Nu kommer jag med en riktig konstigfråga. Någon som kan lyckas få ut vad IutMax är på den kretsen? Alltså den ström som kretsen klarar av som max på varje utgång? Har kollat i faktabladet men kan inte tolka det.
Tänkte använda mig av denna med en drift på 4,5V och 60 eller 90mA, klarar denna krets det?
74HCT4017 info?
-
- Kontakt:
Enligt Philips datablad för HCT-familjen http://www.semiconductors.philips.com/a ... ATIONS.pdf så är source/sink Absolute Max Ratings 25 mA för vanliga outputs och 35 mA för Bus Driver outputs.
Det är det absoluta maxgränsen som garanteras för att kretsen inte ska ta skada. Men det garanteras inte att kretsen ska fungera vid sådan last.
Tittar man på normala driftsförhållanden så verkar snarare 4 mA gälla.
Frågan har varit uppe här tidigare några gånger och konsensus brukar bli att man kan tar ut mycket mer än Absolute Max Ratings, men det finns då inga garantier för att inte nivåerna på utpinnarna blir lidande - och även förståss livslängden på kretsen.
Det är det absoluta maxgränsen som garanteras för att kretsen inte ska ta skada. Men det garanteras inte att kretsen ska fungera vid sådan last.
Tittar man på normala driftsförhållanden så verkar snarare 4 mA gälla.
Frågan har varit uppe här tidigare några gånger och konsensus brukar bli att man kan tar ut mycket mer än Absolute Max Ratings, men det finns då inga garantier för att inte nivåerna på utpinnarna blir lidande - och även förståss livslängden på kretsen.
De va ju synd, får köpa dubbeluppsättning då o testa va den ena går för o sen va försiktigare med den andra!
Hur som helst så tnkte jag koppla upp 3lysdiodenr parallellt över första utgången men resistorer som ger 2V till varje diod men då blir ju strömmen 75mA, hur blir det om man kör dioderna på 1V, lyser de jättesvagt?
Dessa tänkte jag använda mig av!
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 019284.htm
Hur som helst så tnkte jag koppla upp 3lysdiodenr parallellt över första utgången men resistorer som ger 2V till varje diod men då blir ju strömmen 75mA, hur blir det om man kör dioderna på 1V, lyser de jättesvagt?
Dessa tänkte jag använda mig av!
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 019284.htm
- EagleSpirit
- Kontakt:
>> mr_fatise
Du ska alltid köpa dubbeluppsättning när du experimenterar!
Du kan ju driva två LEDs i serie på en utgång, så har du fortfarande ~1V fall över seriemotståndet. Om du måste ha tre så blir det knepigare.
En lysdiod med 2,0V framspänningsfall lyser inte för varken mer eller mindre spänningar än 2,0V.
Du ska alltid köpa dubbeluppsättning när du experimenterar!
Du kan ju driva två LEDs i serie på en utgång, så har du fortfarande ~1V fall över seriemotståndet. Om du måste ha tre så blir det knepigare.
En lysdiod med 2,0V framspänningsfall lyser inte för varken mer eller mindre spänningar än 2,0V.
Har problem nu mer kretsen, har tills vidare kopplat upp den med diodrar på varje utgång och en 555 som clocka till den! Saken är den att vid tillslag så lyser en av didorna vart efter den släck och 3 andra diodrar börjar blinka tills man slår från kretsen, duttar man därefter batterit i snabb takt mot plus så vandrar dioderna som de ska. Va tusan e felet, kan inte hitta det!
Pin16: +
Pin15: jord
Pin14: clock
Pin13: jord
Pin8: jord
Har en klockpuls på 1Hz till 4017
Pin16: +
Pin15: jord
Pin14: clock
Pin13: jord
Pin8: jord
Har en klockpuls på 1Hz till 4017