"tandat" hjul, hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal

"tandat" hjul, hur?

Inlägg av Gimbal »

Behöver kunna mäta rotationen på ett hjul (steg 1 i experiment med död räkning) och har då tänkt mig en "tandad" skiva och en läsgaffel.
Frågan är nu hur man på ett listigt sätt tillverkar ett sådant tandat hjul. Jag har provat att printa ut ett mönster på ett plastark (overhead-ark) i laserskrivare och det funkar hyffsat, men svärtan är inte helt hundra och plastfilmen är lite sladdrig. Det duger till experiment men det känns inte riktigt så robust som jag skulle vilja.

Upplösningen bör vara cirka 2mm breda spalter i ytterkant på en skiva med en diameter på ca 5cm.
ideer någon?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Gör skivan (plywood, kretskortslaminat, plast) lite större och borra små hål i stället.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Om du vill göra det riktigt snyggt och robust så kan du etsa ett kretskorts-laminat med mönstret.
IR-ljuset går genom laminatet men inte kopparn.
Jag har ej provat men det borde funka utmärkt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nånting sånt här tänkte jag mig. Lätt att tillverka, även utan CNC-fräs. :D

Bild
Björken

Inlägg av Björken »

Varför inte (om storleken inte har betydelse) använda ABS-navdelen från en bil? De har ofta fler än 100 "tänder" per varv. Då kan du även (med hög förstärkning) använda dej av de induktiva givarna.

/Björken
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Borrvarianten funkar ju helt klart, även om det nog kan vara lite pyssligt att få till hålen med god precision för hand. Vill ju helst ha lika lång hög som låg signal, det är väl inte HELT nödvändigt men det underlättar naturligtvis.

Men inte tusan går ir-ljuset genom kretskortslaminatet?

Edit:
Tandhjulen från ABS bromsarna är nog tyvärr i största laget, annars är iden bra att använda något befintligt.

Har själv lurat på att slakta en vanlig kul-mus, men det är å andra sidan kanske lite för småttigt, och därmed känsligt.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Hjulet från en gammal kulmus med optisk avläsning.(de flesta är av denna modell)
Bild
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Jag kan gnista ut en sån skiva i plåt. Inga problem alls.
Men då blir det spår från sidan. Måste det vara exakt 2mm? Måste ju gå jämnt upp när man kommit varvet runt.
Vilken håldiameter (i mitten) önskas?

Edit:
Skicka mig en 2d-ritning (gärna i IGES-format) så kan jag fixa det imorgon. Ska ändå in på jobbet en sväng. Kan iofs rita upp det också...
Senast redigerad av nlinus 15 september 2007, 21:13:34, redigerad totalt 1 gång.
grubs

Inlägg av grubs »

Man kan slakta en gammal HP bläckstråleskrivare, där finns ofta en till pappersmatningen. :-) Antagligen betydligt fler streck än vad som behövs dock.
Skivor med färre streck kan man t.ex. få från gamla elektriska skrivmaskiner eller liknande.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

nlinus, låter ju kalas, vad vill du ha för detta jobb? (behöver två skivor)
Är inte hemma för tillfället utan sitter med en lånad laptop utan några som helst vettiga program så jag kan inte rita något på ett par dagar...

Behöver inte vara exakt 2mm, utan bara i den storleksordningen, att det går jämt upp är ju viktigare. Mittenhålet är inte heller kritiskt, men runt 5mm.
Ytterdiameter skiva ca 50mm.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns ju tunna laminat som går att genomlysa utan större problem, räcker med 1mm så har man bra genomskinlighet, bara till att kolla p ett kretskort
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Gimbal:
En kopp kaffe och en muffins brukar jag säga, men det kanske kan bli lite svårt. Tar mig knappast någon tid, och kostar mig inget. Såvida jag inte får nått bekymmer med detta så kan jag ge dig det facila priset 0 kr. Dock får du gärna betala portot :)
Hur djupa vill du ha spåren? Ska jag använda 1 eller 2mm plåt?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

1mm tjockt duger fint, och kan du skära in slitsar runt 4mm så blir det nog bra.

Jag betalar givetvis porto + lite extra till kaffe och muffins. :)

Vi kan ta betaldetaljer via PM senare (i morgon eller så, nu måste jag vidare)

Tillägg:
Detta blir ju helt lysande!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kan man göra såna saker själv, så blir det självlysande. :D
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

"Men inte tusan går ir-ljuset genom kretskortslaminatet? "

Jag fick ett släng av kreativitet så nu har jag testat det oxå.
Jag använder tjockt laminat, med tunnare blir det bara bättre.

Film
Motorn snurrar med typ 15000 rpm.
Skriv svar