Tyda .txt filer i excel..

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
74

Inlägg av 74 »

Efter lite letande i hjälpfilen för excel (VBA) hittade jag följande, vet inte om det är till någon hjälp.

Ett annat sätt är ju att använda OLE, funkar utmärkt mellan MS Office program, vet ej hur man fixar detta själv.

eller

DDE, lite väl ostabilt och kan börja krångla av ingen som helst anledning

Writing Data to Files
When working with large amounts of data, it is often convenient to write data to or read data from a file. The Open statement lets you create and access files directly. Open provides three types of file access:
* Sequential access (Input, Output, and Append modes) is used for writing text files, such as error logs and reports.

* Random access (Random mode) is used to read and write data to a file without closing it. Random access files keep data in records, which makes it easy to locate information quickly.

* Binary access (Binary mode) is used to read or write to any byte position in a file, such as storing or displaying a bitmap image.
Note The Open statement should not be used to open an application's own file types. For example, don't use Open to open a Word document, a Microsoft Excel spreadsheet, or a Microsoft Access database. Doing so will cause loss of file integrity and file corruption.
The following table shows the statements typically used when writing data to and reading data from files.
Access Type Writing Data Reading Data
Sequential Print #, Write # Input #
Random Put Get
Binary Put Get
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

VBA, vad är det igentligen? :S Är det VisualBasic...något ?? :oops: :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tog reda på det genom att knappa in www.google.com och söka på vba.
Den första träffen handlar om "Tips och råd för Excel och VBA-programmering". Den andra träffen går till Microsoft's sida om VBA och den tredje träffen går till Wikipedia som berättar att det står för "Visual Basic for Applications". :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Oj :oops: Jag skäms!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

VBA är Scriptspråket som används i bl.a. alla MSO applikationer, och som namnet lyder är det baserat på Visual Basic.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Lite off-topic, men kan jag spara filen som jag skriver ut från c++ på en ftp server?? I så fall, hur gör jag för att få med lösenord och användarnamn till den?? Brukar det inte gå att skriva in i adressen eller nått sånt?? :S

:)
Tacksam för alla svar!
Mvh..
bearing

Inlägg av bearing »

Men formler går ju visst. Bara att skriva t.ex. =A3*B5+D1 i den aktuella "cellen" i TXT-filen.

Om du vill spara på en FTP-server måste du implementera en del av FTP-protokollet i din kod.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"..implementera en del av FTP-protokollet i din kod."
hmm.. Är det svårt? Tipps på vad man ska söka på??

Mvh..
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Klistra in denna html-kod i notepad, spara som test.htm och öppna sedan från excel. Min idé är alltså att generera hmtl-kod istället för cvs-fil.

Kod: Markera allt

<html>
<head>
<title>HTML Table Tags Examples II</title>
	<TABLE BORDER="7" CELLPADDING="7" CELLSPACING="10">
		<TR >
			<TD BGCOLOR="#FFFF00">A yellow cell.</TD>
			<TD BGCOLOR="#FF0000">This cell should be red.</TD>
		<TR>
			<TD BGCOLOR="#0000FF">A blue cell.</TD>
			<TD>...</TD>
		</TR>
	</TABLE>
</body>
</html>
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

oJsan: Intresant resultat! Det kan fungera bra så :D

Nu ska jag bara lista ut hur programet ska hitta rätt saker i dokumentet :lol:

Edit: Nu börjar jag få en bra tabel (efter måånga timmars kodande med denna "taktiken"), jag har bara ett litet problem kvar.. Men det löser jag nog imorgon.. :)
Tabellen blir snygg och stilren på detta sättet också :D

Tack!
Mvh..
Skriv svar