XBOX Chip?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

XBOX Chip?

Inlägg av GeekJoan »

Funderar på att chipa min xbox. Men jag vet inte vilket jag ska använda. Någon här som kan ge ett förslag. Jag vill kunna tanka över spel och filmer (MPEG/DivX), ska givertvis stoppa i en större disk också.

Jag moddade en Xbox till polaren med ett Alladin chip, men det verkade inte göra speciellt mycket mer än att man kunde stoppa i brända kopior av spel.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

en kompis köpte nå bra chip för ett tag sedan. Vet inte vad det heter dock. Det chippet klarade ganska mycket har jag för mig
frejo

Inlägg av frejo »

Om du inte bryr dig om live funktionen kan du "softmodda", dvs ladda in ett preppat savegame i t.ex. 007 eller mech assult och flasha om bios.

T.ex. som för xbox-linux
http://www.xbox-linux.org/Getting_Started#9

Finns mycket att hitta om man googlar lite
http://forums.afterdawn.com/thread_view.cfm/95904

Vet inte riktigt möjligheterna efter att ha gjort detta, men kan du köra linux parallellt med spel kan du nog göra det mesta.
Mic

Inlägg av Mic »

alladin chipen är inte sämre än andra chip, den största skillnaden är att man bara kan ha 256kb bios, men det spelar ingen större roll eftersom alla senaste bios finns till detta.

Om du inte installerar någon dashboard så kan du inte göra något annat än att köra brända spel, vill du kunna göra mer så lägg in evolution x eller motsvarande.

/mic
sven

Inlägg av sven »

har pysslat endel med det där.. alladin chipet är ett utomordentligt chip, alla chip gör i stort sett samma sak det är att låsa upp en funktion som gör att man kan använda program som inte är skapade av microsoft.

se på dvd divx osv kan du göra med alla chip på marknaden. du måste bara skaffa ett menysystem tex xbox mediacenter.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Jag fattade fel, jag trodde att vissa chip gjorde så att det såg ut tex som evolution x. Kanske istället ska fråga vilket "OS" man ska lägga till. Polaren hade nog evolution x, och det gillade jag.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jepp EvolutionX (Evox) är kanon.
Som mediaspelare skall man köra Xbox MediaCenter (XBMC).
Den klarar allt.

Chippet spelar ingen pannkaka alls, det är bios:et i chippet som styr boxen.
Chipet är igentligen bara ett eeprom där bioset lagras.

Om du har en ngt äldre xbox (tillverkad före 2004-03-18 så kan du köra Xecuter2 4983 som bios. Om de är nyare (Version1.6) så får du köra EvoX M8.
Xecuter2´s bios är att föredra då dom har IGR (In Game Reset) inbyggt. Det är en reboot funktion som fungerar även inne i spel när man trycker in 4 knappar på kontrollen samtidigt så startar boxen om sig. Så slipper man lyfta sig ur soffan i onödan.

Alla boxar före 1.6 går att flasha (dvs att man byter bios i det eeprom som redan finns på moderkortet). På 1.6:an så är det ett ROM. Man kan alltså inte skriva om det :( (det sitter dessutom inbakat i en IC)
Alladin Advanced Plus fungerar kanon. Man bör dock inte använda sig utav den funktionen som gör att man kan stänga utav chipet, den är kass. (fungerar dessutom inte alls på 1.6:er, boxen vägrar starta)
Så bygla d0 direkt till GND istället.

Vill du spela över internet så kör man inte live, däremot XBlink eller XBconnect.

Hoppas läget klarnat ngt?

Om ngn har mer hårdvarurelaterade frågor angående xbox så kanske jag kan svara på dom oxå, har pillat ganska mycket med dessa underbara boxar.
klopaz

Inlägg av klopaz »

Kan tillägga att det går att patcha EvoX M8 så att IGR fungerar. Har för mig att man gör det med evtool, men det går att tanka ner färdigpatchade versioner direkt också.
Har fungerat klockrent hittils.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Klopaz, Ahh kanon, det visste jag inte.

Varför släpper inte Xecuter teamet ngt 1.6 bios?
leh

Inlägg av leh »

DVDNorden har Multi-X chippet.
http://www.dvdnorden.se
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Eller www.psxcare.com,
Helt underbar service och KUNNIGT! folk vilket är viktigt.
frejo

Inlägg av frejo »

Instämmer, har bara hört bra om psxcare.
Första gången jag kom i kontakt med dom var nån gång runt -98 -99, så dom har varit i branschen ett tag.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Så, då var Xboxen fixad och klar. En vänlig person här på forumet fixade allt och lite till. Stort tack!
Får nog vid tillfälle ta och stoppa i ett par diskar till...
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Ledsen o kanske göra dig besviken, men det får bara plats en disk i den :)
Dessutom så är det bara en ide-kanal o på den sitter dvd+hdd. Det är isf. om ngn lyckas skriva om operativet så det kan hantera en 2:a disk på kanalen (om man då skippar dvd´n).
Xecuter2 klarar iaf. o boota utan dvd.

Den fysiska maxstorleken sägs iaf vara 2,2TB.
Användarvisningsbild
Garfield

Inlägg av Garfield »

Sorry Hedis men med min "xpander" så kan man använda 3st hårdiskar i xboxen visserligen inte samtidigt det är en HD växlare. Med xpander höjer vi upp xboxen så man kan ha 2st hårddiskar ovanför DVD romet och original hårdisken. Sen kan man byta hårdisk och även stänga av den och knäppa på den via fjärrkontrollen. Du kan också programmera xpander vilken bios du vill köra tex om du har original HD så väljer original bios och då kan du köra xbox live. Själv kör jag 2 x 300GB + original HD 8)

Kul att du gillade xboxen Geekjoan visst kan vi greja en trippel disk xbox
:wink:
Skriv svar