dvd-jukebox

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
ylle

dvd-jukebox

Inlägg av ylle »

Funderar på att bygga en jukebox/robot. Är det nån som byggt eller funderat på att bygga nåt liknande?

har sett den här, men den har ingen läsare och kostar 1750 på inwarehouse
http://www.imation.se/products/disc_stakka/

Har tänkt fräsa 5mm spår i 10-20 mm aluminium för att stoppa in skivorna imellan, kanske även byggas ut i sidled.

armen ska förflyttas med gängstång och stegmotorer

gripklon är jag inte säker på än, tänkte nåt pincettliknande som drar ut skivan och sen ett "finger" som går ner i hålet och låser

har tänkt dra ut el och dvdbrännare från en dator

Nån som har nåt liknande på gång eller har några bra ideer?
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

varför inte ta en slotin-läsare och ta bort fronten, så man kan placera den närmare stakkern?
Så att när stakkern matar ut en skiva, så känner slotin-läsaren av skivan och drar in den. När slotinläsaren matar ut en skiva, känner stakkern av skivan och drar in den.

Man kanske inte behöver ta bort fronten på slotinläsaren, det beror på hur långt in den mekanism som känner av att någon stoppar in en skiva, ligger.

Sedan om man ska ha fler än 100 skivor så bygger man en hissmekanism som flyttar hela högen med stakkers så rätt stakker kommer framför slotin-läsaren.
syltkaka

Inlägg av syltkaka »

Tycker det låter som ett roligt projekt.

Men jag förstår inte riktigt varför det skulle vara dvd? Ska det vara till dvd-audio eller dvd-video eller det är tänkt att spela mest cd-skivor?

Jag vet inte riktigt vad du föreställer dig men jag tänker mig att till en början skulle man kunna använda en cd/dvd-spelare som brukar sitta i datorer som har play- samt nästa/föregående spår-knapp. Utöver det tar man en µC och valfri display. Armen är ju helt klart utmaningen. En ide är kanske att ha en pelare med skivorna ovanpå varandra. Denna pelare kan åka upp och ner. Det minskar antalet frihetsgrader på armen. Armen behöver bara svänga i sida + något för att få den ur släden. En bild säger mer än tusen ord...Länk

Förstår ni? Funkar länken? Robotarmen blir bara till en enkel horisontal pendel. Ev skulle man använda en slotinspelare så är det bara greppa om skivan när den kommer ut. Spelare och robotarm ligger alltså i samma plan.

Edit: Jag som precis klickade förhandsgranska och ändå var ngn före. Lika ideér.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag har lurat på en liknande pryl och förenklat den ytterligare. Skivorna är staplade över varandra på en pelare på ungefär samma sätt. Spelaren åker upp parallellt längs en annan pelare till rätt skiva, skickar ut släden precis under vald skiva, lyfter några mm och drar in skivan. Spelar den och lägger tillbaka. Inga extra armar eller gripmekanismer förutom att kunna positionera spelaren i höjdled.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Gimbal:
Mycket intressant idé, ser några problem dock.

Hur sitter skivorna fast?

de kan ju knappast hänga i luften vilket de faktiskt gör om man "simulerar" en iläggning med hjälp av sin egna hand.

Undrar också hur den skall kunna stoppa tillbaka skivorna? Något som lyfter upp dem ut släden?

Se inte detta som ett försök att racka ner.. mer som en undran över hur det ska lösas? Har funderat på en liknande sak också nämligen :D
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Nejdå, det är mycket enkelt löst.
Skivsläden sågas upp så att den liknar ett U. Skivan kan då vila på en arm ut från pelaren.

Hoppas den förklaringen räcker. Annars säg till.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Låter som en kul idé med en jukebox med robotarm. Har lite lösa funderingar själv faktiskt men det ligger en bit in i framtiden, tyvärr.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Gimbal: Okej.. låter smart! fattar grejen!

Hur känner man lämpligast av CD-skivor? Optik?
En stegmotor till förflyttningen av släden?
Tror att det kanske är snyggare med en pelare som rörsig..

Ska lura lite på detta.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Enda motorn som behövs är för att köra hela spelaren upp och ner längs cd-stapeln. Det kan vara en stegmotor eller vilken motor som helst. Någon form av markering längs pelaren för att identifiera skivlägena/spelarens position är nog bra även om man kör stegmotor, tex målade ränder eller varför inte ett sågblad och en optisk läsgaffel som räknar tänderna.
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Jag gillar Gimbals förslag om ursågad släde som lyfter skivan

fick en bra ide om man kör vidare på det, roterande "magasin" 4 eller om det får plats, 5 rader med skivor som kan roteras (väldigt långsamt om man inte vill sitta en timme och sortera in alla skivor på nytt)

Finns det nån gräns för hur lång ide-kabel man kan ha?

Den är mer tänkt som en arkiv robot än en musikjukebox. så jag hade ett par ideer om en plats för att ställa ett spindelpack med obrända, ett "ut" fack och kanske en skrivare så man får snygga baksidor och inte har 20+ skivor utan märkning som jag har redan nu :)

Skulle vara kul om man kunde fixa nån typ av script som tankar ner, packar upp, bränner, fixar baksida o lägger i utfacket.
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Har funderat vidare...

en skiss på hur det är tänkt att funka
http://img120.imageshack.us/img120/4818 ... isssr2.png

700x500X1000 BxDxH är utrymmet som den ska byggas in i, blir nån skåpliknande historia.

har slaktat 2 skrivare så jag har 4 stegmotorer liggande, det är 4 anlutningar på alla så jag gissar att det är bipolära

är det nån som kan tipsa om smidig styrning till dessa?

har även ett litet bekymmer med servostyrningen, har byggt enligt
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/archive/servo4.htm

men jag får bara servot att gå 90 av 180 grader, har 45 kvar åt varje håll.
Har inget oscilloskop så jag kan inte kolla hur signalen ser ut, nån som har haft samma problem?

Funderar också på om det finns nåt brännarprogram är kommandobaserat, det ligger lite längre fram men det går ju att planera. Har tänkt att allt ska köras från en pc men jag funderar även på att göra exterm styrning med en touch lcd.
gotis

Inlägg av gotis »

funderade en gång på en "plotter" jukebox.

Ta en mdf skiva 2,40mx1,20m med en portal som sträcker sig över, skena på bägge sidor, häng upp den på väggen.
häng cd-skivorna på tappar över hela mdf skivan, bör få en en hel del skivor.
Portalen hämtar en skiva å spelar upp den på en bärbar cd-spelare med locket bortplockat, tex nere i vänstra hörnet.

hade blivit läckert i mattsvart med borstade rostfria paneler med ett lila lysrör i portalen. :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo detta har jag funderat på en del för länge sedan... Såg framför mig en lång hylla placerad längst upp på väggen under taket med en släde som hämtade skivor.
Sedan insåg jag att det hela var omodernt, köpte en större hårddisk och laddade ned ett rippningsprogram. Men visst skulle det se tufft ut!

En ide-kabel kan vara max 90 cm om jag minns rätt, USB å sin sida kan vara 5 meter.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Var det inte i nån Harrison Ford film de hade en gigantisk jukebox bakom ett glasfönster?
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Finns det något standardiserat protokoll för CD/DVD-växlare?

Min tanke är att på ett elegant sätt integrera en växlarrobot i MS Media Center el. liknande, och då ska det vara så enkelt att ungarna själva kan välja om de ska titta på Pettson och Findus eller Shrek.

Slut med förstörda skivor!
Skriv svar