sökes, udda slutstegsritning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp,

men det är egenteligen bara två npn darligton ihopmonterade och basanslutningar, 4 st anslutningar är bara till för att kunna montera motstånd eller liknande för att få upp hastigheten på on off

dom satt tre i varje drivsteg till cncmotorer, så det är en hygglig frekvensomformare
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

du kan ju koppla med två moduler, använd bara en trissa i varje vilket iofs är slöseri men då kan du ju koppla in tex emittermotstånd.

Eller vad händer om man på "övre" transistor kopplar in motståndet som "kollektormotstånd" dvs mellan kollektor o + matning.
På den undre kopplar man mellan emitter o - matning..

då får man den termiska stabiliseringen av emittermotståndet.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Du skulle ju kunna använda b1x och b2x som ingångarna och köra en traditionell kvasi-komplementär utgång. Typ som i den här bilden:
Bild

MEN, hur ser SOA-kurvan ut? Har du otur så är transistorerna helt olämpliga för linjär drift...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

får inte fram din bild

soa är helt ok i dom områden jag vill arbeta , dom är aningen överdimensionerade hur man än ser på det hela :wink:

kollade en gågn till och om jag kör i västa möjliga så tangerar jag hörnet där man får börja se upp, men jag tor inte jag behöver bekymra mig om den saken, just i denna tillämpningen så kommer jag köra med ett litet udda förfarande, att i labbutförande och när man ska ta ut högre ström så har jag en vridtrafo innan så jag kan begränsa spänningen till kraftdelen, så man slipper elda för kråkorna, ska ända ha det så på den digitala delen
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Ah, det var den här: http://www.geocities.co.jp/Technopolis/ ... asibax.png

Du kanske måste kopiera och klistra in addressen för att det ska funka.

Det jag tänkte på var att switchtransistorer kan ofta ha ganska kass DC-SOA och second breakdown vid typ 10V. Kurvan för DC finns inte ens med ofta. Men trevligt om de faktiskt går att använda! :P

edit: Det var nästan samma koppling som i den här länken, kolla den i stället:
http://www.adam.com.au/cgpap/QuasiWeb/N-Bip300.htm

Vad är det du ska ha dem till för kul?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

samma sak där, problem med emitter resistorerna och dckopplingen

dom är inte lika bra som normala transistorer men då dom tål 600v och jag inte annvänder inte dom fullt ut så blir det bra

ska vara en labbagg/förstärkare som ska klara dc till så högt jag kan få det att funka men minst 20khz

kommer ha samma kraftdel med trafo/kondingar/transistorer/låda och ha möjligheter till några olika drivsteg, en digital och en analog till att börja med
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Kul pryl :) Men om du inte ska parallellkoppla flera så kan du klara dig utan emitterresistorer. Däremot blir det svårare att få till temperaturberoendet för biasströmmen om du tänkt köra klass AB. Ska du köra klass B så ska det inte vara något problem.

Och angånende dc-koppling, det var bara utgångssteget jag menade, du kan ju använda nåt annat för att driva dem.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp, funderar på temperaturberoende och strömbegränsning, funderar att ha en resistor på andra sidan och känna av den med en optokopplare istället

men , jag har gott om tid på mig, kondensatorer på väg från ebay men med båt så en månad eller två kanske
Skriv svar