Samköp/-tillverkning spindel - levererade! :)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Hur går det?
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Vi skulle bestämma oss för lager. Men det får någon annan göra för jag kan inte lager och måttoleranser. Har inte tid att sätta mig in i det heller då jag har tentor nu :)
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Finns det någon intresserad som kan tänka sig göra detta, eller har det fallit mellan stolarna?
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Lite tråkigt att det inte finns något hobbyrum på jobbet då hade det inte varit så svårt att fixa till delarna. Möjligtvis att man skulle kunna snacka sig in hos underhåll och få använda deras maskiner. Men jag tror inte att det går så lätt när man bara varit där i 2 veckor.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Kan huset vara i aluminium? Isåfall kan jag nog svarva en prototyp.. beställde en ER25-hållare igår och tänker beställa två av dessa lager.
Länk till ebay

Sen behövs bara ett lager i toppen så är saken klar.

Några synpunkter?
Senast redigerad av E85 15 juni 2007, 23:40:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Ja om "schräg" betyder vinkel så är det väl bra lager :lol: (dagens expertutlåtande)
Vad är det för ER25 du beställt då? Jag vet att det är som en större ER16 men hur lång är den? Hur ska du fästa lagren?

Bra att du tog tag i tråden, jag behöver själv ett spindelhus snart. Jag mailade ju en tysk snübbe om hurvida vi kunde få paketpris med 10*ER16 hållare och 10*collets-kit. Han sa att vi skulle få ett bra pris så vi andra som inte är lika handlingskraftiga som E85 kan ju ha det i åtanke om vi ska ta upp det här igen :)
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Här köpte jag min spännhylsehållare
Har inte tänkt så mycket på allt runtikring än. Bara jag får grejerna löser det sig nog :)

Edit: Lite fix.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Hittade en bit alu idag så jag kunde inte hålla mig från att svarva fastän jag inte fått lagren eller axeln än... :)

Bild
Bild

Vad tycker ni om den? Får väl lagren och axeln nästa vecka troligtvis så kan jag svarva lock och provmontera.
Tror jag gör locken i 5mm stålplåt för att få lite mer stöttåliga ändar.

Edit: Hur många skruvar tror ni förspänningslocket bör sitta med för att få bra tryck om man använder säg M4?

Kommer nog svarva ner min till 60mm istället för 43 bara för att få en kant. Fördelen är att huset kan monteras högre upp.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=40484

En på CNCzone som är inne på samma spår som oss med dessa ER16 extensions.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Något nytt om dessa spindlar, eller har ni redan beställt? Ser jäkligt intressant ut så jag är klart sugen!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag börjar känna att detta kan bli aktuellt även för mig...
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Ingen som kan ge lite input på hur detta samköpsprojekt ligger i tiden? Jag håller på att letar efter det bästa spindel alternativet och det är ju inte lätt. efter att ha sett H.O´s lösning blir man ju lite fuktig i ögat:)

Om det blir så att vi skall göra ett samköp, finns det då någon med företag som sköta beställningen så vi får riktiga kvitton inkl moms?
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det har nog fallit mellan stolarna som sagt. Jag skulle gärna rita ett spindelhus om jag bara hade något vettigt cadprogram, men jag har inte haft tid att leta reda på något som funkar under GNU/Linux (med öppen källkod eftersom jag kör Gentoo)... har någon något tips så tas det tacksamt emot, annars får nog det här projektet vänta för min del.

(Dock är jag intresserad av en spindel om någon tar tag i det.)

Arvid
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Synd arvid att du inte kan/vill köra Windows, för jag har en UGS NX5 du kunde övertagit. :eh:
Då blir det Papperskorgen som får överta den. :(
Skriv svar