Hjälp, UPS
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31166
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Jo, men generatorn har en maxström den kan ladda med. Är det 10V i båda batterierna så laddas det med en jäkla ström. Finns risk att det lilla batteriet kokar.
Lite skillnad på en motorcykelgenerator och en bilgenerator. Kolla bara på tjockleken på plusledningen från generatorerna. Ger väl en fingervisning om hur hög ström som kan gå där.
Lite skillnad på en motorcykelgenerator och en bilgenerator. Kolla bara på tjockleken på plusledningen från generatorerna. Ger väl en fingervisning om hur hög ström som kan gå där.
Laddningssystemet på fordon är ganska simpelt, och har inga intelligenta funktioner.
Laddningsregulatorn strävar bara efter att hålla 14V hela tiden oavsett motorvarv.
På min BMW motorcykel finns plats för olika batteristorlekar, från 10 Ah till 30 Ah.
Att regulatorn ger 14 Volt är en kompromiss mellan att kunna ladda hyfsat snabbt, och att kunna ladda under längre turer utan att batteriet kokar.
En diod sänker dock spänningen som sagt om man är rädd för att batteriet
blir överladdat.
Laddningsregulatorn strävar bara efter att hålla 14V hela tiden oavsett motorvarv.
På min BMW motorcykel finns plats för olika batteristorlekar, från 10 Ah till 30 Ah.
Att regulatorn ger 14 Volt är en kompromiss mellan att kunna ladda hyfsat snabbt, och att kunna ladda under längre turer utan att batteriet kokar.
En diod sänker dock spänningen som sagt om man är rädd för att batteriet
blir överladdat.