Tjena.
Jag har en del gamla foton jag tänkt scanna in med min flatbäddsscanner.
Saken är att jag inte har någon lust att lägga ner massa tid på att se till så att alla foton ligger helt rakt och jag vill kunna scanna flera samtidigt men att dom automatiskt blir separata bild-filer.
Efter att ha googlat lite så verkar det finnas ett par program som klarar av detta men jag har inte lyckats hitta något som jag vet säkert har funktionerna jag söker.
Så den kanske självklara frågan är, känner någon till ett sådant program?
Scanner programvara
Jag håller själv just på att scanna foton ur ett gammalt album, med 3-4 svart/vita bilder i medel per sida, vilka är mörkbruna. Programvaran till min gamla scanner kan rätta till snedorienterade bilder men i just det här albumet klarar den inte av att finna orginalen var för sig, utan fångar praktiskt taget hela sidan istället, och justerar den.
Så jag har stängt av auto-finnandet och ritar markeringar manuellt runt vart foto på hela sidan - markeringar som sedan går lätt att vrida individuellt på skärmen om man tycker det behövs. Personligen brukar jag scanna med "marginal" så att man får med lite av gammelalbumsutseendet/känslan, f.ö. syns ju ändå monteringshörnen. Sedan klickar jag på Scan och kan välja filnamn till var bild, vilken samtidigt syns som thumbnail. Det går ganska smidigt när man börjat få in rutinen.
De nämnda finesserna plus några mer, fanns i en uppdaterad programvara som jag laddade ner i efterhand ( http://static.agfa.com/digicam_scanner_ ... index.html ). Men det är väl sådan programvara som är scannerspecifik.
Så jag har stängt av auto-finnandet och ritar markeringar manuellt runt vart foto på hela sidan - markeringar som sedan går lätt att vrida individuellt på skärmen om man tycker det behövs. Personligen brukar jag scanna med "marginal" så att man får med lite av gammelalbumsutseendet/känslan, f.ö. syns ju ändå monteringshörnen. Sedan klickar jag på Scan och kan välja filnamn till var bild, vilken samtidigt syns som thumbnail. Det går ganska smidigt när man börjat få in rutinen.
De nämnda finesserna plus några mer, fanns i en uppdaterad programvara som jag laddade ner i efterhand ( http://static.agfa.com/digicam_scanner_ ... index.html ). Men det är väl sådan programvara som är scannerspecifik.