Se IsoHunt.comIf you're reading this on ftp.slackware.com, you will find that the
ISO images are not here. This is because we simply don't have the
bandwidth at ftp.slackware.com to provide ISO images.
ISO downloads take a long time, and block people from retrieving
small updates.
If you're looking to download the ISO, consider using BitTorrent.
If there are active torrents available, information may be found on
on http://slackware.com. BitTorrent is available as a package for
Slackware in the /extra directory.
Mirror sites may also have the ISO images up for FTP.
Use the .asc files here to verify your ISO images are authentic.
linux på usel labbdator
Mitt råd är att du glömmer hela grejen att lägga in linux på den datorn. Det kommer troligtvis att vara en _mycket_ brant inlärningskurva, vilket sannolikt leder till att du ledsnar på linux. Vänta med linux till du har en lite bättre dator att testa det på! Observara dock att det bara är mina råd och funderingar, om du ändå vill försöka skall du naturligtvis göra det.
Om du vill försöka kan jag ju nämna att arch linux är i686-optimerat, och stöder således inget under pentium 2.
Slackware skulle jag sätta min röst på. Jag installerade det en gång i tiden på en 75 MHz pentium med 8 Mb RAM. Det var lite problem att göra partitionerna dock, då fdisk krashade på grund av att jag hade för lite minne ledigt. Om jag minns rätt löste jag det så att jag skapade en swap-diskett, mountade swap:en, startade fdisk, partitionerade hd:n, formaterade swap-partitionen, mountade swap-partitionen, och startade installationsprogrammet. Jag har en känsla av att du kommer att ha likadana problem framför dig med din dator.
Om du vill försöka kan jag ju nämna att arch linux är i686-optimerat, och stöder således inget under pentium 2.
Slackware skulle jag sätta min röst på. Jag installerade det en gång i tiden på en 75 MHz pentium med 8 Mb RAM. Det var lite problem att göra partitionerna dock, då fdisk krashade på grund av att jag hade för lite minne ledigt. Om jag minns rätt löste jag det så att jag skapade en swap-diskett, mountade swap:en, startade fdisk, partitionerade hd:n, formaterade swap-partitionen, mountade swap-partitionen, och startade installationsprogrammet. Jag har en känsla av att du kommer att ha likadana problem framför dig med din dator.
Jag har prövat dito, först med 16 MB (utan problem), men nu har jag uppgraderat burken till 40 MB. Funkar riktigt bra, även om man knappast kan påstå att det är snabbt.Meduza skrev:Jag har utan problem kört debian linux på en 66mhz, visserligen med 32mb ram, inte 8...
Enda övriga kravet är en hårddisk på åtminstone ca 150 MB (fast åtminstone det tredubbla är nog att rekommendera egentligen), en diskettstation, samt nätverkskort. Två disketter räcker för att installera resten från nätet!
Internet är väl lätt att fixa? Bara att stoppa i ett nätverkskort (gamla ISA-kort lär de flesta här har drivor av, som närmast kan skänkas bort, hade haft ett till dig om det inte varit för att mina prylar ligger på fel sida landet), så löser det sig.
Debian för nätverksinstallation laddar man ner här. Fullinstallationen finns också på debian.org, vet inte exakt var, och antagligen består den av en massa skivor även om det är ganska minimal risk att du ska behöva mer än den första.
Debian för nätverksinstallation laddar man ner här. Fullinstallationen finns också på debian.org, vet inte exakt var, och antagligen består den av en massa skivor även om det är ganska minimal risk att du ska behöva mer än den första.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt: