prog. för kretskorts ritningar? Diptrace

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Blade_swe

prog. för kretskorts ritningar? Diptrace

Inlägg av Blade_swe »

Någon som vet om nått bra prog för att göra ritningar till kretskort?

är nybörjare innom området så det ska inte vara alltför avancerat =)

har laddat ner Free PCB är det att rekomendera eller ska jag söka efter något annat?

tacksam för mycet tips och ideer

// Jocke
Senast redigerad av Blade_swe 5 september 2007, 19:02:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Diptrace eller Eagle kanske?
Blade_swe

Inlägg av Blade_swe »

okey ska söka få se om jag finner nått aqv det =)
Blade_swe

Inlägg av Blade_swe »

har lullat runt liote i Diptrace nu å det verkade ju vara ett lätt och bra program. men jag saknade några komponenter eller iaf en å det är ett relä från omron som heter G5LE-1 finns det att ladda ner fler komponenter eller måste man göra dom själv?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det tar kortare tid att göra själv i DipTrace än att skriva ditt inlägg, och mycket kortare än att söka på nätet. Har du bara måtten på rälet så tar det max tre minuter.
Blade_swe

Inlägg av Blade_swe »

hum okey... ibland kan tre minuter vara länge =)

=)

här finns måtten
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Footprinten tar ett par minuter att göra i Pattern Editor. Tänk på att ta reda på kragstorleken också, det fanns inte med på din bild.

Sen startar du Component Editor med en annan schemasymbol som är lik som grund, sen flyttar du ev lite på sakerna, om det ens behövs.

Sen kopplar du ihop nummren i schemasymbolen med nummen i footprinten. Det går i 99% med automatik.

Nu har du din "nya" komponent. Gör du flera på en gång tar det ännu kortare tid, iaf per komponent. :D

Tja, kanske fyra minuter om du inte är van. 8)
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Blade_swe, jag använder uteslutande FreePCB och tycker det fungerar jättebra till mina behov. Det har en aktiv utvecklare som har direktkommunikation med användarna genom sitt forum.

Det saknar säkert massor som andra kommersiella program har, men som sagt, det fyller mina, då jag inte direkt sitter och grejar på heltid om man säger så.

Egna footprints görs enkelt, och med några fristående verktyg som finns länkade på FreePCB:s nedladdningssida exporterar man lätt till Gerber med lite mer kontroll än vad som nu på sistone inkluderats i FreePCB självt.

Har man väl skummat manualen och kollat snabbknapparna så är det åtminstone några ljusår användarvänligare än t ex Eagle, där man verkligen undrar vad det är för UI-designer de anställt.

Ge FreePCB några dagar på prov. Gratis är bra mycket bättre än att håva ut pengar för en licens, som sedan begränsar hur mycket- och vad man får producera med programmet.
Blade_swe

Inlägg av Blade_swe »

jojje: hum ja då ska vi försöka med det.
vad menar du med kragstorleken? ytter måtten eller?

här är en till mer detalierad bild.

G5LE-1
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Den bilden var väl inte så väldigt mycket till hjälp, men krag och skostorleken är avgörande för om resultatet ska bli acceptabelt.

Närå, det är yttermåtten på lödön. Den klarar man sig inte utan, men jag hittade inget om det i den nya bilden heller. Varför tog du med den?

Edit:
På det här sättet tar det betydligt längre tid än 4 minuter, men... :roll:
Blade_swe

Inlägg av Blade_swe »

oki. det är den enda infon jag har om relät pluss två som ligger framför mig =) är det nått som jag kan mäta själv? (hänger inte med fullt ut nu igen=( )

ja lite mer än fyra minuter... men den som väntar på nått gött....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

G5LE-1 är ändå ett ganska vanligt relä. Det borde väl finnas mer detaljerade mått?

Vet inte om det hjälper, men innan jag började med Eagle så gjorde jag alla kretskortslayouter i Photoshop. Jag har med stor sannorlikhet en skalenlig bild på relä-benen i någon backup. Men det kanske inte går att importera en bild i Diptrace och omvandla till riktiga paddar?

Annars tar det ju inte så lång tid att mäta upp med ett skjutmått.
Det tar troligen längre tid för mig att hitta rätt cd-skiva.. :D
Blade_swe

Inlägg av Blade_swe »

tror oxå att det år rätt fort att mäta med ett skjutmått men va är det för mått? c/c måtten mellan samtliga lödben eller vad? ja hänger inte mer just nu tror jag iaf =)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Man brukar mäta från mitt på ett ben, till mitt på ett annat ben. Dvs man mäter inte mellan utan i mitten av varje ben.
Vissa komponenters ben är iofs så smala att det nästan kvittar om det är mellan eller mitt på.
Blade_swe

Inlägg av Blade_swe »

okey men det blir ju centrum/centrum (c/c) måttet å dom finns ju med på första bilden som jag la upp eller har jag fel? (igen)
Skriv svar