CNC fråga (kanske dum fråga)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SmourF
Kontakt:

CNC fråga (kanske dum fråga)

Inlägg av SmourF »

hej :)

jag har en liten förvirring, tänkte jag skulle klara ut, har ju hållt på o läst om CNC en längre tid och stött på begreppen STYRKORT, DRIVKORT och STEGMOTOR.

stegmotor finns i olika varianter och så, blabla. de hänger jag med på, föresten, vet någon var man kan köpa billiga stegmotorer ?

styrkort och drivkort hänger jag inte med på, eller drivkort är jo kortet som driver stegmotorn, men vart kommer styrkortet in i bilden ?, vad används det till ?

ngn annan del av en cnc maskin jag glömt så får ni gärna nämna de :)

och en fråga o sidan, EAGLE, vad är det :), kan inte få en uppfattning om de, har stött på det så mnga ggr :)

MVH SmourF ;)
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

EAGLE är ett program för att designa scheman/kretskort i.

Drivkortet driver stegmotorerna, kan bestå av t.ex en H brygga.

Styrkortet styr det hela.

Kortfattat svar, men bättre det än inget svar alls :)
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

hehe, det var jättebra svar :)

altså, styrkort eller en "dator", samma sak då ? :)

och nu en till dum fråga, H-brygga, har stött på de ordet mkt här i forumet oxå :), vad e de typ ? :)

MVH SmourF, Zzzzzzz ;)
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

styrkort, ja det kan vara datorn eller ett separat kort som säger till drivkortet vart motorerna skall gå...

H-brygga är benämningen på en krets som driver en motor, antingen med transistorer eller reläer, kretsen ser ut ungefär som ett H med transistorerna i hörnen och motorn i mitten... den möjliggör polvändning, alltså kan man styra motorn både framåt och bakåt...

/Johan
Skriv svar