Använda proben från en ute/inne termometer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Innetemperaturen i en billigare Ute/Inne-termometer är ett NTC-motstånd.
NTC'n agerar också referens för uteproben, så kallade "kalla lödstället". (se termolänk)
Kalla lödstället förutsätts vara 20°C.
Byter du plats på ute och inne mäter du samma sak fast tvärtom. :)

Om du däremot lägger ut hela klabbet i snön får du en felvisning på uteproben medan innetemperaturen visar hyfsat riktigt.

Edit.
I noggrannare mätutrustningar kyls (stabiliseras) kalla lödstället till 0°C på elektronisk väg.
Senast redigerad av Knotas 14 augusti 2007, 00:46:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det var bra att veta att dom arbetade efter den principen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har en lös rätt så standard uteprob här, avklippt kabel. 9,97k vid 24° som jag har här nu. Håller den i handen, sjunker till 8k. Skulle det vara ett termoelement?

I brorsans dator monterade jag en liten inne/ute-termometer, lödde loss innetermometermotståndet, monterade det på kabel och tog loss uteproben. Byglade kretskortet så den bara visade innetemp hela tiden, och sen satte jag de båda kablarna via en vippströmställare, och sen till innetemplödpunkterna. Lade jag de båda bredvid varandra, visade de exakt samma temperatur, och det var precis vad en annan termometer också visade. Förklara det. ;)

Undrar varför jag gjorde så... men det var väl nåt smart antar jag :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ett termoelement ger ifrån sig en spänning i millivolt området och mäter man resistansen på ett sådant så är det en direkt kortslutning så nej det bör inte vara ett termoelement som jag ser det.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Isf har jag i motsats till Knotas aldrig stött på ett termoelement till en termometer.
Den jag använder nu vet jag inte något om dock. Uteproben ansluts med en 3-polig 3,5mm-propp i sidan på displayen.

[edit]
Har mätt den nu.
mellan pol:
1-2: 200kΩ
1-3: 75,8kΩ
2-3: 276kΩ

0,0mV mellan alla.
Det är 13,6° ute. :D
Senast redigerad av MadModder 14 augusti 2007, 01:24:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nja han nämner väl NTC motstånd? Dessutom är termoelement säkert bra dyrare än NTC motstånd och dylikt så jag tvivlar starkt på att det förekommer i billiga inne/ute mätare för då hade dom säkert varit bra dyrare då det bla också kräver lite spännings känslig elektronik för att mäta spänningen från dom.
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Hm, jag har aldrig provat att mäta resistans på ett termoelement men den bör ju förändras vid temp.förändring då det är av metall.
Dock inte på ett lika förutsägbart sätt som Seebeck-spänningen i två kända metaller/legeringar.

Däremot isolationstestar jag termoelementen före kalibrering, kollar kabelbrott.
De givarna som används i högtempområdet (375-1200°C för typ K) slits ganska fort. Mäter t.ex. avgastempen vid utprovning av en ny bilmotor.

Mitt antagande att hans uteprobe är ett termoelement är prisbaserat.
En resistanstermometer (PT100) är dyrare helt enkelt.

Ditt experiment verkar ju visa att bägge mätpunkterna du har är NTC.
Det ger större felvisning än termoelement men då har du i alla fall inte klippt sönder nåt dyrt. :lol:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Haha, nej. 50 spänn på ÖB...

Den med den trepoliga kontakten klipper jag inte sönder. Det är till en väderstation.
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Ett termoelement har alltid tvåpolig anslutning.

En PT100 kan ha tvåpol men ger mätfel vid långa ledningar.

3-ledarkoppling tar bort huvuddelen av kabelresistansens inverkan på mätvärdet.

Bäst är 4-ledarkopplade PT100.
Strömmen och mätningen separeras på två slingor, vilket gör att obalans i ledningsresistanser saknar betydelse.
Björken

Inlägg av Björken »

Varför inte använda t.ex DS18B20 eller liknande?
Dom pratar med 2 trådar (enligt Maxim - "onewire") med datorn.
http://para.maxim-ic.com/cache/en/resul ... amtidigt.
Kraco

Inlägg av Kraco »

Jag fick till det rätt bra endå med NTCn, det var mest en rolig grej för att kunna göra en termometer av det jag hade hemma :)

Men nu har jag samplat hem en digital termometer + hygrometer som var typ 4x6mm. Smidigt och bra :)
Skriv svar