EKG-mätare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Anenkefali

Inlägg av Anenkefali »

JimmyAndersson:

Jag har hela tiden (försökt iaf) pratat om elektriska impulser, inget annat, och jag blev en aning konfundersam över ditt resonanslåderesonemang! :oops:

Förmodligen uppstod förvirringen när ljudkort blandades in i bilden
:D
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jimmy - det var intressant att se dina kurvor på hjärtljudet. Konstigt att det inte var mer brus. Men som sagt - jag är intresserad av EKG som ger information om vilka strömmar som genereras inne i hjärtat - en ganska intressant vetenskap.

Normalt genereras en elektrisk puls i förmaket (liten puckel på EKG) som sedan med en ganska exakt fördröjning leds ner till kamrarna som då drar ihop sig (stor spik) . Sedan "nollställs" kamrarnas nervceller elektriskt (så att de blir redo att ta emot en ny signal) - även detta syns som en liten puckel efter den stora spiken. Ursprungspulsen genereras av en liten "klocka" inne i hjärtat som heter sinusknutan. Den påverkas av det autonoma nervsystemet så att hjärtat kan slå snabbare eller långsammare. Om den pulsen skulle råka utebli eller gå allt för långsamt så reagerar nerverna i kammaren och genererar ett hjärtslag - detta utgår då nerifrån hjärtat och inte uppifrån. Detta kan ses på EKG som en uppochnervänd spik.... Om man kopplar fler elektroder så att man får tre mätpunkter kan man få en tvådimensionell bild av den exakta riktningen at strömmen i hjärtat. Då kan man se var i hjärtat pulsen uppstod. När man har ventrikeltakykardi (kammarflimmer) så genererar kammaren snabba oregelbundna pulser på över 200 slag per minut. Hjärtat vibrerar då utan att pumpa något blod. Man känner ingen puls längre. Genom att tillföra kalium kan man miska risken att detta uppstår. Om det inte går över av sig självt kan man bara häva det med en elektrisk chock. (defibrillator).
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

EKG-mätare? Låter intressant. Kan du inte bygga en AKG-mätare istället. ;)

Så här kan det se ut om man håller en mikrofon mot bröstkorgen:

Nu blev jag nyfiken. Måste nästan prova detta :).

edit: Det gick ju allldeles utmärkt :).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Känn er fria till att analysera mitt hjärtljud! :D
(192kHz, 6MB)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hmm, bra upptagning. Använt stetoskop(?) ?. Man skulle kunna göra en låt där man endast använder ljud som kommer från kroppen :D tex knäpper med fingrarna, knäcker nacken, bryter ryggen etc..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag äger inget stetoskop.
Jag använde den här som jag byggde ihop förut en gång för att slippa ljudkortets förkastliga mikrofoningång. :)
Jag har nuförtiden tejpat runt där så det enda hålet in är i fram, och det sitter en gummipackning mellan så det är helt lufttätt. Jag höll den mot bröstkorgen, så man kan väl i princip säga att kondensatormikrofonen nästan fungerade som ett stetoskop... :D

Gjorde en liten loop på 6 sekunder i cooledit med ljud endast från min kropp. :D
http://madmodders.se/temp/Ljud/Kroppsljud.mp3 (jo det är min röst också, bakom lite chorus- och ekofilter :roll: )

Hmm det var ju redigt utanför ämnet... :P

Det finns en artikel i en AoE där de bygger en EKG-mätare mha en gameboy. Nummer 5 2006.

Den här snubben har gjort nån slags låda som han kopplar till datorn: http://plus1plus1plus.org/Resources/EEG_EKG/
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

I senaste Allt om Elektronik finns det en pulsmätare som mäter med ljus genom ett finger.
Där justerar man så endast pulsen detekteras en gång per pulsslag.
Kanske man kan skippa justeringen och få med hela pulsförloppet så det ser ut som ett EKG? :humm:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Intressant ljudfil :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Instämmer glatt med föregående musicerande forumist. :D

"Upptäckten" av stetoskopet är ganska kul och väldigt enkel:
Förr satte man helt enkelt örat mot patienten och lyssnade. Men så var det en läkare som inte ville vara lika närgången mot sina kvinnliga patienter. Så han rullade ihop en tidning och satte mellan henne och örat.
- Stetoskopet var nu uppfunnet! :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

http://www.nyteknik.se/art/52363

Gillar kommentaren. "Ljudlösa andetag är fortfarande svåra att tolka." Vad tänker journalister med?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inget särskillt, tydligen. :D

"Informationen kan dessutom omvandlas till frekvenskurvor i en dator, och jämföras med kurvor för olika sjukdomar."

Äntligen! Det är detta jag har tjatat om i tråden, tills jag gav upp. :D
Bara för att man spelar in ljud så behöver man inte *lyssna* på det. Det går att göra om till kurvor och använda som mätresultat. Det blir inte EKG-mätningar, men det blir ändå inte allt som diskuterats i tråden. :wink:
Anenkefali

Inlägg av Anenkefali »

Du vill mäta utsignalen av systemet (hjärtat) medan vi andra vill mäta insignalen :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det visste jag inte. Varför vill jag det? Kan någon passa på att berätta om jag är hungrig? :wink:
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag förstår inte varför det ska vara så mycket OT i den här tråden. Är det någon som byggt ihop en EKG-förstärkare ännu ?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag ska absolut berätta allt i detalj när jag väl byggt en.... men det kommer antagligen att dröja, eftersom jag har mycket annat att ta hand om hemma...

Jimmy's hjärtljudsmätare kanske är lite OT här - den borde ha en egen tråd typ "Registrera hjärtljud elektroniskt" t.ex. Hjärtljud är ju nog så viktigt att mäta ibland, men om jag vill kolla pulsen så håller jag bara tummen på pulsen och räknar och behöver ingen särskild apparat för det. Men vill man t.ex. kolla pulsen när man sover kan ju en hjärtljudsmätare vara till nytta.

Jag har iofs gjort ett program i FreeBASIC (som jag inte är så nöjd med) men är det nån programmeringsfreak här inne som kan allt om in- och ut-portar, läsa ljudkort etc. (eller om det finns något att ladda ner) som kan lagra långa (kanske 10 timmar) ljud fast med en sampling på t.e.x 8 bitar 100 ggr/s ? Känns onödigt jobbigt att först lagra en wav-fil som bilr 800 MB stor ! och sedan bearbeta den. :x
Skriv svar