"EL-leksaker"
Mygg jagare gör också ont och är väldigt enkla att bygga om.
Har en isolations testare i skolan som lämnar 5,5Kv ha ha tyckte jag och koplade in den på min skrivbords låda och sen så kommer läraren och tar i mitt handtag utan att veta att det ligger 5,5 Kilo volt på den men dock är den bara på 0,10mA om jag mins rätt
Har en isolations testare i skolan som lämnar 5,5Kv ha ha tyckte jag och koplade in den på min skrivbords låda och sen så kommer läraren och tar i mitt handtag utan att veta att det ligger 5,5 Kilo volt på den men dock är den bara på 0,10mA om jag mins rätt
- Electricguy
- Electricguy
- Electricguy
man behöver en mekanisk summer. öppna den och ta ut innehållet, i den ska det finnas en spole som drar åt sig en metallbit som sitter fast på ett kontaktbläck. leta reda på ett bra ställe på var sida av kontakten. där löder du fast en kabel på varje sida (ett ställe brukar vara direkt på strömanslutningen direkt innanför skalet) och det är inte farligt för jag har testat på nästan alla mina kompisar, och otroligt nog så lever dom än
är det något mer du undrar över??

- Electricguy
Tony: Jag hängde inte riktigt med på vad du menade med "den brytande kontakten", men är det så här du menar?

Mvh. Daniel Andersson
Edit: Nu har jag testat, jag har en strömbrytare mellan basen på transistorn och 5v, det känns inte alls
Jag testade att koppla en backdiod i serie och ladda upp en konding, det gick.. Så varför käner jag inget?? 

Mvh. Daniel Andersson
Edit: Nu har jag testat, jag har en strömbrytare mellan basen på transistorn och 5v, det känns inte alls

Jag menade att reläkontakten skall kopplas in där du har transistorn.
Du skall använda kontakterna märkt COM resp NC.
Reläet i ditt schema är ett slutande relä, du skall ha ett växlande relä dvs. 5 eller 8 anslutningar
Om allt är riktigt så klapprar reläet när du koplar in batteriet.
Du måste såklart ha ett batteri som ger den spänning reläet vill ha.
Handtagen kan du koppla över spolen eller kontakten.
Vilken spänning fick du över kondingen?
För att få en stöt lär du ha minst 50V.
Vilket relä använder du?
Du skall använda kontakterna märkt COM resp NC.
Reläet i ditt schema är ett slutande relä, du skall ha ett växlande relä dvs. 5 eller 8 anslutningar
Kod: Markera allt
(+)-----[COIL]--------[COM]
(-)------[NC]
Du måste såklart ha ett batteri som ger den spänning reläet vill ha.
Handtagen kan du koppla över spolen eller kontakten.
Vilken spänning fick du över kondingen?
För att få en stöt lär du ha minst 50V.
Vilket relä använder du?