Avkopplingskondingar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PermaD

Avkopplingskondingar

Inlägg av PermaD »

Hej,

Skulle någon eller några kunna berätta för mig. Hur ska man tänka när man kopplar in Avkopplingskondingar, tex till matningen av olika kretsar mm

Tack på förhand
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

finns mycket att tänka på, rätt sort och rätt placering och inte för få

det finns dom som kan det bättre än jag men en keramisk konding vid varje digital ic, runt 0.01 till 0.1 µf , så nära ic'en som möjligt

sätt extra på inkommande, viktiga komponenter och avslutande

håll koll på jordplan samtidigt

analoga kretsar så lägger jag till plastkondingar på 0.33 till 1µf vid ic eller inkommande

kanske i kombination med ingångs impendanshöjande saker, spole eller motstånd

på analogt så räknar jag även med bra stabbad nätdel, annar några stor elektrolyter med

hf, ännu mera keramiska kondingar, men med några med mindre värden parallellt över dom större, alltid impendanshöjande på ingången och koll på jordplanet
PermaD

Inlägg av PermaD »

TACK :)

Skall dem kopplas i serie mellan strömförsörjning och Vcc pin på digital IC.

Vad menar du på att hålla koll på jordplan? Är det att jag skall hålla både det Analoga Jorden och den digilta jorden skillda?

Ska det även finnas kondisar vid jorden?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Extra "störiga" kretsar som t.ex MAX232 behöver extra avkoppling...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

All avkoppling ska såklart sitta parallellt med matningen. Ett ben på jord och ett ben på Vcc.
Jordplan är oftast de stora heltäckande kopparytorna på ett kretskort.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har konsekvent minst 1 st 100nF keramisk för varje krets placerat så nära som praktisk möjligt och med korta ledare. Har en t.ex. CPU fler matningspinnar ser jag till att avkoppla med fler kondingar.

Har jag analoga sektioner kan jag hitta på att filtrera matningen dit lite extra med ett par små induktanser och lite extra kondensatorer.

Självklart har jag en större elektrolyt vid inkommande matning och direkt efter varje regulator, storlek beror på känslighet osv.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Se till om det är en mix av olika slags filterkomponenter (plast, papper, keramiska, ellyter) att de är av ungefär samma kvalitet. Om man avkopplar en gammal usel ellyt med en superfräsch keramisk konding kan effekten bli den motsatta. Vid en liten peak på spänningsledningen sätter kombinationen bra konding/dålig konding att ringa.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jo, och just elektrolyt // större keramisk konding har en ganska tråkig egenhet att hitta resonansfrekvenser. Ibland kan man förbättra läget med att försämra keramiska koningen med 1-10 ohm i serie med kondingen. KOm ihåg att elektrolyter är induktiva vid höga frekvenser så en keramisk och elektrolyt i parallel har alltid en resonansfrekvens - förhoppningsvis ingen som ger dig problem, men glöm aldrig risken....
Skriv svar