Robotbåt project

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Peter_L

Inlägg av Peter_L »

Det funkar, det är inga problem. Man kan ställa in känsligheten på ekolod, "gain". Dvs är det mycket skit i vattnet så ser man massa ekon överallt på skärmen. Då minstar man gainet så försvinner det. Är man ute efter att se fisk så ska ju gainet vara inställt högt men precis under det att störningar försvinner. Är man bara ute efter att kunna se botten så behöver man inte ha alls mycket gain. Botten är stor och hård och ger ett starkt eko tillbaka, jämfört med lite skit i vattnet.

Åkte utanför baskarpsand (sandtag) en gång och helt plötsligt började mitt ekolod larma och hela bilden blev full med brus, då kollade jag i vattnet det var helt brunt av sand, då var det bara att ställa ner gainet så försvann det, botten var inga problem att se.

Ekolod är bra att ha om man åker i en skärgård med massa grund, man
glor mer på ekolodet än framåt. Vill inte ha en sten in i mitt fina träskrov.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

har du framåtseende ekolod då ?

ett gammalt herdligt ekolod säger ju inte till föränn du redan står på :)
Användarvisningsbild
Peter_L

Inlägg av Peter_L »

Nej det har jag inte, men det skulle va bra att ha. Men jag skulle kunna skicka fram robotbåten att åka en 30 meter framför min båt och varna i fall det blir för grunt :-)

Här är en som byggt sig ett fint ekolod.

http://www.abc.se/~pa/sture/index.html

Med en sådan skulle laxen få svårt att gömma sig :lol:
Användarvisningsbild
Peter_L

Inlägg av Peter_L »

Bild

Då har man skaffat drivsystem till bygget
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Har ett likadant drivsystem fas för två motorer. Några tips: Det vita kugghjulet var svårt att få att sitta fast, ville slira. Kolla noga på det. Jag löste det med epoxy. Leden precis framför propellern måste inspekteras ofta, den har en förmåga att dela på sig. Men bara man kollar att det sitter fast före varje körning så ska det vara OK.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nej, med fel botten så är det inte möjligt att hitta vart "botten börjar". Det finns några ställen utanför Karlskrona örlogsbas där kustkorvetternas fartloggens djupmätfunktion inte hittar botten! Deras fartmätare är "rätt avancerade" jag har tillbringat mycket tid att försöka förstå varför. Det finns helt enkelt inget språngskikt, det är en mycket jämn övergång mellan vatten, grumligt vatten, dy, lera, sand. För lite derivata helt enkelt.

Anledningen med sjömätningsförbudet är helt enkelt militär. Främmande makt skall inte få kartera för ubåtar, ytstridsfartyg mm i våra farvatten. Främande makts intresse att förbereda för användning av sjöstridskraftrer i våra insjöar torde vara obefintlig...
Användarvisningsbild
Peter_L

Inlägg av Peter_L »

Bild

Bild

Har börjat installera drivsystemet. Nu ska jag se om jag kan hitta nått servo..
Skriv svar