Roterande platta till inomhusantenn? (Nybörjare)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
miklon

Roterande platta till inomhusantenn? (Nybörjare)

Inlägg av miklon »

Jag har en digitaltv-antenn av inomhustyp. Den fungerar bra, men kruxet är att man måste vrida den litegrann emellanåt för att få optimal mottagning beroende på vilken kanal man vill titta på.

Därför tänkte jag mig att bygga en roterande platta som kan kontrolleras med en fjärrkontroll, så att jag slipper gå fram till antennen och vrida den när jag byter kanal.

Eftersom jag är nybörjare inom det här så skulle jag gärna vilja ha lite tips på bra komponenter att utgå från, när det gäller själva plattan/vridmekanismen och fjärrstyrningen. Finns det kanske någon som har byggt något liknande?

Om antennen kan sägas att den har en bas på ca 1x1 dm och den är rätt lätt, kanske 150 g eller så. Det behövs alltså inga stora grejer direkt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bara börja välja delar och medtod

nedväxlade motorer finns i många utförande, radiostyrningsservon är att allternativ, ebay har mycket billigt med

fjärrkontroll, måste du ha din vanliga eller kan du ha en till?
en liten radiostyrning hadde löst mycket och lätt

för min del så hadde jag satsat på en bättre antenn och antennplacering istället :)
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Radiostyrningsservon låter som en bra idé, jag har inga krav på att använda samma fjärrkontroll som till tvn. Har du några bra tips på leverantörer där jag kan börja leta? Var hittar jag de rent mekaniska delarna (dvs vridplattan)?

Och visst, jag hade nog också föredragit att sätta upp en bättre antenn utomhus egentligen, men nu bor jag i hyresrätt och får alltså inte sätta något på fasaden. Sen är det ju kul att bygga något också.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vridplatta, kolla på tvunderlägg från ikea eller liknande, biltema kanska hadde?

, eller 150 gram kan du nog ha direkt på ett vanligt servo

jag hadde då kanske gjort en ful och kul lösning om det är så att man alltid ser antennen från där man ska manövrera den

om man köper ett servo och river ut elektroniken, tar och plockar ihop lite annat elektronik och sätter två fototransistorer med rödfilter framför, och annvänder en laserpekare, pekar man på den ena så åker antennen medsols, och pekar man på den andra så blir det motsols, simpelt att bygga och funkar nog om man inte har mottageren i fullt soljus

kolla om inte sodjan på forumet har servon kvar, bra starka servon
Skriv svar