kopplingsur 12V

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

på clas har du för DIN-skena för 198kr. visserligen på rea så de kan ta slut.
Med plugg för 49kr. eller två för 79kr. De är elektroniska. De mekaniska vet jag inte men jag gissar att de går på växelströmmens frekvens med en synkronmotor.
Blade_swe

Inlägg av Blade_swe »

danei skrev:på clas har du för DIN-skena för 198kr. visserligen på rea så de kan ta slut.
Med plugg för 49kr. eller två för 79kr. De är elektroniska. De mekaniska vet jag inte men jag gissar att de går på växelströmmens frekvens med en synkronmotor.
är på väg till clas nu :D så vitt jag vet så går alla mekaniska med hjälp av en synkromotor.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Och så var det det där med att citera :wink:
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Annars kan man använda sig av ETT digitalt kopplingsur och ett shiftregister, man ställer då in kopplingsuret att det ska skicka iväg en puls på en minut (då det brukar vara det minsta som dom klarar av), sedan skiftar shiftregistret varje gång det får en puls, och resten kanske ni förstår...

Problemet är dock om det blir ett strömavbrott, att shiftregistret inte fortsätter utan börjar om, men det kan man fixa med ett backup batteri.
Blade_swe

Inlägg av Blade_swe »

det är så det får bli. hittade ett annat kopplings ur 36-2927 på clas som har två växlande kontakter som kan köra pulstider å allt så det blir nog bra ska börja att försöka få det att gå på 12v i kväll få se hur det lösaer sig nån som har nogra bra ider så är jag inerligen tacksam.

citat borttaget av MadModder, 070820 15:23. Skärp dig nu.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Allvarligt... Citera inte föregående inlägg!!!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fick du någon ordning på den?

jag kollade på den enkla väggtimern från clas och den var simpel att bygga om till 12v, bara koppla in 12v på elektrolytkondingen, kortsluta ett motstånd (1k motståndet)och byta relä till ett 12v
Blade_swe

Inlägg av Blade_swe »

tinde har sprungi ifrån mig så jag har inte hunnet än men till helgen ska det bli pilla av....

*tiden ska det ju vara
Skriv svar