Montering av Lillsyrran

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Såja, nu fick jag L-profilerna.
5 av dom blev riktigt bra efter lite putsande, men hur skall jag göra med den sista (till vänster på bilderna)?

Bild

Bild

Borrhålen i 90-böjen saknas helt på den. Hålen för lager-bultarna finns.

Vad tror du om idén att med en fil fila ner till samma nivå som på den "hela" biten och borra hålen på samma ställe?
Eller har du någon bättre idé?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nope, det blir till att ta fram lilla filen å slutföra det Jojje skulle ha gjort. :oops:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag funderade nyss på Y-vagnen. Det är ju inga som helst skruvhål någonstans (utom för "locket"), så man måste limma ihop de bitarna. Vad är tanken bakom skruvlösheten, Jojje?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Största orsaken är att det blir stadigare om man limmar. Finns ingen orsak att ta isär Y-vagnen mera, än att lätta på locket för att då dit rören.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej men lite småskruv underlättar vid limningen. Det halkar lätt åt sidan när man ska pressa ihop träbitarna, då limmet jobbar extra som glidmedel innan man fått ihop det helt. Jag har en hel drös med 2mm aluminiumpinnar som jag skulle kunna använda som plugg/styrpinnar.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är lätt att göra styrhål på en ena biten, men på den andra blir det i "ändträt" eller vad man nu ska kalla det. Kan du inte bara dra i några nubb så det håller sig stilla?
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Har nu hunnit köra några bitar, jag har svikt och vibrationer i min maskin med. jag körde en skylt jävligt sakta, då blev resultatet jättebra. men om jag gasar lite blir "planfräsning" med 1,5mm fräs lite ojämn här och var.

Ska implementera jojjes förbättringar bara filerna blir tillgängliga. Och fixa nya rör med tjockare gods. Sen duger nog syrran till mig :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om du väntar lite, så kan flera testa först, så slipper du ev. göra nya ännu en gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Mitt råd till er som ska börja bygga eran lillasyster; välj inte oljefärg och roller! Vilket misstag att lyssna på "smurfen" i färgbutiken, inte nog med att det är drygt att rolla, att färgen täcker dåligt, att man måste vänta ett dygn mellan varje "rullning", färgen kostar skjortan mm... Man blir ju KLADDIG överallt också! :evil:

Rådet att köpa "tag-spray" verkar mycket bättre (enda nackdelen är att man behöver köpa 10st. från nätbutiken, men det blir inget dyrare).

Nu är allt målat förutom dom nya bitarna jag tänkte be Jojje fixa till mig... (kommer mejl Jojje :wink: )

/PeterH
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, ska man ha en slät yta är det absolut inte roller som gäller. Roller suger fett. Jag lyssnade också på en färgbutikssmurf när jag skulle måla mitt serverskåp... :evil:
Tur jag bara hann med en detalj innan misstaget uppdagades.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

När jag målade Lillasyster v1, så gick det åt två spayburkar. Har man en till, så får den plats den också.

Köp Quick, så torkar den på 40 minuter.
Tottish

Mer sånna hær råd!

Inlägg av Tottish »

Verkligen uppskattat nær ni skriver sådana hær saker som "Anvænd inte roller och oljefærg". Det ær sånt som væl den hær tråden borde vara full av men det tenderar ju att spåra ur ganska lætt, som sagt.
Det jag skulle vilja ha, eftersom en komplett monterings-anvisning kanske inte hinner ta form innan de flesta fått ihop sina maskiner, ær føljande:
En førtæckning øver vilka verktyg som anvændts før att montera ihop byggsatsen.
Eftersom jag fått intrycket att jag ingalunda ær ensam om att inte ha tillgång till en komplett mekanisk verkstad så tror jag att flera andra skulle vara intresserad av vilka tillhyggen som krævs før att det ska børja yra mdf-spån om Lillsyrran. Sjælv så bor jag i en inte jættestor lægenhet mitt i Oslo och det mest avancerade mekaniska verktyget jag har tillgång till ær, sedan en vecka tillbaka, en skruvdragare. Innan den så var det en hammare =). Och då kan man ju inte låta bli att bli lite nervøs nær det børjar talas om metallsvaravar før att svarva ner ændan på gængstången. Nu visade det ju sig att det antagligen gick precis lika bra med en smærjelduk, vilket lite understryker min poæng hær: Ge mig instruktioner om vilka verktyg jag behøver låna/køpa/hyra/bygga før att få ihop syrran så snabbt och smærtfritt som møjligt.
Jag hade, i ærlighetens namn, gærna sett att utvecklingsarbetet dragit ut på tiden fram till Jul/Nyår så att jag i lugn och ro kunnat bygga ihop fræsen nær jag ær hemma hos Mor och Far øver høgtiden dær det finns både tillgång till verkstad och framførallt PLATS samt att det just nu ær vældigt kørigt på jobbet med mycket øvertid.
Men nu verkar det væl som att designen ær hyffsat spikad och att Jojje vill ha igång så många syrror som møjligt før att kunna se hur de presterar och då måste man ju stælla upp.
Vet inte om man borde starta en ny tråd eller om vi helt enkelt skulle ta och skærpa till oss i den hær men det vore ju trevligt om man bara kunde posta sånt som man tror att alla kan ha nytta av i en sån hær tråd. Inte till exempel att man fått før lite delar eller frågor om nær Jojje skickat just ditt paket som enkelt kan skøtas till exemel via mail/PM. Vi kanske också borde undvika diskutioner om snitthastigheter i meter/timme på diverse Posten-paket.
Som det ser ut nu så ær det ju 25 sidor som jag skulle bli førvånad om det inte skulle kunna førkortas i kanske tio stycken handfasta tips om just "Montering av Lillsyrran".

No offense, allihop. Jag vet att det ær lætt att spåra ur men det kænns som att vi borde skærpa till oss ett par snæpp nu nær det børjar dra ihop sig. Før Jojjes skull, om inte annat.

MVH
/Tottish
Borre

Inlägg av Borre »

Nu har jag hämtat ut paketet och det såg väl bra ut förutom att ena hörnet på paketet hade gått sönder och när postnissen bärde ut paketet ramlade några rör samt gängstänger ut. Har kollat lite på listan du skrev upp i denna tråd och vad jag ser så har jag endast 4st M8 stänger och det ska vara 5st?
Hittar inga glappfria muttrarna eller slang heller, men det tar vi i pm/mail.

Men ett litet tips i framtida paketering är väl att tejpa ihop alla rör sam stänger för att minsta risken för att något åker ur paketet.

En liten fråga. Målar ni alla delar var för sig och sen monterar ihop eller monterar ni ihop vissa dela och sedan målar för att få lite bättre(?) resultat?
Kanske man kan grunda alla delar först och sen lacka dem när de är monterade?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tottish:
Det bästa sättet (tror jag iaf) är väl om jag eller nån annan gör ett liknande dokument som detta. Sen kan alla hjälpa till att göra det bättre med att skicka in förslag och bilder, antingen till en tråd, eller direkt till vederbörande som har hand om det.

Finns det någon hugad spekulant till uppdraget?

Borre:
Får ursäkta om det fattas nåt, men jag ska försöka packa bättre. Vi får se om dom glappfria muttrarna fattas även för Knotas. Då har dom iaf inte ramlat ut, då är det Jojje's hjärna som är på väg ut. :D
Det är inte antalet gängstänger som är viktigt, det är längderna. Du kanske får kapa till två stycken 150mm av den som är 300mm, eller så har en trillat ut. :(
Den enda slangen ni får med, är till motorer <=> M10 gängstänger.
Igår var jag på Ritab å fyllde upp bilen med packchipps iaf. :)

Limma ihop dom tre enheterna som ska limmas först, sen lackar eller målar du delarna var för sig. Till sist monterar du ihop.

GLÖM NU INTE ATT KÖPA SNABBTORKANDE SPRAYFÄRG. Det behövs ingen grundning.
Senast redigerad av jojje 25 september 2007, 16:26:18, redigerad totalt 1 gång.
Borre

Inlägg av Borre »

Skickade ett mail till dig nyss men skriver här.

De M8 stänger jag har är med följande mått:
2x477mm
2x522mm

Två 150mm? Vilka längder är det som behövs egentligen?

2 Gängstång M8 710 + 240
2 515 + 300

Trodde det var dessa längder man skulle ha (från listan)?
Skriv svar