Variabel växelspänning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
DeeJayPA
EF Sponsor

Variabel växelspänning

Inlägg av DeeJayPA »

Ibland behöver jag tillgång till justerbar växelspänning, och det är inte så enkelt. Den måste givetvis vara isolerad från nätspänningen. Behöver ca 0-30VAC 1A. Dom som finns att köpa är på tok för dyra.
Så jag funderar på att bygga en egen med hjälp av en slutstegs IC.
Har kollat in LM 2876 på elfa 73-266-36.
Kan detta funka som labb agg eller är jag helt uppe i det blå?
Finns det kanske något bättre sätt för att lösa det?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Slutstegs IC var en smart ide. Tänk på att man brukar ge effekten för musik som har crest-faktor på 6 - 20 dB. En sinusvåg har roten ur 2 = 1,41 vilket drar mycket mer ström och bildar mer värme.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag hade använt en vridtrafo och en vanlig transformator för att ge isolation.
Men det beror på att jag redan har en vridtrafo att använda, visserligen så om du hittar en billig på tradera så kan det kanske vara ett alternativ.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag lägger en röst för vridtrafo, perfekt sak att dra igång byggen med

men så småningom kommer jag nog bygga ett labbagg som klarar att ge ut både likström och växelström eller vad man nu vill ha
en kraftig dc kopplad effektförstärkare helt enkelt

så du kan annvända en vanlig förstärkare om du känner för det
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Jo en vridtrafo hade varit bäst. Bra till mycket annat också, men man klarar sig långt med en glödlampa i serier när det behövs.

Det var en rejäl OP det där, den ser ju perfekt ut för mitt behov med strömbegränsing också inte illa .
Lite dyr bara, tror jag börjar labba med nån slutstegs ic som jag har hemma.
Funkar det bra så köper jag bättre grejer sen.
BJ

Inlägg av BJ »

Kan man lita på såna grejer?
Jag byggde ett spänningsaggregat en gång, efter en ritning. Det kunde ge 0 till 30 V likspänning, och 0 till 2 A. Utgångs-transistorn var en Tip 3x nånting...
Det fungerade ett tag, men sen en gång när jag körde en grej som drog lite ström på 5 V (Det var en bit kvar till max-strömmen) så hände det nånting. Jag tror att det blev kortslutning i utgångs-transistorn. Tack och lov så blev det ingen smäll. "Bara" några små ljus-prickar nånstans på kortet som jag körde...
Jag sparade inte det aggregatet. :wink:
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Ja det borde ju var helt beroende av konstruktionen. Det som kan hända här är
att man får likspänning ut vid magisktrökutsläpp. Så likspännings skydd på utgången kan vara bra.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En annan sak att tänka på är utgångstransistorernas hfe, samt vilket spänningsfall som ligger över dem. Hfe sjunker vid höga strömmar.
En 2N3055 t.ex, klarar 15A. Om det är några få volt över den. Ska den dra ner 35V till 5V, är det helt plötsligt en femtedel av det max. Jag har 5st parallellkopplade 2N3055 i mitt 10A-agg, för att de inte ska behöva jobba så hårt och pensionera sig i förtid.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Slutsteg som VAC-generator funkar utmärkt. Så finns även möjligheten att köra oliga vågformer och frekvenser. Jag hade nog dock använt en konventionell återkopplad förstärkare fast slängt in ett par Mosfetar som sluttrissor så kan man ta ut mer ström och högre spänningar. Men en Chip-förstärkare funkar givetvis också..
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Har börjat med en prototyp baserad på en TDA2003 som jag hade hemma.
Fritzell: Det hade ju varit ganska fint att bygga en förstärkare med mosfetar.
Billigare att laga om det inte går som man har tänkt=)

Ju mer jag klurar på detta så känns det som att jag går över ån efter vatten.
Har ju för sjutton nått gammal bilslutsteg som ligger och skräpar.
BJ

Inlägg av BJ »

Mitt kanske var feldimensionerat på nåt sätt. Jag har aldrig varit med om att det har hänt med ett köpt nätaggregat. T.ex. Mascot 719.

Bland det första jag tänkte på när jag läste MadModders svar var att det håller längre för varje transistor man lägger till, men kan gå sönder till slut i alla fall. Bara efter lite längre tid. :wink:
Men tar man tillräckligt många så kanske det håller hur länge som helst. Det kan ju vara ett bra sätt i så fall.

Dom köpta brukar väl inte ha särskilt många transistorer på utgången? Det brukar väl vara 1 eller 2? Eller har jag fel?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu är ju det där Mascot-agget specat till max 2A vid upp till 15V, 1,5A vid 30V. Så det klarar sig utmärkt med bara en eller två. Dessutom kopplar man ju om mellan 15V- och 30V-läget, så att man inte drar ner drygt 35V till under 15V när man vill ha ut 2A. Det eliminerar en del av effektförlusten, som är boven i det hela, för att man inte ska få så stor skillnad mellan in och ut.
Mitt köpta labbagg (PS613, 0-30V 2,5A) kopplar automatiskt om mellan låg och hög inspänning till regulatorkretsen när man går över eller under ca 14V. Det är ett relä som sköter om den biten.
BJ

Inlägg av BJ »

Jaha... Är det så det är tänkt... Jag har inte förstått hur omkopplingen fungerar. Men det kanske beror på att jag inte har kört nånting som har
dragit 1,5 A eller mer.
Om man inte ställer om det då, sänker det max-strömmen själv till 1,5 A då för att skydda sig? (Så som kurvan på framsidan visar.)

Tillägg: Nej, det kan det ju inte göra... Det är ju det som knappen ska välja... :roll:

Nu fick jag nog svaret på en annan sak också. Jag använde ett annat ställbart aggregat ett tag. Grått och brunt, tror jag, med två liggande
avlånga lysdioder upptill. Där klickade det när man höjde eller sänkte spänningen. Det kanske var så som du skrev nu.

Vad är det för speciellt med strömbegränsningen i Mascot-aggregatet? Det var nån som sa att det sänker spänningen mycket lägre än ett vanligt
när man kommer upp till ström-gränsen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det finns foldback strömbegränsningar, brukar vara mera på vanliga nätdelar

har man passerat strömgränsen så sjunker strömmen kanske till en femtedel av maxströmmen, man får stänga av och sätta på det igen för att få bort den

fördelen är att man inte bränner massa effekt när det trippat, och att i vanliga aggregat ser att det är ett fel och att man inte eldrar upp det som är felaktigt
Skriv svar