Dimmer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AsmN
Kontakt:

Dimmer

Inlägg av AsmN »

Nån som kan ge tips hur man bäst bygger en dimmer för att styra 230VAC från t.ex. en PIC?

Triac har jag kollat lite på, men det är knappast så bra att använda ifall man vill göra en laglig grej. Idag hittade jag solid state relay (halvledarrele), det verkar lite bättre men ganska dyrt...

Nån som har en bra länk eller tips på vad som är bästa valet? Kanske det finns fler sätt som jag har missat..?

PS.
Visst funkkar Triac:en och solid state relay på ungefär samma sätt? D.v.s. att man klipper vågen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

om det är isolatioenen du tänker på, så finns det optoisolerade triacs. Annars kan man ju isolera hela picen. en annan sak att tänka på om man vill ha den laglig är att sätta dit en avstörnings drossel. vad vill du ha för interface? Det kanske är lättare att isolera det från picen.
AsmN
Kontakt:

Inlägg av AsmN »

Det jag mest tänkte på var lite tips på hur man vanligtvis gör här i europa. Nästan alla sidor som finns USA handlar om Triacar (vad jag har sett). Jag har för mig att man inte får bygga egna kretsar som styr 230V här, eller har jag fel? Känner mig lite allmänt råddig och vet inte var jag ska börja.. :)
Vet att det finns optoisolerade, men har det någon skillnad egentligen?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

med optoisolerade triacar så kan du inte få i 230v i grejer som är gjorda för 5v. Tex din PIC skulle kunna börja brinna. Antar jag iaf :?:

Men det är lite synd att man helst ska ha som sagt där uppe optoisolerad triac, de är dyra medan optoisolerade transistorer är mycket billigare. Jag vet inte om det går att fixa på nåt sätt?

Jag har ingen aning vad som är lagligt och så men jag funderar på att göra ungefär samma sak som du :twisted:

danei: Vad gör avstörnings drosseln
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

en transistor skulle jag nog inte rekomendera. fördelen med triacen är att den släcker när den ska själv.
drosseln är för att ta bort högfrekventa störningar. både ledningsbundet ut i elnätet., och elektomagnetiska störningar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

angånde reglerna finns det en tråd om det. idébanken -> Bestämmelser för nätanslutna hembyggen
Skriv svar