USB MIDI Controller - PIC18F4550
Läste i Allt om Elektronik för ett tag sedan och där var exempel på hur man "lätt" kunde interfacea USB med hjälp av vissa stödprogram som dom hade.
Har dock inte artiklen framför mig nu men den var med i nummer 2/2007 och heter "AVR driver USB (universell USB-drivare)" där fanns exempel för AVR samt exempel för hur man skulle programmera i Windows för att då interfacea USB-enheten och ett program som du kunde göra dina egna USB-drivrutiner för windows.
Länk till mjukvaran som dom använde Mjukvara 060276-11
Har dock inte artiklen framför mig nu men den var med i nummer 2/2007 och heter "AVR driver USB (universell USB-drivare)" där fanns exempel för AVR samt exempel för hur man skulle programmera i Windows för att då interfacea USB-enheten och ett program som du kunde göra dina egna USB-drivrutiner för windows.
Länk till mjukvaran som dom använde Mjukvara 060276-11
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
DEn kopplingen finns i många även så kallade välkända USB-prylar. Spectrometern och USB-minne = hängd dator. Usbmus +vissa usbminnen= någon av enheterne fungerar inte. USB/Blåtandsmodul och koppla in en Nokia telefon - > blåtanden slutar att fungera..... Två olika saker som använder samma USB-chip... gissa vad som händer.....
Finns många många många många fel och problem och saker som inte fungerar ihop med USB, men tyvärr är det den bästa standaden vi har idag så mesta att gilla läget... Många slarviga lösningar säljs, men år man beredd att rycka ur och i lite USB-kablar så går det ofta att få det mesta att fungera ändå - om än inte alltid samtidigt
Finns många många många många fel och problem och saker som inte fungerar ihop med USB, men tyvärr är det den bästa standaden vi har idag så mesta att gilla läget... Många slarviga lösningar säljs, men år man beredd att rycka ur och i lite USB-kablar så går det ofta att få det mesta att fungera ändå - om än inte alltid samtidigt

> Det skrivs en del om Elfas pulsgivare ibland. Jag har använt en av dom i ett
> pic-processor-program. Jag tycker att det är lite konstigt att
> riktnings-informationen ligger mellan dom fasta lägena.
> Det blev lite avancerat att läsa av den, med kontaktstuds-hantering och allting.
Nja, det är nog ett missförstånd.
Det ligger ingen information *mellan* de fasta lägena.
Rikningsinformationen är lika med skillnaden på föregående läge och det
nuvarande (om det har ändrats). En iliten case-liknande kodsnutt plockar
sedan ut riktningen...
> pic-processor-program. Jag tycker att det är lite konstigt att
> riktnings-informationen ligger mellan dom fasta lägena.
> Det blev lite avancerat att läsa av den, med kontaktstuds-hantering och allting.
Nja, det är nog ett missförstånd.
Det ligger ingen information *mellan* de fasta lägena.
Rikningsinformationen är lika med skillnaden på föregående läge och det
nuvarande (om det har ändrats). En iliten case-liknande kodsnutt plockar
sedan ut riktningen...
Sodjan:
Jo, det verkar så. Jag tror att det var 35-846-87 på Elfa. Titta på databladet, en bit ner på sista sidan.
Det står 30 i stället för 20 pulser / varv över den vänstra bilden, men den stämde i alla fall.
Jo, det verkar så. Jag tror att det var 35-846-87 på Elfa. Titta på databladet, en bit ner på sista sidan.
Det står 30 i stället för 20 pulser / varv över den vänstra bilden, men den stämde i alla fall.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det är 4*24 lägen, 96 stycken alltså. Men om du använder den med distinkta lägen blir det nog bara 24.arte skrev:Angående pulsgivare.
På elfas hemsida så står det att denna pulsgivaren har 24 pulser per varv.
Innebär det att man max kan få 24 olika värden på ett helt varv?
Jag hade tänkt mig att få ut 127 olika värden på ett varv, det är ju inga problem med en potentiometer.