Strömmätare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
jomref

Strömmätare

Inlägg av jomref »

Jag hade tänkt mig en konstruktion för att mäta strömmen i båten. Jag hade tänkt mig en konstruktion med en strömshunt som klarar låt oss säga 50A och med ett spänningsfall på 50mV. Då måste jag förstärka signalen (spänningsfallet) från 0-50mV så att den kan tas emot av A
/D omvandlaren i en PIC processor där jag eventuellt loggar och lägger till några funktioner. Låter detta som realistiskt? Hur förstärker jag signalen? Här behöver jag lite hjälp. OP förstärkare är kanske lösningen?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Japp. OP förstärkare är grejen.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Eller så gör du det mycket enkelt för dig. Köp MAX4069-4072 med ett externt Rsense på 0,001R så får du maximalt spänningsfall på 50mV vid 50A. 0,001R åstadkommer du genom att skruva i två skruvar på lagom avstånd från varandra i matarkabeln.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Limpan4all: Din ide har ett problem, du måste kalibrera utrustningen. Så det är enklare att ta en färdig shunt istället.

Edit: 76-384-55 skulle funka på elfa.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nej det är inte så krångligt alls. 931mm av 16m2 kabel är 0,001R och det är bara att dra igenom en rostfri självgängande skruv direkt in i ledaren. Noggrannheten blir bättre än 1% om man använder en bra linjal. 1mm fel i längdmätningen motsvarar ungefär 0,1% fel. Kabelarean är vanligen mycket exakt, vanligen inom 1% men det är därifrån felet kommer.
Och det är i stort sett gratis att jämföra med ELFA´s 212:- som man kan göra roligare saker för.
Senast redigerad av limpan4all 19 september 2007, 00:38:16, redigerad totalt 1 gång.
jomref

Förtydligande

Inlägg av jomref »

Jag skall använda en kallibrerad shunt som finns på Conrad för 129 kronor. Kunde någon fördjupa eller hjälpa mig till användningen av OP förstärkare. För flera applikationer som jag får ideer om så måste man antingen förstärka eller förminska signalen för att ta in den i A/D omvandlaren. Jag kan inget om OP förstärkare men förstår att man kan koppla dessa på olika sätt med motstånd för att få rätt utväxling och egenskaper. Det verkar som om man kan göra samma sak med transistorer - kanske är det svårare än användadet av OP förstärkare.

Need some help
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Finns hur mycket som helst i google. Wikipedia har bra beskrivning på op förstärkare t.ex.
Edit: även här http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=4809
jomref

OP förstärkare

Inlägg av jomref »

Det verkar finnas många sätt att koppla en OP förstärkare till min applikation, men som det verkar arbetar den som jag tittat på (LM741) linjärt med output min V- och max V+. Detta utifrån input - som i mitt fall kommer vara GND till max input + som kommer vara max 50mV. Intressant.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det kommer inte att funka.
LM741 kräver dubbel matningsspäning det har du inte på en fritidsbåt.
För din mätning så måste du använda en instrumentförstärkare som kan jobba nära sina railar.

Tro mig, titta på MAX4069-4072 dom gör jobbet oerhört mycket bättre och enklare än med lösa OP-ampar speciellt såsom du inte har så mycket kunskap!

EDIT: Skall du göra strömmätninging i low-side???? Det är vanligen INTE så man vill göra. Man skall i generatorkopplade/bly batteri system ALDRIG bryta upp 0V/GND sidan. Du BÖR mäta på high-side dvs PLUS matningen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

LM741 kräver dubbel matningsspäning det har du inte på en fritidsbåt.

Går att ordna med en spänningsinverterare.

För din mätning så måste du använda en instrumentförstärkare som kan jobba nära sina railar.

Eller att man ökar spänningen till OP'n med en stepup-krets eller liknande. Då behöver man inte spänningsinverteraren.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Allt går att lösa.
Det finns t.o.m dom som gör all elektronik med motstånd, dioder och transistorer, även hela datorer, så jobba på bara!

Själv har jag tagit till mig filosofin att inte jobba i onödan.
Speciellt inte att skapa elektronikkonstuktionslösningar på problem som det finns färdiga kretsar som enkom är konstruerade att göra det jag vill.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hm.. först:

"Det kommer inte att funka."

och nu:

"Allt går att lösa."

:wink:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

JimmyAndersson skrev:LM741 kräver dubbel matningsspäning det har du inte på en fritidsbåt.

Går att ordna med en spänningsinverterare.

Eller att man ökar spänningen till OP'n med en stepup-krets eller liknande. Då behöver man inte spänningsinverteraren.
Eftersom en pic har 5V matningsspänning = Max in på AD och spänningen i båten är 12V = matningen til OP'n, så är det ju inga problem, rail-rail behövs inte eftersom utspänningen ändå måste begränsas till 5V.

EN vanlig 324 eller liknande kopplad för 100 ggr förstärkning är fullt tillräcklig, 3 motstånd och en Zener samt OP'n är tillräckligt för att få det fungera (plus PICen med tillhörande komponenter förståss), du kan ju dessutom implementera spänningsmätning också och på det sättet få fram energiförbrukningen.
peter555

Inlägg av peter555 »

Annars kan du sätta dit en LEM modul, kalibrerat och klart.

http://web4.lem.com/docs/products/HAB%2060-S.pdf
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

TomasL: Bra idé. Tänkte inte på det. :)
Skriv svar