka upp 500 mA genom dom så skulle jag nog tro att det bästa är att köra med ett relä.

Relä med 4-polig växling 5 volt ca 70 mA styrspänning: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... 126868.htm
Driv den via en vanlig BC547 transistor från AVR'en.
klopaz

Inlägg av klopaz »

Kanon.
Kanske man skulle kunna tjäna en slant på att slå ihopp era inlägg och köpa ett 2-poligt relä: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/126700.htm

Har läst på mig lite om reläer i elfakatalogen och i databladen, och jag kom fram till att man behöver 40mA för att styra ett G6A-274 relä. Har jag rätt?

Hedis, du verkar känna din xbox ganska väl :D
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Hedis skrev:Gnd och Vcc kan vara anslutna konstant till alla portar, spelar ingen roll. Det är bara Data- och Data+ som du behöver shifta.
Jag funderade lite på det jag också, men kommer det verkligen att fungera? Jag är dålig på hur usb-protokollet ser ut på en lägre nivå, men kommer "mastern" verkligen att upptäcka att man bytt pereferienhet om inte enheten samtidigt blir resettad (genom en power on) så att dom kan påbörja handskakningsprocessen?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

klopaz> Jo xboxen har jag ganska bra koll på. Har pysslat med dom i några år nu.

Matseng> Där sa du ngt om kanske är sant. Men efterssom vcc och gnd ansluts före datastiften (efterssom kontakten är utformad så) så borde det inte bli något problem. Vissa enheter (externa 2,5" hdd) har ju extern strömförsöjning vilket ger 5v till hela kretsen även om usb´n är urdragen. Så det borde fungera.

Men ett relä är nog den enklaste lösningen helt klart, o det borde räcka med ett 2-poligt.
Driv det med en liten transistor (bc547?) och glöm inte en diod parallellt med spolen (i rätt riktning) så blir det nog kanon.

Varför inte bara köra med en USB hub annars? för det skall fungera fint.
Senast redigerad av Hedis 7 oktober 2004, 12:34:06, redigerad totalt 1 gång.
Fredrick

Re: Digital kontaktbytare

Inlägg av Fredrick »

klopaz skrev:Tjenixen.
Håller på med ett litet projekt där jag ska byta en kontakt digitalt med en µC.
Skulle behöva nån sånhär komponent, men jag vet inte vad dom heter eller vart jag kan få tag på dom.
Bild
Jag vill alltså få de gröna ledarna att först vara ihoppkopplade med dom röda, och sedan (på min avrs kommando) med dom blåa. Helst av allt skulle jag vilja välja vilka ledare som ska vara ihoppkopplade genom att endas använda 1 pinne på min avr till att t.ex. sätta. den gula "styrpinnen" hög eller låg.
Annars finns det ju flerpoliga reläer.

Men det kanske är uteslutet pga utrymmes skäl?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Fredrick> Ursäktra mig men..... läsa resten utav tråden nästa gång kanske?
klopaz

Inlägg av klopaz »

Tog och beställde ett 2-poligt relä och två stycken dioder (70-047-08) från elfa, hämtar upp dom lite senare idag.
Tror ni dom dioderna klarar jobbet? Fast man behöver väll bara sätta en diod mot + på reläet och sen knyta reläets - till GND direkt utan diod?

Hedis, skulle det verkligen gå med en usb-hub? Jag inte vill ha flera grejer inkopplat samtidigt, utan bara att min avr ska kunna byta ut en handkontroll mot ir-mottagaren till fjärrkontrollen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä gör som Hedis sa istället
Hedis skrev: glöm inte en diod paralellt med spolen (i rätt riktning) så blir det nog kanon.
Lägg den parallellt med spolen
Senast redigerad av danei 7 oktober 2004, 12:37:07, redigerad totalt 1 gång.
sprawl

Inlägg av sprawl »

Tror inte en xbox klarar mer än en USB hub per kanal och varje handkontroll är en USB hub, detta gör att jag inte tror att tanken med en hubb skulle fungera.

/a
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Kolla på Xbox-Scene
Vet att det finns ngn guide där dom bygger in en hub i boxen. Jag minns att det skapade problem i något fall. Men kommer inte riktigt ihåg vad.

Varför inte bara köra IR-mottagaren på 4:e porten? lr använder du alltid alla 4?
(eller du kanske vill ha den möjligheten iofs.)

Vad skall aktivera växlingen? om ngn sätter i en kontroll?
Skriv svar