"EL-leksaker"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

007sweden skrev: Råkade pilla i min digitalkamera,
HUR gick det till?? :lol: :lol:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Såg en äldre modell på elektriskt stängsel, en listigt sak. En trafo med ett metallbläck på sidan som sticker ut en cm. Intill sitter ett fjäderupphängt svänghjul med en utstickande del som i viloläge ligger an mot metallbläcket på trafon.

Strömmen från ett batteri leds genom fjädern-svänghjulet-metallbläcket till trafon som blir magnetisk och därmed rycker till sig metallbläcket som då skjuter i väg svänghjulet. Strömmen bryts när svänghjulet lämnar bläcket och en spänningspuls bildas i trafon och går ut i stängslet. Två sekunder senare återvänder svänghjulet, sluter kretsen och det hela återupprepas. Smart bygge.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Zyxel615: Finns en naturlig förklaring till det också, nämligen så att den legat död ett år, tills jag för nån vecka sedan testade starta upp den, och den funkade! Bara ett litet problem, fronten är puts väck, har bara baksidan kvar, därför är det petvarning. :D :roll:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

man kan ta torkarautomatiken från en bil och koppla en ganska kraftig transformator bak och fram på utgången på automatiken ( jag har testat och det kittlas rejält) det räcker att hålla i ett handtag för att få sig en jäkel. vilket jag tycker är konstigt för att multimetern visar bara 40 volt men det funkar bra som elstängsel
:D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är en sådan snabb puls så att multimetern helt enkelt inte hinner mäta det. Ladda däremot upp en liten konding som klarar runt 400V med några stötar och mät sedan igen direkt efter med DC området på multimetern så kommer det nog att ligga lite högre.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ok jag ska testa det det är riktigt tryck i den för att om man håller ett handtag i varje hand så får man sig en sån kyss att man släpper handtagen
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ett i varje hand är ju inte riktigt bra, bättre vore ett något som man mister kontakten med när musklerna krampar

eh, ett i varje hand innebär hjärt väg för strömmen, :dead:

kom på en sak till, rubriken kan ju misstolkas med om man säger så :oops: :wink:
Björken

Inlägg av Björken »

Jag hade en gång i tiden en liten mekanisk summer, med två handtag kopplade. När man tog ett handtag i vardera handen, så krampade armarna rejält :)

Vid ett tillfälle, "bjöd" jag in en klasskompis (känd för att vara en dryg översittare - Kan Bäst).

På den tiden fanns det plåt-kaffeburkar... Fyllde en sådan med lätt saltat vatten, kopplade ena elektroden till burken. Sedan slängde jag ner några 1, 2 och 5-kronor i burken.

Jag hade dessutom gömt en liten strömbrytare under mattan! ;)

När han kom, sade jag att han skulle få ALLA slantar han kunde plocka upp ur burken, om han samtidigt som han höll i det andra handtaget ;) ;) ;)

Vadå, skitenkelt, sa han..... OJOJOJ vad han jämrade sig i sina försök att plocka mej på pengar.

-OMÖJLIGT skrek han.

Då tog jag i handtaget, trampade ner strömbrytaren och stack ledigt ner andra handen i burken och tog upp några mynt.
Är du så känslig frågade jag.

-FAAN! Inte! Så han försökte igen - utan att lyckas.... Sendan sprang han iväg, pratade inte med mej på mer än en månad ;)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

haha snacka om att han blev "rökt" :D :lol:
Björken

Inlägg av Björken »

Ett gammalt välbeprövat recept:
I gymnasiet (el-tele), hade vi en megger med 1500V ut.

Jag började ladda upp 0.1uF kodingar, för att slänga till (Ta lyra) förbipasserande offer. Gissa om dom studsade.

Det hela slutade med att ingen ville fånga - alla slog prylen iväg med handflatan.... Tyvärr blev ett antal byggen skrotade på det sättet. Får nog skylla mej själv ;)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

en "megger"???? vad är det?? en trafo eller?? men det funkar säkert bra
neezzen

Inlägg av neezzen »

En megger är ett instrument som används för isolationsmätning. Används bland annat för att kontrollera elanläggningar och nyinstallationer.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

hm... ok och då behöver man så mkt spänning????!! :?: :shock:
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

För att testa isolationsspänningen så behöver man gärna en spänning över den spänning man vill testa.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ja det är ju klart :oops:
Skriv svar