Nån som kan ge tips hur man bäst bygger en dimmer för att styra 230VAC från t.ex. en PIC?
Triac har jag kollat lite på, men det är knappast så bra att använda ifall man vill göra en laglig grej. Idag hittade jag solid state relay (halvledarrele), det verkar lite bättre men ganska dyrt...
Nån som har en bra länk eller tips på vad som är bästa valet? Kanske det finns fler sätt som jag har missat..?
PS.
Visst funkkar Triac:en och solid state relay på ungefär samma sätt? D.v.s. att man klipper vågen.
Dimmer
Det jag mest tänkte på var lite tips på hur man vanligtvis gör här i europa. Nästan alla sidor som finns USA handlar om Triacar (vad jag har sett). Jag har för mig att man inte får bygga egna kretsar som styr 230V här, eller har jag fel? Känner mig lite allmänt råddig och vet inte var jag ska börja.. 
Vet att det finns optoisolerade, men har det någon skillnad egentligen?

Vet att det finns optoisolerade, men har det någon skillnad egentligen?
- EagleSpirit
- Kontakt:
med optoisolerade triacar så kan du inte få i 230v i grejer som är gjorda för 5v. Tex din PIC skulle kunna börja brinna. Antar jag iaf
Men det är lite synd att man helst ska ha som sagt där uppe optoisolerad triac, de är dyra medan optoisolerade transistorer är mycket billigare. Jag vet inte om det går att fixa på nåt sätt?
Jag har ingen aning vad som är lagligt och så men jag funderar på att göra ungefär samma sak som du
danei: Vad gör avstörnings drosseln

Men det är lite synd att man helst ska ha som sagt där uppe optoisolerad triac, de är dyra medan optoisolerade transistorer är mycket billigare. Jag vet inte om det går att fixa på nåt sätt?
Jag har ingen aning vad som är lagligt och så men jag funderar på att göra ungefär samma sak som du

danei: Vad gör avstörnings drosseln