Spänningsregulator med 6V ut

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
VikHe

Spänningsregulator med 6V ut

Inlägg av VikHe »

Någon som vet vart man kan köpa en fast spänningsregulator med 6volt ut?

annars undrar jag.. om man har en justerbar reg som man matar med ex 10v och justerar till 6v ut, och byter inspänning till 15v ex, ändras utspäningen då eller stannar den kvar på 6v?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Det finns färdiga Sp regulatorer för den ut spänningen Kolla i elfa t.e.x "L7806CV".

Vad skulle annars vara vitsen med en spänningsregulator, när man vil ha en stabiliserad spänning från en ostabbad källa?! :)
VikHe

Inlägg av VikHe »

tackar. ska kolla, satt och letade igår och hittade inget, kanske var dålig på att leta igår då? :)

edit

ah nu hittade jag den, har sett den förut gissa om man blev förbannad när den inte "fanns" :) tack för hjälpen :)
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Så länge inspänningen hålls inom angivna gränser, så ändras inte utspänningen.

Man får dock kolla vilka krav regulatorn har.
Ibland krävs t.ex att inspänningen är MINST 3V högre än utspänning för att den ska kunna reglera.
VikHe

Inlägg av VikHe »

Okej då vet jag, det är löst ändå men bra att veta :)

skulle bygga en laddkabel till min Icom R5 att ha i bilen om någon undrade :)
fluke12

Inlägg av fluke12 »

Det funkar även att höja utspänningen från en 78XX regulator genom att koppla mittbenet (-) via dioder i serie. Man ändrar då referenspunkten med framsänningsfallet genom varje diod. Exvis så ökar utspänningen med 0,6 V för 1 kiseldiod. Går även att använda en zenerdiod och då ändras utspänningen med värdet på denna.
Användarvisningsbild
Dix

Re: Spänningsregulator med 6V ut

Inlägg av Dix »

VikHe skrev:Någon som vet vart man kan köpa en fast spänningsregulator med 6volt ut?

annars undrar jag.. om man har en justerbar reg som man matar med ex 10v och justerar till 6v ut, och byter inspänning till 15v ex, ändras utspäningen då eller stannar den kvar på 6v?
Nu kanske du redan har fixat det men om inte har du säkert en 5 voltsregulator. Sätt två dioder i serie mellan jord och jordanslutningen på regulatorn så höjer du utspänningen med ca 1.2 Volt till ca 6.2 V.
Skriv svar