Kan nämna att gränsen för låga spänningar går vid ca 200 V. MOSFET:ar använder man för spänningar upp till ca 100-200 V. Med hörge spänningar använder man IGBT:s pga att de klarar betydligt högre spänningar än MOSFET:ar.
Om man nu tar Prius som ett exempel på en "el-bil" så använder man IGBT:s trots att batteri spänningen är relativt låg (200 V). Men för att öka effektiviteten så använder man en step-up transformator och kör motorn på ca 500 V. Alltså måste man använda IGBT:er.
För låga spänningar har IGBT:er ca dubbla framspänningsfallet relativt en motsvarande MOSFET.
Elektrisk båtmotor - fartreglage
Ja just ja, han skrev ju aldrig vilken spänning det rörde sig om, men jag antog att det var 12V eller möjligtvis 24V... Och det skulle ju definitivt räknas som låg spänning
IGBT har väl fördelar vid högre spänningar eftersom att MOSFETs har ganska hög on-resistans när man börjar komma upp i en spänningstålighet på några hundra volt.

Vi slaktar en bandrobot av modell jättestor på jobbet, det kanske finns grejor i den som orkar driva en sån där, ska kolla av den lite om det finns något uppenbart, robotarmen är ju inte liten.. man vill inte stå i mitten av maskinen när den är på.. den går fort och är kraftig så man skulle nog bli nockad om man kom ivägen...