Sitter och planerar inför mitt projektarbete som skall göras denna terminen, jag fick precis en rolig idé som skulle kunna bli riktigt tuff om det går att genomföra den vill säga, lägger tillsvidare ner det där med att bygga en cnc-maskin som projektarbete tar nog för lång tid.
Dock har den inte så mycket med elektronik att göra, eller kanske man kan använda diverse saker för att styra saker och ting med antar jag.

Min idé är en snabb nedkylnings mojäng som snabbt kyler ner det du stoppar in i själva nedkylningsbehållaren till önskad tempratur. Tanken är att ha en kontrollpanel med några lägen att välja på typ: "Läge 1 = 0, Läge 2 = -5, Läge 3 = -10, Läge 4 = -15 och Läge 5 = -20"
Är ni med hur jag tänker eller? Tänk er att precis varit och köpt en flaska god Jägermeister och du vill ju självklart ha den några minus grader kall gärna 15-20 minus.

Men hur skall detta då gå till? Jo det har jag funderat på och det som verkar snabbast är ju självklart flytande kväve men efter lite funderingar kanske även kolsyra skulle gå eller hur kallt blir det när man duschar ut det med tex en brandsläckare?
Bifogar en bild nedan på hur jag tänkte mig, tror ni att detta är genomförbart på en 100H lång kurs? Självklart kan man ju jobba mer än 100H men rent praktiskt tror ni att det går? Jag går ett industriellt program så tillverkningen av själva behållaren och annat går att ordna i skolan.
Vad gäller angående kväve osv? Får vem som helst köpa det på tex AGA eller Air Liquide eller kanske hyra en behållare osv?
Illustration:

PS. I got paint skills!
Mvh,
Viper