En ficklampa med 3 lysdioder.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

En ficklampa med 3 lysdioder.

Inlägg av Tripp »

Jag håller på att bygga en ficklampa med 3st 3W lumileds lysdioder.

Här kommer lite bilder på lysdioderna tillfälligt monterade på en aluminium platta. Sen ska dom in i det svarvade huset som syns på bilden.

Jag fotade även lite "beamshots" ute igår.

Bild

Bild

Bild

/Tripp
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det här ser jättekul ut! Otrolig skillnad på ljusstyrkan :o Har du tänkt något på att försöka göra huset vattentätt? Jag är själv ute efter en dränkbar ljuskälla för lite belysning under vatten vid botteninspektion med videokamera ner till max 10 meter. se min tidigare tråd, det kommer även att behövas ett likadant hölje till själva kameran (cylinderkamera) men denna lösning kan man kanske ha en dialog om...

Om du har möjligheter att svarva lämpliga hus kanske vi kan komma överrens om ett lämpligt pris på en fungerande lösning. Har du någon budget på detta projekt? Var köps dioder och reflektorer lämpligast, och vilka pengar pratar vi om? För att det hela inte skall rosta kanske aluminium vore bättre?

/PeterH
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

PeterH, enligt min erfarenhet får man räkna ungefär på 10$ per led om man ska ligga hyfsat i teknikens framkant och ca 5$ per reflektor om man nöjer sig med billigare modeller.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hur tror ni att Cree P4 LED skulle klara ett dopp? Den hittar man ju på E-bay för 200:- med frakt. Ljusbilden från den ser ju också riktigt trevlig ut!

/PeterH
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

Peter: jag har möjlighet till att svarva, men det tar lång tid för en nybörjare som mig att få till delarna. det kommer nog bli många timmar till vid svarven för att göra resten klart.

Priser. mina led som jag använder på bilden är från http://www.kjell.com kostar 65 kr/st, linserna kommer från http://www.dotlight.de och kostade ca 35 kr/st

Mitt hus är i aluminium.

Min Cree P4 LED ficklampa känns som den skulle klara ett dopp men jag tänker inte prova.

Cree P4 LED finns på E-bay men jag är inte säker på att alla håller samma kvalitet.

Jag kan fixa Cree P4 LED ficklampor för 230kr

/Tripp
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Skapligt ljustryck i den där. Hur blir det med batteriernas livsläng?
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

Illuwatar: Vilken menar du?

Cree P4 LED ficklampan borde lysa i drygt 1 timme med ett cr123 batteri.

Mitt hembygge hade jag tänkt att köra 4st cr123 batterier = 12V vilket borde bli ca en timme med.

/Tripp
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Din 3-LED'are förstås. Rena spårljuset (Cree'en såg ut att ha en bredare ljusbild jämfört med ditt bygge). Maglite var inget att ha i jämförelse...
svix

Inlägg av svix »

Hmm...hur långt lyser de, med bra ljusstyrka?
Kanske vore nåt att testa som hjälmlyse när man kör enduro istället för 2 st 35W halogenspottar
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Är det något man vill ha på cykel eller enduro så är det dessa:
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... p?t=172053
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nu har jag släpat mig igenom tråden, men dom får ju aldrig tummen ur och säger vad dom kommer kosta! Det enda som nämdes var 350$ och det tar jag ju som ett skämt :vissla: jag menar 2000:- för en cyckel-lampa!!! (gissar att det var Australienska dollars som avsågs?)

/PeterH
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Kan garantera att $350 inte är ett skämt, och troligtvis var det USD som avsågs... ;)

Ktroniks förra cyckellampa:
http://ktronik.com/LED.html

Alla exemplar gick åt skitfort, och den kostade ännu mera :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

@ Tripp

Aaa, har precis varit med om samma bygge, dedär linserna verkar riktigt lovande ju, stackningsbara och allt, trevligt!

Något intressant vore att pulsa med dubbla strömmen och halva pulskvoten i hög frekvens för att se om man kan lura ögat till mer ljus med mindre energiförbrukning :humm:
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

naj, dubblering av strömmen ger inte en dubblering av ljusflödet.

titta i databladen...

lysdioder ger som mest lumen vid låga strömmar, kan skilja mellan 100 lm/w och 70 lm/w mellan 100 och 1000 mA (för en typisk fete-diod)

sedan är ju ögat grymt olinjärt, kanske det räcker med en pulskvot på 0.33
och dubbla strömmen? lydsioderna är ju så pass snabba att du kan pulsa med åtskilliga kHz vilket gör att det blir helt flimmerfritt .

förstår varför dessa custom lampor är dyra. kolla vad motsvarande HID lampor el dyl kostar i affären :) dessa är också handgjorda. smart att bygga in kylningen i höljet eftersom ljusstyrkan snabbt sjunker då diodens temperatur ökar.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Nepp, vet, men man kan möjligtvis komma undan med lägre energiförbrukning för samma ljusutbyte med den metoden, tål att provas för att få en subjektiv bild av det hela.
Självklart måste switchfrekvensen ligga på några kHz eller över, för att inte få lustiga fenomen om man rör sig snabbt med den.
Skriv svar