Bygga en snabb nedkylningsmojäng, möjligt?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Viper

Bygga en snabb nedkylningsmojäng, möjligt?

Inlägg av Viper »

Tjenare,

Sitter och planerar inför mitt projektarbete som skall göras denna terminen, jag fick precis en rolig idé som skulle kunna bli riktigt tuff om det går att genomföra den vill säga, lägger tillsvidare ner det där med att bygga en cnc-maskin som projektarbete tar nog för lång tid.

Dock har den inte så mycket med elektronik att göra, eller kanske man kan använda diverse saker för att styra saker och ting med antar jag. :)

Min idé är en snabb nedkylnings mojäng som snabbt kyler ner det du stoppar in i själva nedkylningsbehållaren till önskad tempratur. Tanken är att ha en kontrollpanel med några lägen att välja på typ: "Läge 1 = 0, Läge 2 = -5, Läge 3 = -10, Läge 4 = -15 och Läge 5 = -20"
Är ni med hur jag tänker eller? Tänk er att precis varit och köpt en flaska god Jägermeister och du vill ju självklart ha den några minus grader kall gärna 15-20 minus. ;) Bara stoppa i flaskan, välja läget som passar dig och trycka på avfyrningsknappen och flaskan blir på några sekunder kall. :)

Men hur skall detta då gå till? Jo det har jag funderat på och det som verkar snabbast är ju självklart flytande kväve men efter lite funderingar kanske även kolsyra skulle gå eller hur kallt blir det när man duschar ut det med tex en brandsläckare?

Bifogar en bild nedan på hur jag tänkte mig, tror ni att detta är genomförbart på en 100H lång kurs? Självklart kan man ju jobba mer än 100H men rent praktiskt tror ni att det går? Jag går ett industriellt program så tillverkningen av själva behållaren och annat går att ordna i skolan.
Vad gäller angående kväve osv? Får vem som helst köpa det på tex AGA eller Air Liquide eller kanske hyra en behållare osv?

Illustration:
Bild

PS. I got paint skills!

Mvh,
Viper
Joe

Inlägg av Joe »

Svårast blir att veta hur kallt innehållet är, är kravet att glaset skall vara -20 så funkar en IR termometer.

Om enda kravet var att det skall vara kallt så är det enkelt, vill man ha en viss temperatur så är det svårt. Många aspekter att hålla koll på...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

visst går det men det blir dyrt att annvända den, två andra tankar

antingen peltierelement direkt mot flaskan via kopparblad eller att man kyler ner ett förråd som man för över värmen från flaskan till förrådet,

men lite saker som att glas kan spricka och hur stora energimängder du måste hantera, det sista får du räkna ut och kolla om du får rimliga värden

allternativ två, varför kyla hela flaskan, nöj dig med ett glas, eller specialglas med kopparbotten, som man ställer på en kylplatta med peltier element
Viper

Inlägg av Viper »

Joe:
Jo det där med att veta hur kallt det blir osv är lite svårt men man får väl troligen köra några test omgångar med något i behållaren som har typ rumstempratur och se vad och hur mycket som krävs för att få ner det till önskad tempratur då borde man få fram ett medelvärde man kan använda sig av tycker jag.

Grym: Att den blir dyr att använda det kan jag nog tänka mig, den skulle mest vara en cool grej inte något man använder vardagligen precis. Iof är kolsyra inte jätte dyrt men har ingen aning om vad det är för kyleffekt på den och hur långt ner man kan kyla något med det samt hur lång tid det skulle ta.
Kväve går ju snabbt men är lite mer kneppigt att hantera vad jag vet samt att det avdunstar hela tiden så man skulle vara tvungen att fylla på det hela tiden. Dock var det en liten detalj jag ville uppnå genom att använda kolsyra eller kväve, min kylbehållare var tänkt att konstrueras som en raket och kolsyran eller kvävet skulle dunsta ut i botten och få det att se ut som en raket motor. ;)

Men säg att jag inte vill ha det kallt på några sekunder utan jag kan sträcka mig till ett par minuter istället, skulle man kunna använda sig av en peltier då?
Vi gör en liten överdrift och säger att kylutrymmet skall rymma en 1.5L Coca Cola pet flaska, den är ju lite större än tex en vin eller spritflaska eller ett vanligt glas eller ett antal shotglas. Vad skulle man lämpligast använda sig av för att snabbt kyla ner först utrymmet i själva nedkylninsbehållaren och sedan snabbt få ner själva tempraturen på vätskan i flaskan, glaset till önskad tempratur?

Liksom slänger man en flaska i frysen tar det ju ett tag innan den blir till is, sprit fryser ju dock inget vidare alls. ;) Skulle ett tillräckligt kraftigt peltier element fixa detta på några minuter?

Jag har aldrig lekt med peltiers krafftigare än dom som sitter i kylboxar och dom är ju inte precis snabba. Sen skulle ju en kraftig peltier i sig kräva en del kylning på den varma sidan?

Kanske lösa det genom att göra en slags kylspiral i koppar innuti kylutrymmet, fylla med lämplig vätska och använda sig av kompressorkylning från en slaktad frysbox? Inte precis liten och behändig men det kanske gör jobbet?

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

vin eller spritflaska eller ett vanligt glas eller ett antal shotglas.
...
sprit fryser ju dock inget vidare alls. Skulle ett tillräckligt kraftigt peltier element fixa detta på några minuter?

OBS:
Det är livsfarligt att dricka sprit (eller annan alkohol med liknande
procentsats) som har en temperatur under (eller i närheten av) 0ºC !!
Man förfryser tunga, strupe, lungor och magsäck.

Så om tanke är att kunna frysa sprit: Don't !!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

JimmyAndersson: Man borde väl kanske inte sänka hela 75:an som är runt 0 grader.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Då borde jag alltså dött vid flertalet tillfällen :shock:

75or sänker jag bara om de är ca 20grC. :lol:
JimmyAndersson skrev:...
OBS:
Man förfryser tunga, strupe, lungor och magsäck.

Så om tanke är att kunna frysa sprit: Don't !!
Kraco

Inlägg av Kraco »

"poof boof och flaskan är kall" skulle nog inte funka något bra, tror den skulle spricka av den plötsliga temperaturändringen... typ som om man tar ett glas direkt ur diskmaskinen och spolar riktigt kallt vatten på det... KLIRR! Inte poof boof ;)
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Jimmy: Jag har druckit -20C grader sprit, och jag förfrös inget...
Kraco

Inlägg av Kraco »

De serverar ju minusgradiga jäger-shots på krogen med så det är nog inte så farligt... Men -20 lät som lite att ta i i överkant :shock:
Viper

Inlägg av Viper »

Jäger smakar ju bäst vid -18 grader enligt dom själva och jag får hålla med, en jäger som legat i frysen och fryst så den är lagom trögflytande är bra mycket godare än en fesljumen eller bara kyld i vanligt kylskåp.

Men hur som helst kanske är det för mycket begärt att snabbt kyla ner en flaska då? Kanske får nöja mig med att montera en peltier i botten? Btw finns det någon vätska man skulle kunna kyla ner till några minus men som ändå är flytande? Tänkte man kunde montera ner en kopparspiral på kylbehålarens väggar och ha en vätska i den som cirkulerar och kanske skyndar på kylprocessen.

Vill gärna uppnå minus grader i kylbehållarn iaf så man tex kan göra is i den eller liknande. Kanske en 200w peltier eller vad tror ni?

Mvh,
Viper
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Se till att få tag på en vattenkylare, sådan som brukar stå på jobb. Där sitter en kompressor som har kylslingorna i det vatten som sedan kommer ur kranen. kör med samma princip men kyler en glykolbandning så kan du få flytande vätska på -20 typ. det kyler fort...
xxargs

Inlägg av xxargs »

Utrustning som är optimerade för kyla (>0 grader) brukar sällan kunna gå lågt ned i temperatur och med ytterst låg kapacitet om de ens når -20 grader C.

Men prova.gärna. - kolla om din skola har någon kylmontörsutbildning, borde vara något för dessa att sätta tänderna i.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man förfryser tunga, strupe, lungor och magsäck
Mycket man dricker och äter är kallare än 0 grader. Men man får väl se upp.

Vi har en flaska Tequila i isfacket. Jag tycker det är så härligt att servera iskall (askall) sprit för den är så trögflytande. Vatten blir ju inte sån, antingen rinner det som .... vatten :oops: eller är det hårt som ....is :oops: .

Skulle man kunna tänka sig en sorts ventil som släpper loss viss mängd flytande luft beroende på mängd vätska som ska kylas (våg) och önskad temeperatur.
Viper

Inlägg av Viper »

Har nu börjat planera lite mer för projektet men då fick jag en lite trevlig idé och det skulle vara att man har en grej som kan kyla mer än bara 1 flaska om ni någon gång sett en sådan där döds cool Jägermeister maskin så förstår ni vad jag pratar om.

Tror ni detta skulle vara möjligt jag är inte längre så noga med att drickat skall bli minus grader men iaf närmar 0 gradigt ganska snabbt.

Principen blir ju precis som med en sån där vattenautomat som brukar stå i korridorer lite här och där som någon nämnde. Skulle det vara enklast att bygga en slags kylslinga själv eller skall man försöka komma över en sån där vattenautomat?

Har möjlighet att köpa loss en sådan där Mach2 kompressor grejs som sitter i kompressorkylda datorer för en 600-700 kr komplett och fungerande. Kanske kan vara något att bygga utav?

Funderade även på om det finns något smidigt sätt att servera upp rätt mängd vätska på? Typ ett reglage som man drar till säg 4cl och sen trycker man på en knapp och 4cl vätska rinner ut ur maskinen. Möjligt att lösa enkelt?

Länk till Jägermeister maskinen: http://www.beertaps.com/jatapma.html

Mvh,
Viper
Skriv svar