Ersätta kondensator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FlashGordon

Ersätta kondensator

Inlägg av FlashGordon »

De här med avkopplingskondensatorer är lite klurigt för en nybörjare som mig själv.

Om man inte har rätt (avkopplings-) kondensator tillgänglig, vad kan man ersätta den med då? Det viktiga är väl att den är tillräckligt snabb (alltså att det är samma typ t.ex. keramik eller elektrolyt) och att den har tillräckligt stor kapacitans. Det borde väl inte göra nåt om den har större kapacitans? Är det dåligt att byta ut en mot lägre kapacitans?

Avkopplingskondensatorer kallas väl de som brukar kopplas mellan en ledare och jord för att jämna ut små strömpikar och fördröjningar?
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Storleken på kapacitansen har att göra med vilka frekvenser som dämpas mest. Små kondensatorer dämpar höga frekvenser bäst och vice versa.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Avkopplingskondensatorer använda för att leda växelspänning i kretsar där man vill få högre förstärkning på lägre frekvenser (eller vad man nu anpassar kondensatorn till för frekvens) (rätta mig någon om jag har fel här)
Till detta så brukar det vell användas plastfilms kondensatorer.

För att jämna ut växelspänning så använder man glättningskondensatorer.(oftast elektrolyt)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Beror väl helt och hållet på vad du bygger. Ska du bygga en fet förstärkare är det nog flera farad du ska ha. När jag håller på med elektronik brukar jag köra 100nF mellan plus och jord. Men jag håller också bara på med digitala kretsar, som erbetar med relativt höga frekvenser.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

är det avkoppling går det i regel bra med samma typ. större kapacitans gör säkert inget. Är det nåt annat än avkoppling så kan värdet spela roll.

Elektrolyt är slöare än keramiska så att byta ut keramisk mot elektrolyt är nog ingen bra ide.
Bengan

Inlägg av Bengan »

Det spelar ganska stor roll, kapacitans efter frekvens! Ellyter är allmänt väldigt dåliga till avkopplingsändamål pga att dom är långsamma.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag vidhåller att mer är bättre, eller i varje fall inte sämre, när det gäller avkoppling, så länge det inte är av en slöare typ...
ClasseMan
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Vad menar ni igentligen med att en kondensator är slö?
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

i en ideal kondensator är strömmen proportionell mot spänningsförändringen. detta gäller inte vid högre frekvenser, men t.ex keramiska är mer ideala vid höga frekvenser än elektrolyt som blir odugliga tidigare.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

I fråga om avkopplingskondensatorns värde är det INTE bra med "ju mer ju bättre".
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Varför inte (så länge de inte är av sämre/slöare typ)?
mac

Inlägg av mac »

En avkopplingskondensator skall ha så låg impedans (motstånd) som möjligt vid de frekvenser den skall avkoppla.

En kondensator är inte en ren kapacitans utan har även andra egenskaper, bl.a. induktans (impedansen hos denna ökar med frekvensen).

En kondensator med större kapacitans har sannolikt även högre induktans, varför man inte automatiskt kan anta att dess impedans är lägre vid en given frekvens.

Generellt kan man säga att en kondensators impedans vid låga frekvenser är beroende av dess kapacitans medan den vid riktigt höga frekvenser mest beror på dess induktans. Här kan dock även andra egenskaper hos kondensatorn (beroende på material och typ) spela in.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

så egentligen bör man alltid avkoppla med en 1pF kondensator?
MICKE
Kontakt:

Inlägg av MICKE »

Fundera även på ESR vid ditt val av kondensator.
Läs exempelvis den här artikeln:
http://www.niccomp.com/eleknordpress.html-ssi
mac

Inlägg av mac »

pagge skrev:så egentligen bör man alltid avkoppla med en 1pF kondensator?
Nja... det är nog mindre lämpligt...

Självklart måste man välja en tillräckligt stor kapacitans för att kondensatorn ska kunna leda de frekvenser den skall avkoppla. Det jag syftade på är att valet av kondensator måste göras inte bara utifrån kapacitans utan även utifrån dess övriga egenskaper.

Skall kondensatorn bara avkoppla låga frekvenser är det bästa en så stor kapacitans som möjligt. Ska den däremot avkoppla högre frekvenser måste man i högre utsträckning ta hänsyn till det jag tidigare nämnde.

Ett sätt att komma runt problemet är att paralellkoppla flera kondensatorer med olika egenskaper.
Skriv svar