Youscope

Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Snyggt! :tumupp:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Tjusigt.
Du kan inte tänka dig att delamed dig av ljudfilen och även kanske programmet? :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Angående killen i den där länken så står det på en text i slutet som susar förbi att det är kopplat X-Y.

Det ser ut precis som något genererat från ett galvo tycker jag. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu har jag modifierat programmet för att rita ut tre bollar, men jag missade en sak, och nu har jag stängt av laptopen... :roll:
Ljudfilen ja... det är två 8-bitars RAW unsigned, en för vänster och en för höger. Den för Y blir dessutom inverterad. :D
Måste få till så allt hamnar i samma fil. Så jobbigt att klistra ihop dem rätt.
Fixar det imorgon.
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Jag tror inte det är mer än två kanaler. Jag får precis samma bilder när jag mäter på galvos för lasrar. Man ser i filmen svaga linjer på ett par ställen där det ska vara släckt. Kan vara så att han kör ut punkter längs vägen där han vill ha linjer och hoppar direkt om han ska ha släckt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det har helt klart att göra med hur snabbt oscilloskopet kan flytta elektronstrålen mellan två fasta punkter. Ju snabbare oscilloskop, ju snabbare hopp, ju svagare linjer.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Kan nog också ha att göra med hur snabb signalen från ljudkortet är.
Jag har visserligen inte ett extremt snabbt oscilloskop (100 och 150Mhz) Men jag tycker det borde räcka för en hyfsad bild utan altför-mycket kludd.
Sen ser det i filmen inte ut att vara det modernaste oscilloskopet heller.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

nej det han använder i filmen är inte mer än 10-20Mhz det är inte ett superskåp han använder

Jag tvivlar på att han inte använt en Z ingång, explosionerna å dom fallande bitarna går inte att göra utan Z

även texten är för fin för det

Flacfilen kan ju ha varit en efterkonstruktion för att folk vill testa själva, han kan ju mycket väl ha använt ett annat program och då även flera kanaler till orginalfilmen

den som faktiskt kan bevisa motsatsen ger jag creds till, men än så länge pekar allt på en Z ingång
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Larda: Ja, iofs. Det har du rätt i. Ett ljudkort har inte en oändligt kort stigtid. Det skulle ju vara ypperligt om det inte fanns någon alls. Där jag slutar rita upp en figur, och hoppar till nästa, uppstår en ringning. En avtagande våg på ca 2 perioder. Det måste vara utgångsfiltret på ljudkortet. Jag tänker inte bygla filtret på mitt ljudkort bara för det här. ;)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag kanske provar bygla på mitt ljudkort och se om man får någon skillnad.
Men det blir inte förrän imorgon det. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe, ok.
Gjorde nyss en ljudfil med 4 ringar (eller bollar :roll: )

8 bit stereo 44100Hz. 1MB.
Inte så lång sekvens. Förde över med diskett, och orkade inte med mer än 1MB. :P

Det syns tydligt här att ljudkort inte ger en optimal signal. Cirklarna avslutas och påbörjas på olika ställen beroende på hur tvärt ljudvågen vänder.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jag får bara 4 krokliknande saker på skärmen. Mitt ljudkort är alldeles för kasst.

Man kanske skulle gå och bli ljudbög så här på äldre dar. Skaffa guldsäkringar och hela kittet :)

Nä, men en liten realtidslänk från datorn till en bra D/A-omvandlare.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Glöm inte sätta skopet på DC-mätning.

Här är mitt QBasic-program: Oscilloskopgrafik
xxargs

Inlägg av xxargs »

Oblivion skrev:nej det han använder i filmen är inte mer än 10-20Mhz det är inte ett superskåp han använder

Jag tvivlar på att han inte använt en Z ingång, explosionerna å dom fallande bitarna går inte att göra utan Z

även texten är för fin för det
Jodå, men då får inte D/A-omvandlaren ha för långsam stig/falltid, det är tiden som elektronstrålen spendera på varje fosforfläck som bestämer ljusstyrkan - och det är inte oscilloskopets bandbredd som begränsar här, ens om det bara klarar 10 MHz...

lyser man 100 us på en fläck gör en förflyttning på 0.1 us till nästa position och lyser 100 us etc. så blir det inte mycket ljus i linjen mellan punkterna.

Ljudkorts utgång har långsam stig och falltid iom. att utgången är filtrerad till max 20 KHz med antialisingfilter, till detta så kan antialisingfiltret ställa till med spratt då om den är av högre ordningens filter (för att dämpa 60- 70 dB mellan 22 kHz till 44.1 KHz, 96 dB dämpning som det borde vara brukar ljudkortstillverkarna inte orka med...) och med högre Q-värden för branthet så får man ringingar.

(ni, digitalknuttarna har säkert någon ekvation mellan 10-90% sving relativ tillgänglig bandbredd i huvudet)

Kan man koppla bort utgångsfiltret via ljudkortets drivrutin så blir det förmodligen mycket skarpare, utan överslängar/krokar vid punkterna och tunnare - förmodligen osynliga förfyttningslinjer mellan punkterna

(ofta kan sådant kopplas bort på lågnivåbasis och chipadresseringsnivå då utgången ofta är ett SC-filter inne i själva D/A-omvandlaren - chansen är förmodligen större att hitta sådana lågnivåkontroller i linuxmiljö där man har läst chip-databladen och skrivit program efter detta än i windowsmiljö där man gör så lite som möjligt på lågnivå i drivrutinen och kontrollerna är oåtkommliga...)

När man har kommit så här långt så kan man göra I/Q-diagram för
modulation - och med olika filter mellan A/D-omvandlare/ljudkortet och Oscilloskopet kan man visa vad fasolinjära och frekvensvarierande analoga filter kan ställa till med då hopp mellan punkterna kan bli mycket mera utsmetade vid vissa rörelsemönster gentemot andra rörelsemönster (olika orföljd till D/A-omvandlaren - för ett tag sedan länkade jag ett schema på allpassfilter i audioområdet med OP-ampar - stoppa in ett par sådana i X-Y ledarna till oscilloskopet så skall ni få se på punkter som inte hamnar där dom skall utan blir utsmetade, har svansar/krokar och olika position beroende med vilket ordning man kör ut punkterna i prickbilden/IQ-matrisen - och här beror det inte på att amplituden sjunker med ökad frekvens då allpassfilter är frekvensrak (så länge OP-amparna orkar) .

Är man på humör så kan också prova med riktigt långa CAT-5-kablar, telefonledningar etc. speciellt om man kan kan köra över 20 kHz occh se hur det påverkar

---

En av mina första 'Aha upplevelse' att elektronik/datorer verkar vara det intressanta när man skulle välja till gymnasium på 80-talet, var just en liten 6800-processor med med två hembygdda R/R2-stege på PIA-kretsarnas portar som D/A-omvandlare och just ritade prickfigurer, rörliga texter och allt möjligt inklusive prickfyverkeri ala screensavers på en Oscilloskop utan synliga linjer mellan och endast 2 kbyte RAM. - man gjorde mycket på lite utrymme på den tiden...

Man kan lungt säga att rita prickar på oscilloskop med MCU är inget nytt påfund sas.

Skall man slippa linjer utan Z-styrning - så måste omslaget på A/D-omvandlaren vara snabb relativt belysningstiden på varje punkt.
Senast redigerad av xxargs 26 augusti 2007, 14:04:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... Kom att tänka på en sak. Om man bygger en extern svepgenerator, och kör i X-Y-läget, skulle man då inte kunna mäta snabbare signaler än vad oscilloskopet själv klarar?
Skriv svar