Håller på att renoverar en Leroy-Somer 370W till en lerduvekastare men har stött på problem. Kugghjulet på axeln som går igenom motorn sitter fast med en kil men problemet är att kugghjulet har blivit skjutet bakåt mot motorn så jag kan inte pressa fram kilen utan måste dra. Och det är helt omöjligt. Kugghjulet är av nylon och axel + kil av rostigt stål.
Rostfritt mot rostfritt har himla lätt för att skära, så att blötlägga i någon form av smörjmedel skadar nog inte.
Är det någon form av krysskil? Alltså, den sitter där för att förhindra att kugghjulet roterar på axeln? Isf är det ju inget som hindrar att du drar av kugghjulet, möjligtvis med någon form av avdragare eller ett specialtillverkat kilformat verktyg (i form av en gaffel) som du pressar in mellan kugghjulet och motorn. Beror ju lite på hur det ser ut. Så gjorde iaf jag när jag bytte lager i en borrmaskin.
Du skrev att kugghjulet skjutits in mot motorn. Är det så att kilen "kantrat" och kilat fast sig på något vis? Isf är det ju lite knepigare.
Så ser det ut
Inte så fint men kunde inte få till någon bra bild med kameran. Har lagt på 5-56 och ska försöka med det.
nlinus: Eftersom kilen smalnar av mot motorn är kugghjulet fastkilat och nästan helt omöjligt att dra tillbaka. Jag har försökt med hjulet blir mosat.
Tack för alla svar!