Kamera/Mikroskop/Lupp???
Kamera/Mikroskop/Lupp???
Undrar lite om det är någon här som pillar med TSSOP och liknande småpill. Hur bär ni er åt för att se sk**en? Försökte lite med en webkamera med svanhals men närgränsen på linsen var på tok för dålig. Har även tittat lite på nätet men bara hittar "proffs"-grejer där de billigaste börjar på 10K SEK.
Jag skulle alltså behöva tips & råd om lämpliga kameror eller dylikt som underlättat arbetet när man hanterar ytterst små komponenter.
Jag skulle alltså behöva tips & råd om lämpliga kameror eller dylikt som underlättat arbetet när man hanterar ytterst små komponenter.
Som närsynt som jag är så brukar jag bara sitta lite närmre så att jag ser bra men en stadig hand är ju sedan förstås minst lika viktigt då jag tyvärr inte har varmluftsutrustning för lödning av SMD komponenter. Men vid avsyning däremot om det behövs så använder jag kort och gått en kraftigt förstorande lins då jag inte har någon lupp med tillräcklig förstoring för vissa kretstyper och det fungerar bra.
Annars så kan du kanske sätta olika förstorande linser framför en webkamera för att få in rätt förstoring. Detta är en bild som jag har tagit innan med en vanlig kamera genom en lupp som jag riggade upp. Kretsen är ingen extrem typ eller så den har en pitch på 0.5mm.
Krets ben
Annars så kan du kanske sätta olika förstorande linser framför en webkamera för att få in rätt förstoring. Detta är en bild som jag har tagit innan med en vanlig kamera genom en lupp som jag riggade upp. Kretsen är ingen extrem typ eller så den har en pitch på 0.5mm.
Krets ben
- Illuwatar
- Kontakt:
Jag handlöder TQFP och liknande med hjälp av (utöver det självklara) en lampa med inbyggd förstoringslins (den runda, klassiska saken med lysrör) - underlättar betydligt när kretsarna skall riktas in på lödstället. Avsyning sker med en gammal Agfa 8x lupp och starkt ljus. Kan man så är ett bra trick att genomlysa kortet underifrån. Tyvärr gör kraven på jordplan att detta sällan fungerar. Webcams är jag lite tveksam till då dessa brukar ge lite halvdassig bild och har dålig ljuskänslighet. Om jag skulle välja en videolösning skulle jag ta en vanlig videokamera (om man har råd, en med HD) och koppla upp den via FireWire/iLink till en dator. Ett lämpligt program visar live-feed från kameran (de flesta redigeringsprogram kan göra det; när det gäller HD så låter jag detta vara osagt). För att få till bra macro får man fixa med försättslinser och dylikt så man får önskad förstorning utan att behöva köra in kameran i kretskortet (händer och verktyg måste få plats).
Om man skruvar upp en webb-kamera så kan man justera objektivet så att närgränsen ändras.
Linsen sitter gängad i en plastsockel så det är bara att skruva på tills man får den närgräns man vill ha.
Jag har bara kollat på webkameran som biltema säljer. Men andra webkameror kanske har samma eller nån liknande inställning.
Linsen sitter gängad i en plastsockel så det är bara att skruva på tills man får den närgräns man vill ha.
Jag har bara kollat på webkameran som biltema säljer. Men andra webkameror kanske har samma eller nån liknande inställning.
Kollade lite på grejerna på ebay. Man får se upp med vad det är som säljs. Ibland är det "bara" kamera ibland en sorts konverter för att sätta kamera på mikroskop... Tittar man bara på bilderna så ser det ju coolt ut men men... Hursomhelst tror jag att det är något sådant jag vill ha. Känns bra att kunna se allt på skärmen. (Om det inte blir konstigt att jobba då. Titta åt "fel" håll...)
Idéen med att skruva isär kameran är ju genial. Varför kunde inte jag kommit på det?
Idéen med att skruva isär kameran är ju genial. Varför kunde inte jag kommit på det?

Jag skickar et PM till Solderman (Sten) och tippsar om denna tråd.
Han borde kunna komma med en hel del tipps då han jobbar med ytmonterat både yrkessmässigt och som hobby.
Han har även tagit en hel del bilder som ska finnas på EBS hemsida.
(Tyvärr verkar servern vara felkonfad, för jag får inte se roten?)
Han borde kunna komma med en hel del tipps då han jobbar med ytmonterat både yrkessmässigt och som hobby.
Han har även tagit en hel del bilder som ska finnas på EBS hemsida.
(Tyvärr verkar servern vara felkonfad, för jag får inte se roten?)