Nej, men dom fjädrar med sidan i stort sätt. Dom sitter fast i sidan och under, men är för korta för att hjälpa staga upp. Man kommer iaf helt ner till underdelen före dom gör nytta.
Varför upplever inte jag dessa problemen i den grad IE gör?
Såg på IE's bilder och att han bara hade 2 bult i sido förstärkningen. Jag har använt 3 men det borde väl inte göra så himla mycket eller?
Jag har ju en drös sån här alu-profil jag har till monitorfästet i serverskåpet, och tillhörande T-muttrar. Om jag drar fast en sådan längs varje gavels hela utsida med ett gäng skruvar, borde det väl bli riktigt stabilt?
Sen något slags krysstag på något viss mellan gavlarna (bakom?) för att eliminera all parallellförflyttning.
Lillsyrran blir ju lite mer axelbred iofs, men det gör inget. Tror jag...
Skulle det vara möjligt att montera ett vinkelbeslag på insidan av gaveln? Skulle det hjälpa?
Man kan antingen tillverka egna eller leta på ett passande, t.ex. Classes 31-1692 för 13:-.
Beslaget borde vara så högt som möjligt och dessutom vara lite svängt för att följa syrrans
snygga kurvor, men då lär vi nog tillverka egna...
Vinkelbeslaget tänkte jag skulle gå nästan ända upp till infästningen av rören (se min fina skiss) och då får man samma effekt som MM:s förslag utan att syrran blir bred som en ladugård
Spelar ju ingen roll om stadgan kommer på in- eller utsidan, men man kan ju också tänka sig en stål eller aluminiumskiva på både in- och utsida med genomgående bultar...
Jag tror inte att ett kryss på baksidan hjälper så mycket. Undre delen behöver sitta så pass högt upp för att inte riskera att inkräkta på arbetsutrymmet. Och däruppe är det nog rätt stabilt ändå, med två rör och en balk.
Ni undrar nog vart jag tagit vägen. Nu har jag försökt med massa olika saker, men ingen har hjälpt särskillt mycket. Lite här å lite där bara.
En sak som har visat sig vid alla prov jag gjort är att traverssidorna går mycket längre bak nu än på den röda prototypen. Knackar man längst upp, så märks mest vibrationer längst bak, på "öronen". Det man kan göra är att flytta fram allt en bit. Sen om man sätter "tak" på traversen borde det också hjälpa. Nåt jag tror hjälper mycket, är ett "tak" under Y-vagnen.
Just nu håller jag på med nya traverssidor med avgasklämmorna på sidan isf under, och nya fram & bak-gavlar på underdelen. Men fortfarande kan man inte ta bort alla vibbarna, det beror också på hur hårt man slår på gavlarna så klart.
Ett sånt här "tak" hjälper upp det hela enormt mycket, men kostar plats, ca 20mm. Ska jag lägga in en sån?
Ev. höjer jag lite, eftersom avgasklämmorna tar större plats när man har dom på sidan. Nu är det ca 50mm frigång. Räcker det kanske?
(Då slipper jag köpa massa nya gavlar. )
Ev. kan man göra nya senare om det behövs. Desto lägre, desto stadigare.
Kunde ett vinkeljärn på bak/fram-sidan av gavlarna hjälpa? Man kunde ju sätta det som ett "trappstegsbleck" så tar det ju ingen plats.
Vill man sen ha superstadga så sätter man kryssstaget i detta vinkeljärn iom att det sitter i järnet så kan man dra staget många gånger hårdare än om det satt i MDF.
Kan vara helgalet men det är vad jag kan komma på nu (05:02)
Nu börjar ju hela lillasyrran byggas om, kommer det finnas möjlighet för oss som redan har fått våra delar att byta ut dom modifierade delarna mot en extra kostnad eller så?
Eller att vi kan få tillgång till filer för att fräsa ut delarna på våra (hyfsat stabila) lillasyrror för att göra dom stabilare?
Eller får vi helt enkelt bara försöka stadga upp allt på egen hand?