Det bör kanske sägas att min inställning till projekt alltid är att göra något man inte kan annars lär man sig inget och om det blir en sladd härva som hamnar i garderoben så innebär det bara att det bidar sin tid när min kunskap kommer ikapp en iaf aning.
Nu till vad jag vill göra denna gång.
Tänkte bygga en Robot eller kanske till en början mer en radiostyrd bil baserat på en PC. Anledningen är att utbyggnadsmöjligheterna är enorma och mycket av jobbet redan är gjort.
Jag är inte i närheten så insatt i elektronik som jag borde ej heller i programmering men tanken var ju att lära sig något och bättre motivation får man leta efter.
Så uppgift nr 1 blir helt klart att vecka denna till liv genom att kunna styra 2 st Motorer bakåt o framåt och hellst steglöst för att den så småningom från sin totala hel förlamning åtminstone ska kunna bli rullstols bunden. Se kan den ju redan och lika så prata o höra. Den är mycket snabbtänkt men kan ingenting.
Åtminstone till en början tänkte jag tvåhjulsdrift med ett länkhjul.

Det blir en "enkel" start och blir det bra är det inte omöjligt med bara mekanik bli till fyrhjulsdrift eller band.
Som motorer gör jag det enkelt för mig och tar två st skruvdragare så får jag både mycket av utväxlingen ordnad och både laddare och batteri.

Effekt
7,2 volt
Batterityp
Ni-Mh 1300mA
Varvtal
0-550 varv/min
Vid last gissar jag att 550 varv/min blir ca 450 rpm
Det blir 27000 varv/h så om jag hade haft ett hjul med omkretsen 1cm hade den teoretiska hastigheten varit 27km/h men troligtvis kommer mina hjul ha ca 15 cm i omkrets därför behöver jag växla lite till.
Är det någon som har betänkligheter kring om motorn kommer att orka? Har en något kraftigare skruvdragare själv men den är ju urstark och skulle nog klarar en robot på 30kg vilket jag nog inte bygger nu.
Nåväl där jag kommer att stöta på problem är dels vid kraftöverföringen och växlingen men det jag oroar mig mest över är överföringen från pc till motor.
Den här produkten verkar riktigt intressant men eftersom jag inte fick någon RC bil att pilla sönder när jag var liten så vet jag inte riktigt hur en servo puls ser ut.
http://www.robotshop.se/catalog/product ... cts_id=123
För den som inte orkar klicka på länken är det en krets som kan styra 16st RC servon från en USB port.
Vad jag nu behöver är alltså en konverter som översätter dessa servosignaler till PWM som jag gissar är det bästa sätter att styra mina motorer.
Eller finns det andra lösningar som är bättre (enklare)?
Sedan har jag mina funderingar om jag behöver ha en PC monterad på roboten (laptop/nano itx) eller om jag kan använda mig av en så kallad trådlös skrivarserver och använda en extern PC vilket borde vara bra mycket billigare och möjligtvis enklare. Har ingen direkt erfarenhet av dessa men misstänker att de inte bara ersätter sladden med trådlöst för USB.
Trådlöst USB är ju annars en relativt ny teknik som jag har den minsta kunskap om kan den hjälpa mig?
Till sist måste jag nog tacka den som orkat läsa sig igenom all denna text oavsett om du bidrar med råd eller inte.
MVH/ Gustav