eagle tricks?
eagle tricks?
Hejsan!
Är ganska ny på eagle och har suttit lite nu med att försöka få till ett enkelsidig kretskortslayout av en väldigt enkel krets. Men den vill inte. Verkar inte vara så enkelt att göra det enkelsidigt....har ni några tricks som ni brukar ta till när det inte blir precis som ni har tänkt?
tack o godnatt
Är ganska ny på eagle och har suttit lite nu med att försöka få till ett enkelsidig kretskortslayout av en väldigt enkel krets. Men den vill inte. Verkar inte vara så enkelt att göra det enkelsidigt....har ni några tricks som ni brukar ta till när det inte blir precis som ni har tänkt?
tack o godnatt
Kan du inte ta ett screenshot ?
Jag brukar först göra ett schema för att sedan göra ett PCB, börjar med att placera ut komponenterna så logiskt som möjligt och sen dra ut ledningsbanorna. Om du inte lyckas få till ett enlagrigt kanske du kan sätta ut lite byglar för att passera ledningsbanor...
/Johan
Jag brukar först göra ett schema för att sedan göra ett PCB, börjar med att placera ut komponenterna så logiskt som möjligt och sen dra ut ledningsbanorna. Om du inte lyckas få till ett enlagrigt kanske du kan sätta ut lite byglar för att passera ledningsbanor...
/Johan
Här kommer lite bilder.
Schemat är en liten modifikation av olimex pic-pg2c...

En liten bild på hur mitt pcb såg ut sent i går natt

och sist men inte minst...eagle schemat..
http://rymdninja.servebeer.com/~rymdninja/pic-pg2.sch
Som man ser på pcb-bilden så är det en liten ledning som inte vill anpassa sig....
peace
Schemat är en liten modifikation av olimex pic-pg2c...

En liten bild på hur mitt pcb såg ut sent i går natt

och sist men inte minst...eagle schemat..
http://rymdninja.servebeer.com/~rymdninja/pic-pg2.sch
Som man ser på pcb-bilden så är det en liten ledning som inte vill anpassa sig....
peace
-
När ledningarna är röda brukar dom ligga på ovansidan kortet, så du inte tror att det är undersidan och får det spegelvänt på kortet, svårt att få dit komponenterna 
Om du vill kan du använda denna RCD-programmerare istället. Den är helt kompatibel med JDM-programmeraren som du bygger.

Här är eagle-filer till den:
Schema
Layout

Om du vill kan du använda denna RCD-programmerare istället. Den är helt kompatibel med JDM-programmeraren som du bygger.

Här är eagle-filer till den:
Schema
Layout
Okej...tack för alla tips. Tipset om att ledningarna var på fel sida var bra..det gjorde att jag fick ihop en PCB som funkar..men den är inte snygg ännu 
Hur gör man förresten för att få med så mycket koppar på kortet?
Tack alla andra också för den delen...ni är guld värda!
Edit: jag kör linux med xfce....
peace

Hur gör man förresten för att få med så mycket koppar på kortet?
Tack alla andra också för den delen...ni är guld värda!
Edit: jag kör linux med xfce....
peace
Vet inte om du fick till det där med kopparplanet men här är en användbar länk http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_eagle.htm. Kolla "Board making technique/Grounding pattern making".