Montering av Lillsyrran
Jag kör på std konfig än så länge, dvs Jojes glappfria muttar (utan o-ringar). Fn kör jag på 1,5mm-rören. Jag tror att mekaniken har så bra upplösning, att ev problem snarare beror på vibrationer. Med 1,5mm-rören har jag ordentligt med vibrationer i fräsen. Resultatet blev trots det riktigt bra tycker jag.
Jag har någon millimeter diff i bordet. Delvis körde jag på en planfräst yta och delvis utan. Det var trots allt så små bitar jag jobbade med.
Vad det gäller strömförbrukning skrev jag om det på sidan 13 i denna tråd.
Jag har någon millimeter diff i bordet. Delvis körde jag på en planfräst yta och delvis utan. Det var trots allt så små bitar jag jobbade med.
Vad det gäller strömförbrukning skrev jag om det på sidan 13 i denna tråd.
Har föreslagit det men det verkar inte som hon nappar på idén. Jag tror att det kreativa, konstnärliga och det ingenjörmässiga har olika syn och referenspunkter på resultatet.jojje skrev:På en av sidorna du hänvisar till har Carina Esk gjort så fina akvareller. Nu kan du hjälpa henne att göra massor, helt likadana. Bara att sätta i penseln å fylla på färg.
Jag har även frågat om mina träinfällningar kan gå under rubriken hantverk, så att vi kan ställa ut samtidigt?
Det är klart, vanlig scanning och printning är nog lättare att reproducera med.
Träinfällningar går säkerligen under hantverk. Det är ju inte bara att trycka på knappen å sen har man två bitar i varandra. På CNC-zone diskuterar dom inlay ofta, så dom tycker nog det är avanserat hantverk.
VCarve och ArtCam är lämpliga program till just sånt.

Träinfällningar går säkerligen under hantverk. Det är ju inte bara att trycka på knappen å sen har man två bitar i varandra. På CNC-zone diskuterar dom inlay ofta, så dom tycker nog det är avanserat hantverk.
VCarve och ArtCam är lämpliga program till just sånt.
Jag tvivlar starkt på att du har vibrationer pga av att rören är en halv milimeter tunnare än jag "ville" ha. Det är säkerligen obalans i gängstången.ie skrev:Med 1,5mm-rören har jag ordentligt med vibrationer i fräsen.
Ta bort den och rulla den på något helt plant. Då ser du direkt vart du ska böja för att rikta upp den.
Sen blir det lätt obalans i gummislangen vid kopplingen till motorn. Försök att få axlarna så nära varandra inne i gummisnutten, och sätt slangklämmorna "var sitt håll", eller använd dom för att motverka obalansen. Hjälper inte det, så kan du sätta ett kullager som centrerar upp stången även i motoränden.
Men att det beror på rörens väggtjocklek, det tror jag inte alls på.

Edith:
Har du kanske dragit åt muttrarna till avgasklämmorna för hårt, eller för löst? Ta bort gängstången och dra traversen fram och tillbaka. Den ska gå lätt utan att varken glappa eller kärva. Dra till muttrarna, lossa på dom, och dra till dom för hand. Då brukar det bli "lagom".
Ska försöka sätta ihop en maskin nån dag nu och prova, hmm...
Ska man få bort allt, måste man nog gå upp ännu mera i dimension på rören. Jag märkte iaf inget sånt på den röda prototypen.
Är det någon annan som upplever samma sak?
(Är det bara två, av fem som fått allt, som har satt ihop sina fräsar?)
Ska man få bort allt, måste man nog gå upp ännu mera i dimension på rören. Jag märkte iaf inget sånt på den röda prototypen.
Är det någon annan som upplever samma sak?
(Är det bara två, av fem som fått allt, som har satt ihop sina fräsar?)
- Anahka1975
IE> Jag tycker mig se att du fått samma fenomen som jag, när du drar gängstängerna för rören i x-axleln så böjer det in gavlarna ganska rejält eller hur? Jag tror inte det hade gjort nått om rören varit 1 mm längre.
Är det vibbrationer i sidled på y axeln du menar? Isf har jag dem med. Funderade på om man inte skulle haft en hel platta som hade verkat som kryss stag om ni fattar.
Är det vibbrationer i sidled på y axeln du menar? Isf har jag dem med. Funderade på om man inte skulle haft en hel platta som hade verkat som kryss stag om ni fattar.
- Anahka1975
Jo hur man löser problemet med en bricka kan jag räkna ut, bara påpekade om du inte sett fenomenet tidigare.
Ang. kryss stagen, se bilden nedan vad jag menar. Om du gjorde portalsidorna lite längre i bakkant skulle man kunna ha en hel platta som skulle staga upp konstruktionen rejält. Se pilen hur min svajar.
Det är det bästa jag kan prestera just nu i ritningsväg

Ang. kryss stagen, se bilden nedan vad jag menar. Om du gjorde portalsidorna lite längre i bakkant skulle man kunna ha en hel platta som skulle staga upp konstruktionen rejält. Se pilen hur min svajar.
Det är det bästa jag kan prestera just nu i ritningsväg

Jepp, det med att rören blir aningen för korta eller för långa kom jag på, så nu är det omkonstruerat så man slipper det. Gör man samma på Y, så förlorar man mycket av stabiliteten pga att man drar ihop konstruktionen med gängstängerna.
Det med stag där bakom tänkte vi på, men vi ville se om det inte funkade utan. Tydligtvis så funkar det inte så bra, så det är väl bara att göra henne stadigare.
Tar man bort dom ovala hålen på traversen, så stagar rören upp i hålen bättre. Det är inte så lätt att få rören exakt lika långa som MDF-mittbjälken. Man kan ta bort den och ersätta den med en större, som går på "yttermåtten" av traversen, hmm...
Är det flera som upplever det på samma sätt?
Det med stag där bakom tänkte vi på, men vi ville se om det inte funkade utan. Tydligtvis så funkar det inte så bra, så det är väl bara att göra henne stadigare.
Tar man bort dom ovala hålen på traversen, så stagar rören upp i hålen bättre. Det är inte så lätt att få rören exakt lika långa som MDF-mittbjälken. Man kan ta bort den och ersätta den med en större, som går på "yttermåtten" av traversen, hmm...
Är det flera som upplever det på samma sätt?
Nu har jag satt ihop en maskin, och jag känner några tiondelar i svikt, men även på en hel-alu-fräs finns det svikt. Vill man komma undan det får man välja något annat än en portalfräs. Det är liksom inbyggt i den konstruktionen. Eller bygga i gjutjärn eller betong. Jag skulle tro att även på pcmper's maskin kan man känna lite svikt.
Lillsyrran är inte konstruerad för att vara 100% stabil, men tillräckligt för att fräsa trä, plast, kretskort osv.
Några vibrationer tvivlar jag fortfarande starkt på att rören kan vara upphov till. Det måste vara gängstången som inte är rak, eller kopplingen motor-gängstång. Men överbevisa mig gärna.
Jag har nu dragit åt lagren så man kan tippa underdelen ca 30° före traversen börjar röra på sig av sig själv. Den går alltså inte lätt, men sitter inte heller fast.
Lillsyrran är inte konstruerad för att vara 100% stabil, men tillräckligt för att fräsa trä, plast, kretskort osv.
Några vibrationer tvivlar jag fortfarande starkt på att rören kan vara upphov till. Det måste vara gängstången som inte är rak, eller kopplingen motor-gängstång. Men överbevisa mig gärna.

Jag har nu dragit åt lagren så man kan tippa underdelen ca 30° före traversen börjar röra på sig av sig själv. Den går alltså inte lätt, men sitter inte heller fast.