Hjälp, UPS

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Robin W
Kontakt:

Hjälp, UPS

Inlägg av Robin W »

Hallå!

Kör laptop/insprutning på 12v i min bil. Problemet är att laptopen slocknar när jag kör startmotorn pga spänningsfallet. Är batteriet något klent så slocknar även insprutningen och bilen går inte igång. Kom gärna med lite idéer på hur jag fixar en UPS till detta. Har funderat på ett eget 12v batteri till detta, eller en kondensator med spänningsregulator... Men räknar man på att den ska klara av att ge 8A i 10 sekunder utan att hamnar under 12v.. jaa.. =)
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

För o köra det där med konding så lär du få ha en släpkärra bakom med kondingar :D

Smidigare isf. med en liten batteriack på 12v som frånskills ifrån resten utav bilen med en diod.

Eller så skaffar du ett halvdåligt batteri till datorn som klarar av att driva den i 10sek.

Om hela sprutet dör när den går på startmotorn så är det nog dags o byta batteri.
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

tror inte att det är batteriet som är största problemet.

I tändningslåset sitter det något slags motstånd (eller något annat som begränsar strömmen) till allt som är anslutet på läget "tändning" när man kör på starten, för att ge startmotorn extra kraft.
Det finns ett annat läge på låset som inte begränsa strömmen. prova att byta till den anslutningen.

Det kan ju vara så att batteriet är så pass dåligt att spänningen sjuker så pass mycket när motståndet är inkopplat.

Prova att belastningsprova batteriet. Det kan du göra genom att mäta spänningen över batteriet samtidigt som du kör på starten, du behöver kunna mala på starten minst 5 sek utan att motorn startar. startar den tidigare får du plocka bort tändkabel från tändspolen till fördelaren.

Kör på starten i 5 sekunder. och avläs värdet på spänningen i batteriet samtidigt. den bör inte ligga under 8 volt. Gör den det, Byt batteri
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

>> Robert Nielsen

Är du verkligen säker på att det sitter ett motstånd i tändningslåset ?

Tändningslåset brukar ha minst 4 anslutningar:
In,
Acc (Accessories = tillbehör, radioläget på ren svenska),
Ign (Ignition = Tändning (tändspole, databox & bränslepump)).
samt Start.

I startläget är Acc bortkopplad, meningen är dels att man ska kunna lyssna på radio, tända lyse mm. -med avstängd motor. dels att dessa prylar inte skall belasta batteriet när man startar

Den enda resistor jag känner till som är kopplad till tändningslåset är förkopplingsmotståndet till tändspolen (sitter normalt på eller bredvid spolen), detta kopplas förbi (relä eller tändlåset) vid start för att spolen ska garanteras tillräckligt med kräm vid start.
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

kanske är det inte alla tändlås som har det men de flesta jag har stött på.
Och jag menar inte motståndet till tändspolen.

Kan vara så att nyare bilar har tagit bort detta iochmed att det har tillkommit mer belastningar.

Så som jag menar, om du lossar pluskabeln på startmotorn och sedan slår till läget start, så sjunker spänningen till lyserna mm. utan att du belastar batteriet med startmotorn.

Jag har även mätt fram motståndet i låset, kommer dock inte ihåg värdet. Men kan mäta imorgon
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Antar att du mätte med rosen urkopplad ?

Jag har alltid trott att lysena "dimmade" för att spänningen sjönk.

Tycker det är lite skumt att grejorna kopplas via motstånd ist. för att kopplas ur helt, vilket skulle ge ännu bättre effekt.

Ioför sig så är det kanske en säkerhetsfråga att lysena skall fungera + att bakomvarande (vid trafikljus t.ex) ser att man fått motorstopp och startar om.

En ny mätning tja om det inte är för mycket besvär så ...
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Laptop ?
Har den inte inbyggt batteri då ?

PÅ vissa bilar kopplas strömförbrukare bort under tiden som startmotorn går, halvljus t.ex.

Väljer man lösningen med "Konding" kan man ha s.k. "supercaps" som är mellanting mellan konding å batteri
Robin W
Kontakt:

Inlägg av Robin W »

Tack förs varen, här kommer något att bita i:

Spänningsfallet mellan batteri och laptop/insprutning kommer man från genom att köra dom på tändningsstyrtrelä (givetvis matat direkt från batteriet). MEN, med 14kg kompressionstryck hamnar batterispänning på ~9v på batteriet. Jag har givetvis mätt spänningen vid laptopen/insprutningen och det är nästan samma, dvs liten förlust på vägen. Vad jag behöver är en lite nUPS eller ett rackarns kralligt batteri. Är mån om vikten och har fitn batteri i övrigt, så en UPS vore att föredra.

Som jag skrev innan har laptopen inget batteri som skyddar.

Mvh
Robin
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Billigats å enklast måste vara att skaffa ett litet mc-batteri för nån hundring.
En UPS är ju nästan samma sak egentligen, fast begreppet används ju oftast när man tänker på växelström.

Kopplar du det parallellt med bilbatteriet så laddas det samtidigt, å med rätt
kabeldragning så påverkas det inte när startmotorn går.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En diod mellan eller ett relä som frikopplar när startmotorn går. Det blir ju en likspännings UPS.
OpelGT

Inlägg av OpelGT »

Vad har du för programvara och utrustning i bilen för insprutningen?
Robin W
Kontakt:

Inlägg av Robin W »

Tror det blir ett litet batteri med diod, tack för svaren. Jag kör Perfect Powers PRS2 insprutning med en Compaq laptop. Mjukvaran är också Perfect Power.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men ta en mycket kraftig diod då, för den måste ju klara av laddströmmen från generatorn.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Och en med lågt framspännings fall. Så att du får någon laddning.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Bättre med ett relä då. Spolen kopplar du mellan jord och anslutningen till laddningslampan på generatorn. Den brukar heta D+ eller 61.
Skriv svar