Elektrisk båtmotor - fartreglage

Berätta om dina pågående projekt.
f95heka

Elektrisk båtmotor - fartreglage

Inlägg av f95heka »

Hej!

Jag har under sommaren försökt knåpa ihop ett PWM reglage till min elektriska båtmotor. Motorn drar ca 40 A och jag vill kunna reglera från 0 till 100% steglöst.

Motorn är en Minn kota Endura 50 och den har i grundutförande 5 hastigheter fram och tre back. Felet med det inbyggda fartreglaget är att det bygger på att ström slösas bort i en stor resistor under vattnet (såvida du inte kör på fullgas). Med ett välbyggt pwm reglage borde förlusterna kunna minskas avsevärt. Framförallt på lågfart.

Kretsen jag byggt fungerar ypperligt med motorer som drar upp till 10-15 ampere, men när jag kör båtmotorn med den så börjar konstiga saker att hända. Svårt att beskriva exakt vad som händer, men man kan säga att gasnivån blir "fladdrig" dvs ena stunden går motorn på säg 40%, nästa ögonblick 60%. Dessutom blir det ibland konstiga visslande missljud i motorn.
Kretsen är byggd med en lm324 som pwm generator och transistorerna är dimensionerade för att klara över 100 A. Jag använder frihjulsdiod och Frekvensen är runt 500 hz.

Är det någon som byggt något liknande med bra resultat?
Tacksam för tips...

Som lite kuriosa kan nämnas att jag köpte motorn på Walmart i USA för knappt 1400 kr. Frakten hem till Svedala löste jag genom att montera ner den och stoppa delarna i skidfodralet. Här hemma kostar samma motor runt 4000.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag skulle tro att det har med att göra att din matning till styrningen behöver avstöras och/eller regleras ordentligt.

Utan schema är det dock svårt att ge bättre svar.
f95heka

Inlägg av f95heka »

Joo, har en känsla av att det kan vara något med drivspänningen till kretsen. Har en rejäl kondensator över matningen sedan en tid. Den hjälpte lite.
Funderade även på att testa med en helt oberoende matning (gemensam jord)

Schema skall jag försöka fixa. Gäller bara att komma ihåg hur jag tänkte då jag byggde det hela..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En fet konding är inget värd om den inte sitter efter en diod.

Säg att du har en 1000µF sittande "över" styrningens PWM-enhet, + till styrningen tar du ju från.... batteriet eller hur?

Om du vill "isolera" dom skapligt kan du ta en diod mellan batteri+ och kondensator+ fast själva drivsteget till motorn sitter direkt på batteriet.

Om motorn då "sänker" batteriet i pulser kommer elektrolyten att hålla spänningen till styrningen skapligt jämn då dioden stänger av vid de tillfällen.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Funderade på det... Kan det vara så att OP'n inte kan ge ut tillräckligt mycket ström för att trissorna ska öppna ordentligt?

Jag har samma problem med min lite större motor, den drar runt en 30 amp.

Jag får också samma problem, den hackar och varierar i fart.
Funderade på om det kunde vara så enkelt att inte en OP orkar driva 4 fetar, oah man måste ha ett drivsteg emellan?

Jag har sådana, kommer inte ihåg vad de heter men har sådana iaf.

Kan det göra skillnad?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hadde motsvarande problem när jag byggde min 1kw 12v växelriktare, då var det störningar som kom in till styrelektroniken, men det avhjälptes med lcfilter och en diod
grubs

Inlägg av grubs »

Om du inte har något mer än OP:n som driver transistorerna så är det nog bra med ett drivsteg. Det skulle underlätta med ett schema på hur du har kopplat.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Det klasskiska men mycket enkla och fungerande...

http://www.cpemma.co.uk/pwm_erg.html
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En 2N2222 är i klenaste laget för en motor som drar 40A. :lol:
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Du byggde alltså en fet växelriktare utan att dela med dig till oss i form av en tråd? :ajabaja:
grym skrev:hadde motsvarande problem när jag byggde min 1kw 12v växelriktare, då var det störningar som kom in till styrelektroniken, men det avhjälptes med lcfilter och en diod
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det var ett antal år sedan, inget märkvärdigt förutom stora trissor och en go rinkärna
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hehe ja, jo den är i klenaste laget:P Nä just nu kör jag med 4 mosfetar som jag har kopplat parallellt. Alternativet är att köra en stor darlington, klarar 50 amp tror jag, ca 300 watt, men kör hellre med mosfetar då de har bättre kurva...
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Annars funkar en IGBT också om man har en större modell till hands.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

IGBT är inget att ha för låga spänningar, de har ganska högt spänningsfall. MOSFET är i princip alltid att föredra till låga spänningar.

f95heka: Har du nåt schema? Vad använder du för transistorer för att styra motorn?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

IGBT’er används till el-fordon både för inverter drift (AC) och i PWM system och då är det inte direkt högspänning. Rest spänningen är ”bara” ett par volt vilket motsvarar en mosfet med rds on 0,05 som drar 50A.

Men det är ju relativt vad man menar med låg spänning? Det har inte nämnts (tror jag) vilken spänning som är aktuell här.
Skriv svar