A/D till en lastcell.
A/D till en lastcell.
Jag har funderat lite på hur jag ska få igång min lastcell. Om jag har förstått det rätt så ska jag 5v mata lastcellen och så får jag ut nån mV som jag ska göra om till ett 0-5V spann, är det nån som har lust att ge mig nått tips om vad jag ska tänka på å i vilken ände ska jag börja? Kan man ha tex 2 pottar som man kan justera min å max värden på, eller hur gör jag? Är ingen expert direkt man kan typ ohms lag å vad komponenter har för funktion, thats about it. Vill mycke, kan mindre
Har beställt lite böcker, men när jag har fått någonting på huvudet så kan jag inte sluta tänka på det. Ligger sömnlös istället för att sova, man blir så seg på jobbet...

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Känner igen det, trots att jag jobbar hemma iofs..
Kortfattat så kan du göra såhär:
Mät (eller kika i databladet) på hur många V som lastcellens utgång ger som max.
Låt säga att det är 0,4V. A/D-omvandlaren vill troligen ha max 5V. Så alltså behöver du en förstärkning på 12,5 gånger. (5 / 0,4 = 12,5). Egentligen räcker det med 11 gånger, så du får lite marginal *ifall* lastcellens utgång ger mer än 0,4V. Koppla upp en OP-förstärkare (t.ex TL071) och kika i databladet (eller på någon av alla guider på nätet) hur man väljer motstånden så att du får 11 (eller 12,5) gångers förstärkning.
Därefter kopplar du OP-förstärkarens utgång till A/D-omvandlarens ingång.
Sedan är det klart! Visst är det smidigt!

Kortfattat så kan du göra såhär:
Mät (eller kika i databladet) på hur många V som lastcellens utgång ger som max.
Låt säga att det är 0,4V. A/D-omvandlaren vill troligen ha max 5V. Så alltså behöver du en förstärkning på 12,5 gånger. (5 / 0,4 = 12,5). Egentligen räcker det med 11 gånger, så du får lite marginal *ifall* lastcellens utgång ger mer än 0,4V. Koppla upp en OP-förstärkare (t.ex TL071) och kika i databladet (eller på någon av alla guider på nätet) hur man väljer motstånden så att du får 11 (eller 12,5) gångers förstärkning.
Därefter kopplar du OP-förstärkarens utgång till A/D-omvandlarens ingång.
Sedan är det klart! Visst är det smidigt!

-
I den här länken diskuteras ett liknande mätfall. Problematiken är lika.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=20648
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=20648
Nu blev jag lite klarare i huvudet om hur jag ska göra, men det här med att räkna ut motstånd fattar jag inte, jag har läst det där förbenade databladet om och om igen, men frågetecknet blir bara större å större... vad är det jag ska leta efter i databladet? Det finns miljoners miljaders olika siffror.
Så här har jag börjat min koppling hitills

Så här har jag börjat min koppling hitills

Är du säker på att det är en single ended utgång och inte differentiell utgång från din lastcell ?
Normalt är lastcellen uppbyggd som en Whetstone brygga med trådtöjningsgivare. Om signalen ut från din lastcell kommer direkt från bryggan ska du koppla som det beskrivs i länken du fick i din andra tråd om detta ämne, eller enligt det som sägs om tryckgivaren.
Har du ett datablad på lastcellen ?
Normalt är lastcellen uppbyggd som en Whetstone brygga med trådtöjningsgivare. Om signalen ut från din lastcell kommer direkt från bryggan ska du koppla som det beskrivs i länken du fick i din andra tråd om detta ämne, eller enligt det som sägs om tryckgivaren.
Har du ett datablad på lastcellen ?
Det är en sån här jag har. Jag googla å goolga så mina ögon värkte... Å de var den här kopplingen som dom flesta använde till sina op:s.. Hittade ingen där dom använde en lastcell, det var den enda kopplingen som jag förstog lite av så jag satsade friskt på denna
, ska jag bara koppla rakt in på op:n alltså? Hur sätter jag motstånden för att ange förstärkning då?

-
Och har du läst igenom dokumenten du fick i din andra tråd.... ?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... highlight=
http://elektronikforumet.com/forum/view ... highlight=
Kanon... jag hade glömt att kryssa i underätta mig vid svar knappen på den tråden. Grymt mycke intressant att läsa där... Ska printa ut en del av det... Nu har jag något att göra under mina sömnlösa nätter i sängen...
EDIT: Vad använder ni för program för att rita scheman? Jag körde TINA demo, men det var begränsat till ett visst antal komponenter... Kör ni freeware, eller har ni köpt?
EDIT: Vad använder ni för program för att rita scheman? Jag körde TINA demo, men det var begränsat till ett visst antal komponenter... Kör ni freeware, eller har ni köpt?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Många här använder Eagle som är gratis.
Max-storleken på kretskorten i den här versionen är 100 x 80 mm, men det är inte ofta man behöver gör större kort. Men vad jag vet så kan man göra hur stora scheman som helst.
edit: En helt lysande guide för det mesta i Eagle finns här.
Annars så är de vanligaste frågorna ställda (och besvarade) i Mjukvaru-delen av forumet.
Max-storleken på kretskorten i den här versionen är 100 x 80 mm, men det är inte ofta man behöver gör större kort. Men vad jag vet så kan man göra hur stora scheman som helst.

edit: En helt lysande guide för det mesta i Eagle finns här.
Annars så är de vanligaste frågorna ställda (och besvarade) i Mjukvaru-delen av forumet.