XBOX Chip?
XBOX Chip?
Funderar på att chipa min xbox. Men jag vet inte vilket jag ska använda. Någon här som kan ge ett förslag. Jag vill kunna tanka över spel och filmer (MPEG/DivX), ska givertvis stoppa i en större disk också.
Jag moddade en Xbox till polaren med ett Alladin chip, men det verkade inte göra speciellt mycket mer än att man kunde stoppa i brända kopior av spel.
Jag moddade en Xbox till polaren med ett Alladin chip, men det verkade inte göra speciellt mycket mer än att man kunde stoppa i brända kopior av spel.
- EagleSpirit
- Kontakt:
Om du inte bryr dig om live funktionen kan du "softmodda", dvs ladda in ett preppat savegame i t.ex. 007 eller mech assult och flasha om bios.
T.ex. som för xbox-linux
http://www.xbox-linux.org/Getting_Started#9
Finns mycket att hitta om man googlar lite
http://forums.afterdawn.com/thread_view.cfm/95904
Vet inte riktigt möjligheterna efter att ha gjort detta, men kan du köra linux parallellt med spel kan du nog göra det mesta.
T.ex. som för xbox-linux
http://www.xbox-linux.org/Getting_Started#9
Finns mycket att hitta om man googlar lite
http://forums.afterdawn.com/thread_view.cfm/95904
Vet inte riktigt möjligheterna efter att ha gjort detta, men kan du köra linux parallellt med spel kan du nog göra det mesta.
alladin chipen är inte sämre än andra chip, den största skillnaden är att man bara kan ha 256kb bios, men det spelar ingen större roll eftersom alla senaste bios finns till detta.
Om du inte installerar någon dashboard så kan du inte göra något annat än att köra brända spel, vill du kunna göra mer så lägg in evolution x eller motsvarande.
/mic
Om du inte installerar någon dashboard så kan du inte göra något annat än att köra brända spel, vill du kunna göra mer så lägg in evolution x eller motsvarande.
/mic
har pysslat endel med det där.. alladin chipet är ett utomordentligt chip, alla chip gör i stort sett samma sak det är att låsa upp en funktion som gör att man kan använda program som inte är skapade av microsoft.
se på dvd divx osv kan du göra med alla chip på marknaden. du måste bara skaffa ett menysystem tex xbox mediacenter.
se på dvd divx osv kan du göra med alla chip på marknaden. du måste bara skaffa ett menysystem tex xbox mediacenter.
Jepp EvolutionX (Evox) är kanon.
Som mediaspelare skall man köra Xbox MediaCenter (XBMC).
Den klarar allt.
Chippet spelar ingen pannkaka alls, det är bios:et i chippet som styr boxen.
Chipet är igentligen bara ett eeprom där bioset lagras.
Om du har en ngt äldre xbox (tillverkad före 2004-03-18 så kan du köra Xecuter2 4983 som bios. Om de är nyare (Version1.6) så får du köra EvoX M8.
Xecuter2´s bios är att föredra då dom har IGR (In Game Reset) inbyggt. Det är en reboot funktion som fungerar även inne i spel när man trycker in 4 knappar på kontrollen samtidigt så startar boxen om sig. Så slipper man lyfta sig ur soffan i onödan.
Alla boxar före 1.6 går att flasha (dvs att man byter bios i det eeprom som redan finns på moderkortet). På 1.6:an så är det ett ROM. Man kan alltså inte skriva om det
(det sitter dessutom inbakat i en IC)
Alladin Advanced Plus fungerar kanon. Man bör dock inte använda sig utav den funktionen som gör att man kan stänga utav chipet, den är kass. (fungerar dessutom inte alls på 1.6:er, boxen vägrar starta)
Så bygla d0 direkt till GND istället.
Vill du spela över internet så kör man inte live, däremot XBlink eller XBconnect.
Hoppas läget klarnat ngt?
Om ngn har mer hårdvarurelaterade frågor angående xbox så kanske jag kan svara på dom oxå, har pillat ganska mycket med dessa underbara boxar.
Som mediaspelare skall man köra Xbox MediaCenter (XBMC).
Den klarar allt.
Chippet spelar ingen pannkaka alls, det är bios:et i chippet som styr boxen.
Chipet är igentligen bara ett eeprom där bioset lagras.
Om du har en ngt äldre xbox (tillverkad före 2004-03-18 så kan du köra Xecuter2 4983 som bios. Om de är nyare (Version1.6) så får du köra EvoX M8.
Xecuter2´s bios är att föredra då dom har IGR (In Game Reset) inbyggt. Det är en reboot funktion som fungerar även inne i spel när man trycker in 4 knappar på kontrollen samtidigt så startar boxen om sig. Så slipper man lyfta sig ur soffan i onödan.
Alla boxar före 1.6 går att flasha (dvs att man byter bios i det eeprom som redan finns på moderkortet). På 1.6:an så är det ett ROM. Man kan alltså inte skriva om det

Alladin Advanced Plus fungerar kanon. Man bör dock inte använda sig utav den funktionen som gör att man kan stänga utav chipet, den är kass. (fungerar dessutom inte alls på 1.6:er, boxen vägrar starta)
Så bygla d0 direkt till GND istället.
Vill du spela över internet så kör man inte live, däremot XBlink eller XBconnect.
Hoppas läget klarnat ngt?
Om ngn har mer hårdvarurelaterade frågor angående xbox så kanske jag kan svara på dom oxå, har pillat ganska mycket med dessa underbara boxar.
Ledsen o kanske göra dig besviken, men det får bara plats en disk i den 
Dessutom så är det bara en ide-kanal o på den sitter dvd+hdd. Det är isf. om ngn lyckas skriva om operativet så det kan hantera en 2:a disk på kanalen (om man då skippar dvd´n).
Xecuter2 klarar iaf. o boota utan dvd.
Den fysiska maxstorleken sägs iaf vara 2,2TB.

Dessutom så är det bara en ide-kanal o på den sitter dvd+hdd. Det är isf. om ngn lyckas skriva om operativet så det kan hantera en 2:a disk på kanalen (om man då skippar dvd´n).
Xecuter2 klarar iaf. o boota utan dvd.
Den fysiska maxstorleken sägs iaf vara 2,2TB.
Sorry Hedis men med min "xpander" så kan man använda 3st hårdiskar i xboxen visserligen inte samtidigt det är en HD växlare. Med xpander höjer vi upp xboxen så man kan ha 2st hårddiskar ovanför DVD romet och original hårdisken. Sen kan man byta hårdisk och även stänga av den och knäppa på den via fjärrkontrollen. Du kan också programmera xpander vilken bios du vill köra tex om du har original HD så väljer original bios och då kan du köra xbox live. Själv kör jag 2 x 300GB + original HD
Kul att du gillade xboxen Geekjoan visst kan vi greja en trippel disk xbox

Kul att du gillade xboxen Geekjoan visst kan vi greja en trippel disk xbox