Anti-telemarketing-grej :)
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Efter att ha tryckt bort samtalet x antal gånger (och börjat designa min "hemliga-nummer-dödare") fick jag ett sms... "hej, varför trycker du bort mig hela tiden? det var jag som fick ditt visitkort på akkurat i onsdags..."
Så det var ingen telefonsäljare, det var nån brud jag tydligen hade gett ett visitkort till i fyllan... ojojoj... belgisk öl är farliga grejer...
Så det var ingen telefonsäljare, det var nån brud jag tydligen hade gett ett visitkort till i fyllan... ojojoj... belgisk öl är farliga grejer...

- Mizzarrogh

Sodjan, Exakt, i avvaktan på att någon uppfinner "skräpsamtalsfilter" mot oönskade telefonsamtal...

Fast jag brukar (om personen i andra änden är artig och trevlig, dvs...) vänligt men bestämmt säga att jag uttryckligen inte är intresserad redan vid samtalets inledning, är då denne serös brukar de lägga på.
Är nu ansluten till NIX registret, får se hur det funkar.

Jooo.... NIX är inte så dumt faktisk. Har registrerat mig där (tycker att det borde vara precis motsatt: säga om man vill bli uppringd) och ett tag senare ringde det en tjej o frågade om vi ville ha NWT (tidning) de dagar vi inte fick den lokala blaska NKP. I och med att vi abonnera på NKP och NWT ingår i samma "koncern" får de faktisk ringa men jag harklade ur mig: "men hörru, vi har NIX'at... du FÅR väl inte ens ringa???". Hon ursäktade och lade på och sedan har vi inte hört ett skvatt om detta och de har annars ringt ganska ofta o tjatat.
Håller i övrigt på att byta mobilleverantör, den nuvarande skickade i sin tid lite reklam-SMS om hur djävla bra de var och hur "billigt" det skulle bli, jag ringde då deras kundtjänst och förklarade mycket tydligt att jag inte hade skrivit på att de får sända sånt skit och hade jag ändå missat något finstilt ville jag direkt återkalla detta. De lovade högt och heligt att detta inte skulle upprepa sig men nu, 5 år senare, skedde det igen.
Alltså bytar jag! Och jag kommer att förklara för dom varför så de är helt på det rena med min inställning.
Håller i övrigt på att byta mobilleverantör, den nuvarande skickade i sin tid lite reklam-SMS om hur djävla bra de var och hur "billigt" det skulle bli, jag ringde då deras kundtjänst och förklarade mycket tydligt att jag inte hade skrivit på att de får sända sånt skit och hade jag ändå missat något finstilt ville jag direkt återkalla detta. De lovade högt och heligt att detta inte skulle upprepa sig men nu, 5 år senare, skedde det igen.
Alltså bytar jag! Och jag kommer att förklara för dom varför så de är helt på det rena med min inställning.
Jag har skyddat numer. Funkar klart bäst.
Jag fick brev efter brev från min bank om nått jävla kreditkort, jag har redan VISA kort. Men detta brev om kreditkort kom varje månad, väldigt onödigt tyckte jag. Ringde till banken och sa att om dom inte slutar skicka dessa brev så byter jag bank. Funkade perfekt!
Jag fick brev efter brev från min bank om nått jävla kreditkort, jag har redan VISA kort. Men detta brev om kreditkort kom varje månad, väldigt onödigt tyckte jag. Ringde till banken och sa att om dom inte slutar skicka dessa brev så byter jag bank. Funkade perfekt!
- Mizzarrogh
det fula är väl att om det hadde varit rätt saker och vid rätt tillfälle skulle jag till och med kunna vilja tala med försäljare
tyvärr så har jag inte sett någon reklam som har något nytt som jag skulle kunna tänka mig att vilja hai något media förutom internet och då enbart när jag sökt på det
annars förordar jag stegling åt ovälkomna telefonförsäljare
tyvärr så har jag inte sett någon reklam som har något nytt som jag skulle kunna tänka mig att vilja hai något media förutom internet och då enbart när jag sökt på det
annars förordar jag stegling åt ovälkomna telefonförsäljare

- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ni har väl hört alla fina lögner om Nix som Telemarketingbolagen tydligen tutar i sina säljare? Har hört ett antal varianter, det brukar gå ut på att man måste uppdatera sitt medlemskap i Nix med jämna mellanrum. Fast de brukar ge sig när man talar om att det står tydligt på Nix's sida att man är med tills man säger till att man vill gå ur...
Annars brukar det heta att det måste blivit fel i systemet, är du med i Nix? frågar de undrande... De försöker komma undan på alla sätt och vis.
Hur jag hanterar dem beror på humör... är jag trött så kan det hända att jag kommer åt avstängningsknappen direkt. Är jag på gott humör och har tid är det kul att driva med dem. Är jag på dåligt humör tycker jag nästan synd om dem ibland då de får bli avreageringsoffer...
Edit: On Topic: Idéen med en detektering av dolda nummer faller pladask då telesäljare inte får ringa från dolt nummer, något som däremot tex Polisen får&gör.
Edit2: En blacklist baserad på http://www.leffeboy.com/nummer/ kanske vore nått?
Annars brukar det heta att det måste blivit fel i systemet, är du med i Nix? frågar de undrande... De försöker komma undan på alla sätt och vis.
Hur jag hanterar dem beror på humör... är jag trött så kan det hända att jag kommer åt avstängningsknappen direkt. Är jag på gott humör och har tid är det kul att driva med dem. Är jag på dåligt humör tycker jag nästan synd om dem ibland då de får bli avreageringsoffer...
Edit: On Topic: Idéen med en detektering av dolda nummer faller pladask då telesäljare inte får ringa från dolt nummer, något som däremot tex Polisen får&gör.
Edit2: En blacklist baserad på http://www.leffeboy.com/nummer/ kanske vore nått?
Senast redigerad av PHermansson 3 september 2007, 09:16:00, redigerad totalt 1 gång.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Från nix.nu:
OBS! Inga nummer kommer att tas ur systemet utan att abonnenten först via brev fått en förfrågan om de vill vara kvar.
Hur spärren kan tas bort
En spärr i NIX-Telefon gäller till dess:
- den återkallas av abonnenten genom nytt samtal från den spärrade
telefonen till telefonsvararen på nummer 020-27 70 00. Genom att med
knapparna svara på de frågor som ställs kan spärren tas bort.
- den återkallas genom skriftlig begäran från abonnenten till NIX-Telefon,
Box 600, 833 24 Strömsund.
- abonnemanget upphör eller överlåts
- abonnenten får nytt telefonnummer på egen begäran.
I dessa fall tas spärren i NIX-Telefon bort.
Om abonnenten flyttar och behåller sitt gamla telefonnummer behålls också spärren (numret tas inte bort ur NIX-Telefon).
OBS! Inga nummer kommer att tas ur systemet utan att abonnenten först via brev fått en förfrågan om de vill vara kvar.
Hur spärren kan tas bort
En spärr i NIX-Telefon gäller till dess:
- den återkallas av abonnenten genom nytt samtal från den spärrade
telefonen till telefonsvararen på nummer 020-27 70 00. Genom att med
knapparna svara på de frågor som ställs kan spärren tas bort.
- den återkallas genom skriftlig begäran från abonnenten till NIX-Telefon,
Box 600, 833 24 Strömsund.
- abonnemanget upphör eller överlåts
- abonnenten får nytt telefonnummer på egen begäran.
I dessa fall tas spärren i NIX-Telefon bort.
Om abonnenten flyttar och behåller sitt gamla telefonnummer behålls också spärren (numret tas inte bort ur NIX-Telefon).
Är helt klart med på sodjans linje här. Och med hans inlägg efter detta är saken klar. Förbjud hela fenomenet rakt av om man inte har valt själv att vara med (opt-in).sodjan skrev: Nej, vad som igentligen behövs är att *all* försäljning genom (åtminstånde
privat-) telefon totalförbjuds i lag. Det har helt enkelt inget berättigande alls...