Labbagg 0-40V 0-5A [nu med bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Björken

Inlägg av Björken »

Varför inte bygga ett switchat agg?
OK. Betydligt svårare kostruktionsmässigt, men BETYDLIGT midre värme!

Jag har själv byggt ett par stycken med gott resultat.
Tyvärr, kommer jag inte ihåg tillverkarna av kretsarna (som hade bra internetsiter med konstruktionsguider)

/Björken
peter555

Inlägg av peter555 »

Fick du ett vettigt område för strömbegränsningen med ett switchat aggregat ?
Hur mycket ripple hade det ?

En vanlig lösning på aggregat för lite högre spänningar är annars att sätta en NPN transistor till jord från drivtransistorns bas. Då behöver man inga högspännings OPs.
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Björken: Jodå switchat skall det bli med, nån gång i framtiden men har inte hunnit bygga så mycket så än så denna gång får det bli ett linjärt agg.
Har du några tips om vart man kan hitta scheman?

Mindmapper: Menar du 100nF ifrån ben 11,12 ner till jord? skall testa det.

Här kommer i alla fall lite fler bilder:

Bild
Korten färdiga, fick dock inte riktigt till det med etsningen, blev lite ojämna kanter på banorna, men får duga denna gången.

Bild
Borrning av L-profilen som effekt-transistorerna skall sitta i, visste att jag skulle få användning för den gamla Yamaha brännaren :D

Bild
Borrat och klart, bara resten kvar.

Bild
Provmontering

Bild
Supply och power-kortet klara, nu skall jag koppla upp resten på labbplatta och leka lite.

/Christopher
kimmi

Inlägg av kimmi »

Hi,
lite info om 723an english text
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... så du isolerar inte transistorernas höljen från flänsen? Flänsen kommer ju då få potentialen av din drivspänning. Ska du ha en plåtlåda kan du ju då inte jorda chassit...
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Jag tycker det ser ut som transistorerna är isolerade. På den mittersta transistorn syns det tydligast.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Exakt, 100nF med kortast möjliga anslutning mot jord.
Snyggt mekjobb. Tror att det vore bättre att sätta transistorerna på kylfänsen direkt. Tycker de sitter lite tätt på profilen. Tror att värmen inte kommer att hinna överföras från profilen. Håll koll på temperaturen på transistorerna.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ser mycket bra ut, inga större problem med transistorerna på vinkelprofilen, har gjort det samma med många slutsteg men då med t profil och den lilla termniska resistansen har inte gjort mig något
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag tycker det bara ser ut som utsmetat kiselfett.
Och var är isolering för skruven? Tycker inte hålen i L-profilen är tillräckligt stora för att inrymma isolerbussningar.
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Japp tansistorerna är isolerade ifrån flänsen, skruvarna med. Syns kanske inte så tydligt på bilderna.

Mindmapper: Jo det är sant, är inte det mest optimala lösningen med profilen som sedan skruvas i flänsen, anledningen till detta är just flänsen jag har. Finns inget smidigt sätt att fästa trissorna direkt i den. Får se hur det funkar i verkligheten.

kimmi: Tack för länken, har tittat en del på det aggat, men saknade indikering när strömbegränsningen går in. I agget jag bygger sitter 723'an uppkopplad som en konstant spännings regulator, tror man t.o.m hade kunnat byta ut den mot en spännning referens i detta fallet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ah, ok. Då är ju allt som det ska. :)

När jag byggde mitt agg tyckte någon att det inte var en så bra idé att skruva fast fläns och trissor med kretskortet och löda på plats, för med värmeutvecklingen skulle benen röra på sig, och efter ett tag lossna från lödningarna. Än har inte detta hänt, men jag har å andra sidan inte kört så hårt än. Får väl se.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Sencor skrev:anledningen till detta är just flänsen jag har. Finns inget smidigt sätt att fästa trissorna direkt i den.
Eller om man vänder på det, så kan man säga att det beror på transistorkapseln men flänsen är bra. 8) Det finns inget bättre sätt att se hur det går än att pröva.
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

En liten update, har kopplat upp resterande elektronik på labbplatta idag men får självklart inte grejerna att funka. Utspänningen går att ställa som den skall, men så fort jag belastar minsta lilla(<50mA) droppar den till 0v. Är nått lurt med IC2, OP'n som sköter spänningsregleringen. Har simulerat hela agget så jag vet att schemat funkar, men just nu har skallen tackat för sig och packat ihop för ikväll, så jag får väl ta och göra det samma:(

/Christopher

MadModder:Jo jag har läst tråden om ditt agg, riktigt snyggt bygge btw. Jag har inte lött transistorbenen direkt i kortet utan lött dit komponentben som sedan är lödda i kortet.

Mindmapper:Sant, jag var inne på att byta trissor så jag slipper TO3'orna, men blev lite dyrt och har dessutom en helt hög 3055'or liggandes.
kimmi

Inlägg av kimmi »

Hi,
lite mere info om din power supply

homepages cilk på Schaltpläne
Forum om den tysk
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det är inget fel på 723’an om den används rätt, men om den får för sig att oscillera kan det gå åt h****e!
Det räcker med 3st 2N3055’or men avståndet i mellan på kylaren måste vara större för ditt strömuttag.
Skriv svar