Håller på med musik och därtill sker allt via MIDI.
Mitt problem: Jag har för få induvidiella MIDI kanaler/portar ut och in från datorn.
I dagsläget har jag den sedvanliga MPU401 interfacet via Gameporten på min bärbara gammel lapp (133MHz) vilket ger 1 port och 16 kanaler.
Jag behöver minst 3 portar till som ger mig totalt 64 kanaler.
Varför? Många av de instrument jag har skyfflar mängder med data pga. programändringar, velocity, pitch och modulationshjul, aftertouch mm. .
Om all utrustning skulle dela på ex. 2 portar (yepp, jag har en hel del saker som jag skall styra) blir det en skaplig fördröjning ibland och det i sin tur är förödande i musikens värld.
Vad jag söker är ett interface som kan kopplas till paralellporten eller till seriell porten. Datorn har INTE USB och jag har inte råd att skaffa ett PCMCIA kort med det heller.
-"Köp ny dator!" - Samma sak, dyrt.
-"Köp ett beg. interface typ Opcode..." - 500kr och uppåt... som jag inte har...
-"En gammal stationär med många ljudkort då?..." -Får inte plats i mitt trånga tillhåll. Måste ha en platt och liten skärm och en liten ljudlös burk.... som jag redan har

-"Rippa skärmen från den bärbara och gör en flatskärm så kan du ha en stationär vid sidan av eller vart den nu kan tryckas in med ett skohorn?!" -Bra idé men det verkar vara mer komplicerat än att bygga interfacet(?!).
Så, jag söker alltså ett schema på ett multiinterface, avancerat eller inte, inget problem, sedan är det roligare att lyckas med något som man gjort själv.

Mottager tacksamt alla ideér och hjälp.

Med tack på förhand.