Strömmätare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
peter555

Inlägg av peter555 »

Eftersom en pic har 5V matningsspänning = Max in på AD och spänningen i båten är 12V = matningen til OP'n, så är det ju inga problem, rail-rail behövs inte eftersom utspänningen ändå måste begränsas till 5V.

Att få ner spänningen på ingångarna under matningsspänningen går ju att fixa med 2 spänningsdelare. Ska man däremot få utgången på 324an nära GND krävs negativ matning.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Behöver inte ha ned den till GND heller. Lite grann ska väl programmet jobba också.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det kan det förstås, men upplösningen blir dålig då inte hela A/D´ns område utnyttjas.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Upplösningen blir inte påverkad så mycket. Det är ca 0,2V av 5V som försvinner, tror inte att det inte går att acceptera. Det förenklar och förbilligar rätt mycket.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Sjävklart är det så att en LM741 inte kommer att funka "rakt av" men det går att lösa med DC/DC omvandlare och en massa annat. LM741 är en mycket gamal OP-amp och kan absolut inte rekomenderas numera istort sett alla moderna OP_ampar har egenskaper som är bättre än LM741.

Att det sen GÅR att bygga är en annan självklarhet men hur man gör varierar.

Med en MAX4070 så får man för under 2USD (och den går att få som sample) och en meter 16mm2 matningskabel som oftast redan finns i en fritidsbåt.
Hela den önskade funktionen för kostnaden av en ic-krets och två rostfria skruvar samt lite kabel. Det krävs ingen uppbrytning av low side utan det är en high side lösning vilket är bättre. Dessutom är denna lösning mycket enkel att implementera även med mycket små förkunskaper till skillnad från diverse OP_amp lösningar som i vissa fall kräver betydligt mera kunskaper att få till på ett bra sätt. Utsingnalen ligger offsettade runt referensspäningen med en gain på 50 så kommer man att mäta +-50A såsom 0-5V DC nu har väl PIC och MAX kretsen inte riktigt rail to rail egenskaper men +- 48A kan man räkna med. Och man får en bra 2,5V referens på "köpet".

Det är bara att titta i Maxim databladet så finns all erfoderlig information direkt.

Kan någon av er andra verkligen anse att att era lösningar är enklare att få till och kommer kosta mindre färdigt ock klart?
peter555

Inlägg av peter555 »

LM741 borde vara dags att begrava för gott, LM324 är hyfsad, MAX4070 är det enklaste och bästa näst efter LEM-modulen. Dock är MAX4070 säkert billigare.
jomref

Hmm

Inlägg av jomref »

Fortfarande kommer jag använda mig av en strömshunt och inte en bit matningskabel. Men eftersom diskussionen fortfarande så envist håller på en lösning med en MAX4070 och säger att den är bra så får ni förklara er lite mer vad MAX4070 gör. Kom ihåg att inte få med så mycket grekiska. Det är inte alltid bara att kolla databladet för oss nybörjare. Och vad är rail-rail egenskaper??? Vad är Lowside respektive highside??

Tack på förhand
peter555

Inlägg av peter555 »

Om du tänker använda den dyra shunten så kommer nog LEM-modulen i samma prisklass, då skulle jag välja den istället.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Börja med att kolla databladet.
Där står allt du behöver veta egentligen.
Jo, kolla verkligen databladet själv innan nästa uppsättning frågor.

http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/3387

Strömshunt gör jobbet lika bra men är mycket dyrare och inför en felkälla.
High-side ligger på plus sidan. Low-side ligger i minus sidan.
Rail to rail handlar hur nära matningspäningarna som kretsen kan jobba.
jomref

LEM

Inlägg av jomref »

Har tittat på LEM modulen som verkar intressant eftersom den använder PWM. Har dock svårt att finna var jag kan köpa den. Är det någon som har en länk.
peter555

Inlägg av peter555 »

Hmm, sales locator ger:

Beving Electronik AB.
Storsätragränd 10
S-127 39 Skärholmen
Sweden

Tel : +46 8 680 11 99
Fax : +46 8 680 11 88
jomref

Inlägg av jomref »

limpan4all skrev:Börja med att kolla databladet.
Där står allt du behöver veta egentligen.
Jo, kolla verkligen databladet själv innan nästa uppsättning frågor.

http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/3387

Strömshunt gör jobbet lika bra men är mycket dyrare och inför en felkälla.
High-side ligger på plus sidan. Low-side ligger i minus sidan.
Rail to rail handlar hur nära matningspäningarna som kretsen kan jobba.
Nu har jag läst manualen och ser lämpligheten i kretsen. Jag kopplar in MAX4070 med en strömshunt på RS- och RS+. Själva kretsen matas med 5V och man får på OUT en signal GND till 2.5V för laddningl och 2.5 till Vcc för urladdning. Är det över RS- och RS+ som MAX4070 känner av om det är laddning eller urladdning. Jag har även lite svårt att förstå relationen Rsense och signalen på OUT. Eller har jag rent av fått allt fel.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Korrekt förstådd funktion..
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

jomref skrev: man får på OUT en signal GND till 2.5V för laddning och 2.5 till Vcc för urladdning. Är det över RS- och RS+ som MAX4070 känner av om det är laddning eller urladdning. Jag har även lite svårt att förstå relationen Rsense och signalen på OUT. Eller har jag rent av fått allt fel.
Det står faktiskt tvärt om där jag läste "man får på OUT en signal GND till 2.5V för urladdning och 2.5 till Vcc för laddning." Men det står också på sidan 10 att man kan vända strömriktningen hur man vill. På sidan 11 står det om förhållandet mellan Rsense och OUT-signalen.
Faktiskt en riktigt trevlig krets. 8)
Edit: cituationstecken
Skriv svar