Var få tag i svetsslang och kopplingar ?

peter555

Var få tag i svetsslang och kopplingar ?

Inlägg av peter555 »

Jag köpte en svetsbrännare på tradera, mest för att den var billig. Det är en större modell så jag tänkte den kanske går att använda för hårdlödning. Den är iofs gjord för Ac/Ox men går utmärkt att köra på Propan/Ox som är lite svalare och passar bättre för hårdlödning.

Till saken, jag vill ha tag i nya färska slangar samt kopplingar. Eftersom jag tänkte köra med Propan/Ox så måste jag ha passande slang, helst tvillingslang. Jag vill också gå ner i dimension så det blir lite smidigare därför behöver jag nya kopplingar också.

Var får man tag i sånt här till vettiga priser ?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tex. har swedol skapligt pris:

Brukar även finnas hos närmsta välsorterade järnhandel, tex. Hudiskvalls Järn har på metervara.

Edit: Fixat URL till rätt url i första stycket.

Edit2: Stvaning.

Edit3: Om slangen blivit gammal av ålder är det viktigt du också kontrollerar packningarna och att klockor och annat är täta (om inte, byt till nylonpackningar som är avsedda för ändamålet).

Antar du redan vet det, men drar den i allafall...
peter555

Inlägg av peter555 »

Swedol har klart bra priser, dock fanns inte Ox/Propan tvillingslangen i deras lista, jag får ringa på måndag och kolla.

Det sitter några o-ringar i brännarhandtaget som ser lite dåliga ut som jag tänker byta.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Nä, den är kanske inte så vanligt, om det krisar kan du ju även kolla brännarslang hos firmor som saluför verktyg för guldsmeder och liknande, där kan det nog också finnas då många använder liknande brännare, men i mindre version, för just hårdlödning.

Har själv en sådan liten svetsbrännare liggande någonstans, men järndetaljerna (dåligt val av material i kombination med mässing kan tyckas...) har oxiderat fast på den.

Jo, en sak till, kolla backslagsventiler finns/är frecha moderna sådana finns inte alltid på äldre brännare, men går att skruva dit externa i efterhand.
peter555

Inlägg av peter555 »

I värsta fall får jag ta två separata slangar och strippa ihop, men helst vill jag ha en tvillingslang som borde vara smidigare.

Jodå, backslagsventilerna var det första jag kollade eftersom jag skulle köra brännaren out of spec sas. De var rena och fina och funkade fint.

Normalt kör jag med en ren acetylenbrännare för hårdlödning men gasen är så dyr så jag kör hellre med Ox/Propan.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hadde inte jula sådan dubbelslang?

tyckte mig se det idag då jag satt och väntade i bilen, man bör alltid ha några kataloger att slöläsa när man sitter och väntar i en bil :wink:
peter555

Inlägg av peter555 »

Nu har jag kikat i Jula. De har varianten för Ox/Ac, men den tål inte propan.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

I nödfall kan du ju slå en signal direkt till aga och fråga efter närmsta återförsäljare.

Hitta för övrigt en intressant informations PDF från AGA
peter555

Inlägg av peter555 »

Det var ett intressant dokument, det är en X21-brännare jag har.
Karro

Inlägg av Karro »

Jag har en AGA Midiflam, som har just oxygen + gasol och ett X11 handtag. Den har två separata slangar. Nyligen har jag kommit på att man kan svetslöda med mässinglod som vad jag förstår kan ge fogar jämförbara i styrka med svetsning. Det använder jag numera till allt.

Mycket lättare än svetsning, som mjuklödning ungefär, och man kan tydligen svetslöda i gjutgods och rostfritt också (fast det har jag inte provat). Rekommenderas för de som kan mjuklöda men inte kan svetsa, eller de som inte vill skaffa acytelenflaska.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det får nog bli separata slangar, det verkar omöjligt att få tag i tvillingslangen utan att köpa en hel rulle.

Det sitter ett 1000 l svetsmunstycke på handtaget och det gick utmärkt att löda ett 28 mm Cu-rör, trots att jag bara körde på sparlåga. Jag har lött i både gjutjärn och rfr utan problem, dock löder jag vanligtvis Cu och msg.

Problemet är att det är så dyrt att fylla acetylen flaskan. En A5 kostar lika myket att fylla som en P19 gasol.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Enda fördelen egentligen (i samband med vad som här beskrivits, altså) är att det går att få hetare låga med ac.

------------
Hittade också en liten X-11 låda i gömmorna här,
Hörde något i stil med följande kommentar från en granne:

"Skall du börja öppna kassaskåp, eller?" :lol: :lol:
peter555

Inlägg av peter555 »

För lödning, i alla fall av koppar är den heta lågan bara en nackdel eftersom man smälter kopparn och det blir fult som f-n. Med ren gasol verkar det bildas något oxiderande så röret får en svårborttagen beläggning. Däremot med Ox/Pr blev röret kopparrent när man riktade lågan mot metallen så den är starkt reducerande, man ser hur det bildas små kopparpärlor av oxiden. Bara att skölja med vatten så blev det rent och fint.
Skriv svar