Klick, svaj och konstigheter i datorns ljud

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Spinxen
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

Att nyckeln försvinner skulle ju kunna tyda på att något att är på gång med registret.
Du har inget registry repair program?
Jag har användt "Windows Regystry Repair Pro" en gång när jag fick fel på registret, enklare än att installera om allt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nu har jag provat "Windows Registry Repair Pro och den hittade >400 fel i registret. :shock:
Så efter att ha satt i Reason-CD'n för att verifiera att programmet är lagligt så fungerar nu Reason igen! :whoho:

Däremot är störningarna kvar. Men jag tror att jag vet vad som är problemet.
När Windows Update installerade "Verktyget för borttagning av skadlig programvara" i vanliga WinXP-installationen så fick jag störningar i Windows MovieMaker.

Jag hittade några sidor på nätet som indikerade att verktyget även letade efter piratkopierad mjukvara. Man vet ju inte vad som är sant på nätet, men :
Efter att ha exprimenterat lite med loggprogram och "tvivelaktig mjukvara" (litet crackat program) så upptäckte jag att detta verktyg mycket riktigt letar efter piratkopierade program på datorn!

Utan detta verktyg så kunde jag köra det knäckta programmet, men med verktyget så kom det upp en liten ruta där det stod "Do you want your C: formatted?" Jag klickade 'Nej' och då stod det: "I thought so. This is an illegal software. Buy it if you want to use it!".

Så "Verktyget för borttagning av skadlig programvara" kollar alltså igenom vilka program som körs på datorn. Om det är otillåten mjukvara så skickas informationen om detta iväg nånstans på nätet.

Mina musikprogram är lagligt köpta, men ändå kollar ju verktyget igenom datorn hela tiden. Samma sak när man spelar in en ljudfil. Då dyker det ju upp filer på hårddisken som verktyget kollar igenom. Med stor sannorlikhet är det därför som det blir avbrott och störningar i ljudet!

Trist att detta ska behöva drabba seriösa mjukvaru-användare!
Men nu ska jag iallafall installera om WindowsXP och inte välja att installera "Verktyget för borttagning av skadlig programvara".

Jag tycker att man ska göra rätt för sig och köpa program och musik, men ovan nämnda verktyg är *helt* fel metod för att se till så att detta efterlevs.
BJ

Inlägg av BJ »

Jaha, ja... Det där använde jag ett tag. Jag trodde att det bara tog bort virus och sånt, men det gör alltså mer saker. Jag har också köpt mina program (utom såna som är gratis), och jag tycker inte heller om när det blir så där.

Då vet jag vad jag inte ska lägga in i datorn. Tack, Jimmy. :) Det är tillräckligt med att antivirus-programmen håller på och läser och grejar.
Spinxen
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

Kul att registret löste sig iaf.
Men "Verktyget för borttagning av skadlig programvara" låter ju inte så bra, har själv inte märkt att det stör, men man kanske skulle försöka avinstallera det, för säkerhets skull.
BJ

Inlägg av BJ »

oJsan skrev: BJ: Skulle nog fungera att leta reda på inf och sys-filerna och bara spara dom."
Nja... Inte riktigt. Det är både drivrutiner till ljudkortet, och så program till det ("mixern", bland annat).
Först är det en inledning. Den klarar jag mig utan.
Sen får man en meny där man kan välja Audigy-filer. Det är ett val i menyn, så den menyn klarar jag mig också utan. När man kör det valet så får man en ny meny, och där kan man välja drivrutiner och olika program.

Jag vill alltså kunna köra filerna från hårddisken istället för cd-skivan, och så vill jag gå in direkt i programmet som väljer vad man vill lägga in.
Jag försökte titta lite med Filemon. Det verkar som om det första programmet (setup.exe) skriver en tillfällig fil på hårddisken, som körs sen. Så filerna verkar inte vara färdiga på skivan heller. Jag får nästan 120 000 rader i loggfilen. Då är det visserligen nåt antivirus-program igång också, men man kan ju glömma att sätta sig och titta vad som händer. Register-hanteraren (regsvr) gör en del saker också.

Så om nån vet var man kan hitta drivrutiner + program till Soundblaster Audigy på internet så vore det bra. :) Om det finns, alltså.
Spinxen
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

Kanske hos Creative?
Eller menade du tredjepartsrutiner?
BJ

Inlägg av BJ »

Jag tänkte allt på Creative. Men där finns inte allt. Det verkar gå att lägga in drivrutinerna, men det enda som finns med mixern är en uppdatering.
Då blir det så här:

Setup could not find any previous version of Creative Surround Mixer installed.

Setup will now exit.

[ OK ]

Vad nu det ska vara bra för... Mixern kanske går att köra med andra ljudkort, fast man inte får det. Eller nånting...
Så för att lägga in den så måste jag köra hela alltet från skivan i alla fall. :neutral:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ditt ljudkort råkar inte komma från Dell?
"Deras" kort stödjs inte av tillverkarens mjukvara.
BJ

Inlägg av BJ »

Nej då, det är ett Creative soundblaster audigy, som jag köpte för sig. CD-skivan stöder ju ljudkortet, men jag försöker få in så många saker jag kan på hårddisken istället.

Det händer ju lite då och då att man får installera om vissa saker... :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

säger du det? :lol:
BJ

Inlägg av BJ »

:lol:
Spinxen
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

Kan du inte kopiera från cd:n till hårddisken, helt enkelt?
BJ

Inlägg av BJ »

Jo, men då fungerar det inte som det ska. Det händer ingenting när jag trycker på knappen i den första menyn.
Sen så är det allmänt jobbigt att ett installationsprogram ska täcka hela skärmen med svart färg.
Tänk om det kunde vara som i Amiga-os. Ett vanligt litet program. Inga andra program som packas upp och startas under tiden. :)
Skriv svar