AD 590 och linjäritet...

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
erikbrannlund

AD 590 och linjäritet...

Inlägg av erikbrannlund »

Hej!

Jag har kopplat två AD 590 sensorer mellan 5V och varsitt motstånd på 8,2k och därifrån vidare till jord. Sen en ATMega för att registrera temperatur.

Tyvärr verkar den temperatur jag får inte riktigt rätt i det ena fallet. Den ena sensorn har jag lött fast på en flera meter lång sladd och hängt ut genom fönstret och det är den sensorn som inte verkar riktigt rätt. Om jag mäter spänningen med multimeter över de båda olika motstånden för respektive sensor och räknar ut vilken ström och i förlängningen temperatur som de indikerar så visar inne proben ~rätt medan uteproben just nu visar -1,4 vilket borde vara 2,3 enligt en "riktig" termometer.

Vet någon om den verkligen ska vara så olinjär. Eller kan det vara den digitala "Clas i sjön termometern" som visar fel.

/Erik

P.S
Nu verkar även inne proben diffa nästan 2 grader.
D.S
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

förr när jag hadde en påse sådanna så hadde jag inga problem med dom, orkar inte kolla men har du spänning nog för det mätmostståndet ?
den behöver trotts allt några volt över ic'en för att fungera, prova samma koppling och öka matnsingspänningen till givarna, eller minska motståndet
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har också använt mycket AD590 förr och aldrig upplevt olinjaritet. Nu har de blivit för dyra, anser jag. Håller med grym att resistorn verkar stor i förhållande till matningspänningen.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Säger det samma - AD590 är en bra, men idag för dyr pryl - finns många råd i databladet, men som sagt 90 pix är på tok för mycket för den och kräver dessutom en till två op och en 10-bitars AD för att komma till sin rätt.

SMT160 är en kandidat, men är lite jobbig att läsa av noggrannt. ungefär 60 pix

DS 1621 är en bra och lättinterfacad krets. kostar omkring 30 pix

LM 74 är mycket billigare, men något sämre noggranhet, men lättdriven och bra. Kostar en dryg 10á i volym.
erikbrannlund

Hmmm!

Hur stor spänning behövs mellan resistans och prob för att fungera tillförlitligt, jag såg inte något i specen för AD:n?

/Erik
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Verkar som minst 4V.
erikbrannlund

Hej!

Det verkar som det är Classe termometern som är fel snarare än 590:an. I går stoppade jag in en skål med vatten i frysen och tog sedan ut den strax innan läggdags. Då var nästan allt vatten utom lite i mitten fruset. I detta stoppade jag ner min sensor som visade ~0,7 Classes visade +2,5 vid samma operation.

/Erik
Skriv svar