Kylning av luft i friskluftsmask
Kylning av luft i friskluftsmask
På jobbet har vi hjälmar med heltäckande visir. Genom en kanal i bakänden av hjälmen sugs luft in via en batteridriven fläkt.
Tyvärr så blir ju luften ibland ganska varm, dels på grund av temperaturen i lokalerna, men också av ens egen kroppsvärme som har en tendens att komma ur overallen i just nacken efterssom vi jobbar lätt framåtlutande.
Tänkte därför försöka hitta på en lösning för att få in lite kallare luft i masken. Då vi använder oss av 6V laddningsbara batterier till fläkten (ganska stora batterier som man får ha i bakfickan) så hade jag en fundering på om det kanske gick att använda ett peltier-element för att kyla insugsluften.
Eftersom vi rör oss mycket så är kall luft via tryckluft uteslutet.
Tyvärr så blir ju luften ibland ganska varm, dels på grund av temperaturen i lokalerna, men också av ens egen kroppsvärme som har en tendens att komma ur overallen i just nacken efterssom vi jobbar lätt framåtlutande.
Tänkte därför försöka hitta på en lösning för att få in lite kallare luft i masken. Då vi använder oss av 6V laddningsbara batterier till fläkten (ganska stora batterier som man får ha i bakfickan) så hade jag en fundering på om det kanske gick att använda ett peltier-element för att kyla insugsluften.
Eftersom vi rör oss mycket så är kall luft via tryckluft uteslutet.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22787
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31443
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
För att få någon kyla att tala om ur ett peltierelement, måste man kyla ner den varma sidan. En processorkylare med kraftig fläkt kanske räcker för en 30W-peltier. På kalla sidan monteras lämpligen en avlång kylfläns inuti ett rör, så luften hinner få mycket kontakt med kylan.
Tveksam till att det hinner kylas så speciellt mycket av 30W på en sån kort bit. Måste nästan ha nån meter färdväg för luften genom kylan. Man skulle ju kunna tillverka nån slags kylare av ett aluminiumblock, med kanaler i massa kringelkrokar inuti.
Vad är det för batteri? Spänning? Hur många mAh?
Tveksam till att det hinner kylas så speciellt mycket av 30W på en sån kort bit. Måste nästan ha nån meter färdväg för luften genom kylan. Man skulle ju kunna tillverka nån slags kylare av ett aluminiumblock, med kanaler i massa kringelkrokar inuti.
Vad är det för batteri? Spänning? Hur många mAh?
Det fanns en datorlåda ett tag... Jag vet inte om den fungerade som det var tänkt, men den hade en luftkanal i botten där det sögs in luft, och där satt det en peltier-kylare. Luften skulle åka förbi kylaren på vägen in i lådan, och kylas lite. Jag har inte sett den på länge, så jag vet inte om den finns kvar. Jag tycker inte att en liten kloss borde kyla särskilt bra på det sättet, men det kanske den gör?
Om man tar fram en sak ur frysen och håller handen bredvid så kan man ju faktiskt känna att det strömmar kall luft neråt på sidorna.
Så kallt (som det känns i luften då) behöver det ju inte vara här. Då skulle man nog börja frysa ganska fort...
Hur kall luften blir borde bero mycket på hur fort den åker förbi kylaren, och hur kall kylaren blir. Man andas väl mer luft än vad självdraget kring en isbit blir.
Om man tar fram en sak ur frysen och håller handen bredvid så kan man ju faktiskt känna att det strömmar kall luft neråt på sidorna.
Så kallt (som det känns i luften då) behöver det ju inte vara här. Då skulle man nog börja frysa ganska fort...
Hur kall luften blir borde bero mycket på hur fort den åker förbi kylaren, och hur kall kylaren blir. Man andas väl mer luft än vad självdraget kring en isbit blir.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22787
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Mmm... Joo, men där har du nog kärnpunkten i problemet (altså effektförbrukningen) Ju bättre kylning kylelementet få på andra sidan, desto mindre energi behöver det för att jobba. (antar du redan vet detta, för visso, men, altså om man kan komma på en smidig och för ändamålet praktiskt användbar lösning för detta (flänsar, vätskeblock...) så får man således försöka hitta en realistisk balans för vad som är praktiskt genomförbart, antar jag. Så, låter ju som det kan funka om man kan balansera effekt förbrukningen (wma, altså 1 minsta effekt på elementet, 2. hur kyla (baksidan av) detta på smidigast vis utan att konstruktionen blir allför klumpig, alt för ineffektiv.) Sammanfattnigsvis, altså.
Så, Ja, det låter rimligt.
Så, Ja, det låter rimligt.
För att du ska kunna kyla luft med en peltier måste denna ha ganska hög effekt (för hög och du får en ispropp) + att den varma sidan måste kylas effektivt....så en kylfläns på den varma sidan funkar inte om du inte vill släpa omkring på en kylfläns på några kilo + ett stort batteripack. På en peltier med så hög effekt är vatten kylning att föredra.... då får du ett ganska kompakt kylpaket men fortfarande ett stort batteri. En 200W peltier vill ha (beroende på modell) ca 30A vid 16V. (Jag har använt sådana för datorkylning). Kan du stå ut med vattenslangarna så använd vattnet direkt för kylningen...skippa peltier. Då kan du utan vidare få ut 200W kyleffekt.....men kanske snubblar på slangarna.
Eller varför inte tryckluft i stället för fläkt...Jag har en tryckluftmatad svets/slipvisir på jobbet. Det funkar mkt bra.... men det går ca 300l/min.
Eller varför inte tryckluft i stället för fläkt...Jag har en tryckluftmatad svets/slipvisir på jobbet. Det funkar mkt bra.... men det går ca 300l/min.
innan man börja på bygget så skall man först fundera på hur mycke luft som skall kylas per sekund etc.
1 liter luft kräver ca 1.2 joule (Ws) värme per grad sänkning som måste transporteras bort.
är det en liter luft i sekunden och önskad sänkning 10 grader så är det 12 Watt värme som måste pumpas ur luften på något sätt.
En peltier-element har COP runt 0.3 (vid ca 30% av dess maxström) som bäst , vilket gör att det går åt ca 36 Watt energi från batteriet för att få bort dessa 12 Watt värme från luften.
en kylkompressor har en COP mellan 3 och 5 (beroende på hur kall kondensorn hålls) och i detta avseende 10 -15 ggr effektivare/mer kyleffekt per Watt inmatad energi än en peltierelement.
1 liter luft kräver ca 1.2 joule (Ws) värme per grad sänkning som måste transporteras bort.
är det en liter luft i sekunden och önskad sänkning 10 grader så är det 12 Watt värme som måste pumpas ur luften på något sätt.
En peltier-element har COP runt 0.3 (vid ca 30% av dess maxström) som bäst , vilket gör att det går åt ca 36 Watt energi från batteriet för att få bort dessa 12 Watt värme från luften.
en kylkompressor har en COP mellan 3 och 5 (beroende på hur kall kondensorn hålls) och i detta avseende 10 -15 ggr effektivare/mer kyleffekt per Watt inmatad energi än en peltierelement.