linux på usel labbdator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

If you're reading this on ftp.slackware.com, you will find that the
ISO images are not here. This is because we simply don't have the
bandwidth at ftp.slackware.com to provide ISO images.
ISO downloads take a long time, and block people from retrieving
small updates.

If you're looking to download the ISO, consider using BitTorrent.
If there are active torrents available, information may be found on
on http://slackware.com. BitTorrent is available as a package for
Slackware in the /extra directory.

Mirror sites may also have the ISO images up for FTP.

Use the .asc files here to verify your ISO images are authentic.
Se IsoHunt.com
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Mitt råd är att du glömmer hela grejen att lägga in linux på den datorn. Det kommer troligtvis att vara en _mycket_ brant inlärningskurva, vilket sannolikt leder till att du ledsnar på linux. Vänta med linux till du har en lite bättre dator att testa det på! Observara dock att det bara är mina råd och funderingar, om du ändå vill försöka skall du naturligtvis göra det.

Om du vill försöka kan jag ju nämna att arch linux är i686-optimerat, och stöder således inget under pentium 2.

Slackware skulle jag sätta min röst på. Jag installerade det en gång i tiden på en 75 MHz pentium med 8 Mb RAM. Det var lite problem att göra partitionerna dock, då fdisk krashade på grund av att jag hade för lite minne ledigt. Om jag minns rätt löste jag det så att jag skapade en swap-diskett, mountade swap:en, startade fdisk, partitionerade hd:n, formaterade swap-partitionen, mountade swap-partitionen, och startade installationsprogrammet. Jag har en känsla av att du kommer att ha likadana problem framför dig med din dator.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Med Gentoo stage1 får du ett väldigt optimerat system för den burken. Nackdelarna är att det kräver en hel del kunskap, och att det tar minst en vecka att installera på den burken.
net4all

Inlägg av net4all »

Hmm, det låter inte så bra...

Men jag får väll testa.

Ångående "Ledsnar på Linux" så är det ingen fara, kör jag fast nu så kommer jag ändå att försöka igen om någon vecka.

Anser att linux mer eller mindre är ett måste :)

psynoise: Hmm, var stod det? Tack!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag körde RedHat (stenåldersversionen) på en 486 DX4 75MHZ, troligen med 8 MB ram.
Försökte kompilera om kärnan på den, efter 8h var den klar men det funka inte, sen tog det 10 år innan jag närmade mig Linux igen :)

Prova debian, väljer man inte deskop är de skönt befriade från grafiskt tjafs :)
net4all

Inlägg av net4all »

Ok, ska nog testa debian också..
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

Meduza skrev:Jag har utan problem kört debian linux på en 66mhz, visserligen med 32mb ram, inte 8...
Jag har prövat dito, först med 16 MB (utan problem), men nu har jag uppgraderat burken till 40 MB. Funkar riktigt bra, även om man knappast kan påstå att det är snabbt.

Enda övriga kravet är en hårddisk på åtminstone ca 150 MB (fast åtminstone det tredubbla är nog att rekommendera egentligen), en diskettstation, samt nätverkskort. Två disketter räcker för att installera resten från nätet!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

min burk har 365mb hårdisk, en riktig värsting :)
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

Bah! Min hade först 200 MB, men jag uppgraderade med en andra hårddisk på hela 1 GB! Enda nackdelen är att man måste boota antingen från den mindre disken eller från diskett. :)
net4all

Inlägg av net4all »

Låter som om debian inte behöver så mycket.

TERdON: Nätverkskort? har inte internet till den datorn, hur stort är det om man ska ladda ned allt?

Länk till mini Debian!
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

Internet är väl lätt att fixa? Bara att stoppa i ett nätverkskort (gamla ISA-kort lär de flesta här har drivor av, som närmast kan skänkas bort, hade haft ett till dig om det inte varit för att mina prylar ligger på fel sida landet), så löser det sig.

Debian för nätverksinstallation laddar man ner här. Fullinstallationen finns också på debian.org, vet inte exakt var, och antagligen består den av en massa skivor även om det är ganska minimal risk att du ska behöva mer än den första.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag installerade hela kernel med disketter på min burk... var någonstans runt 25 disketter eller dylikt bara det... sedan tryckte jag i ett nätverkskort för att installera resten...
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Kanske går åt 25 disketter för att installera kärnkällkoden, men varför göra det?
Debian är enkelt och smidigt att installera med nätinstallationen.
Röstar fortfarande på DeLi, klart bäst på äldre datorer om man inte e så van
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En lite mer direkt länk till nätverksinstallationen av Debian är den här.
Välj debian-40r1-i386-netinst.iso
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

Jimmy: Nu förutsätter du ju att han har CD. :) Hela idén med att inte länka direkt dit var ju att han kunde välja floppy-versionen istället, om så önskades...
Skriv svar