Motorstyrning - X/Y-led för parabol

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Motorstyrning - X/Y-led för parabol

Inlägg av ashsama »

Nån som har bra delar/tankar för att göra en stor parabol (3m diam.) styrbar? då menar jag rent mekaniskt, behöver väl nåt _kraftigt_ kullagrat mellankoppling för Ez rotationen, behöver nogranhet helst på minst 1°.
Det är tunga rejäla doningar så en simpel kulstång räcker inte för stabiliteten i Alt. rörelse heller, svajjar rätt bra i vinden om det inte är hårt bultat.
Det behöver inte vara 360° rotation 90-180° räcker gott.
(blanda inte ihop detta inlägg med det jag lägger i köpes delen, två olika saker).

"Vettiga" Förslag Någon?
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag byggde en motorstyrning för en 2m parabol för ett 20-tal år sedan. Jag använde rejäla linjära ställdon från Linak. Som lagring sitter ett hjullager samt spindelleder för länkarna. Den har suttit uppe hela tiden och har fortfarande inget glapp så det verkar ha fungerat.
En 3 m parabol har iofs mer än dubbelt så stor area men det borde gå att använda samma princip.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Kraftiga gängstänger bör väl vara bra trots att du inte vill. Sätter man dom långt ut på parabolen, gör ett litet glapp inte så mycket. Bygg in gängstängerna i ett rör så kan de ej böja sig. Sedan kan du använda stegmotor eller vilken motor som helst för att dra runt. Enkelt att låsa med broms också.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Styrlager från MC som lagring sen hydraulstyrning av det borde bli tæmligen mumma (och dyyyyyrt).
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

heavy :shock: :D

hadde nog byggt något själv med bra vinkelkontaktlager och ordentligt förspänt, för 1 grad i inställning utan glapp och som ska tåla ordentligt moment hadde jag nog kollar på en snäckväxel med ställbar snäcka

allternativt stort kugghjul med möjlighet till att ställa glappet mellan kugghjulen

det sista är ju inte allt för svårt att få laserskuret för en rimlig peng

edit, glömde, vad ska du ha den till?, mycket nyfiken :oops:
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Ja iofs, farsan har ju bilverkstad så att hitta ett hjulnav/kardan kanske vore lättast... klurigaste blir upp o ned rörelsen för den får mest vikt på sig så antar man kanske får köra fet motvikt på motsatta sidan...
Roterande encoders har jag liggandes så borde ju kunna pula ihop nåt,
hade dock underlättat om man kunnat programmera micros...

grym, det är till radioastronomi och lite deep space satellit-jobb.
(säger jag SETI tror folk man är knäpp så den delen utelämnar jag :) )
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Försöka få in voyager 1/2 ? 8)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

:tumupp: :tumupp: :whoho: :wacko: :drool:

så börjar jag få förståelse för det hela

en viktigare fråga är var den ska stå och hur man kan hantera det

jag har ett litet projekt på g med 3 axels rörelse av en antenn , men på en mast vilket ger problem med vikt och annat

ska din parabol stå på backen eller på ett sådant bra fundament så man kan få stor bottenplatta?

då finns det en mycket bra modell av uppfästning

en snurrplatta modell rundmatningsbord, och på den så gör man den andra axlen med två stöd på var sin sida om parabolen, så man vrider den genom sin tyngdpunkt, mycket stabilt och smidigt om man inte måste ha den mastmonterad

hm, dåligt beskrivet, lättare om man kunde rita upp det, om det behövs?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det bästa är nog en stor snurrplatta, tandad runt kanterna och en
snäckkoppling till motorn, då kan man få ordentlig precision i inställningen
och rätt stabilt

Sedan en konstruktion med aluminiumtross i två trekanter som står på snurrplattan, en kraftig lagrad överliggare som parabolen är bultad på och så en linjärnhet ovanför och en under som drar respektive trycker för att fixa höjdregleringen

dock blir det en rätt stor, otymplig och dyr lösning....
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kanske kunde funka med en kugg/snäckväxel frän en bilstyrning? Med en vindrutetorkarmotor kunde den bli riktigt stark tror jag.
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

007sweden, njaeh, i fjol hade dom dock lyckats med en 20m parabol men det är lite väl optimistiskt, dom satelliterna hade låg uteffekt, däremot är det skoj att försöka hitta lite närmare satelliter, säg runt venus,mars,månen mm.
Det är ett jättebra sätt att kalibrera systemet, både brusfaktor o förstärkning likväl som den mekaniska positionen, om man kan använda källor så långt bort.

grym, idag är den enbart på manuellt justerbar polarmount på ett rör i ett betongfundament på bakgården, står jättestadigt där men är väldigt begränsad inom vilket område man kan rikta den, även om jag inte har 360° rotation på sakerna skulle bara +/- 45 vara jättebra för att få långa integreringar till fft analysatorn, annars med jordens rotationshastighet stannar "målet" inte i fokus så många minuter innan det passerat helt o hållet...

Själva parabolen är "nät" så tar upp väldigt lite vindfång och väger väldigt lite - fästet däremot är i järn och väger därefter, får kanske skippa det fästet helt och hållet....
Nåja, har gett mig nåt att bita i iaf, länge varit sugen på att ta tag i det...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

är det så så skulle jag nog göra den sortens gaffelmontage som jag beskrev, lätt att få det stadigt och relativ tätt att bygga, skissade lite på papper och man kan bygga det riktigt smidigt med fulla 360 runt och 180 i höjd

jag kanske har en snäckväxel med lite glapp i liggandes, måste fundera om jag ska ha det till något annat först
har varit till första utväxlingen i ett cncrundmatningsbord
sm2wls

Inlägg av sm2wls »

Kolla med kranfirmor om de har något kasserat chassie till en gammal tornkran; väldigt stabilt mekaniskt, och inga problem med glapp - enkel lösning för AZ.
För elevationen gäller nog ett linjärt ställdon som peter555 sa.
exeqt

Inlägg av exeqt »

Menar ni principen:
http://www.astrodelciel.it/images/Varie ... dicina.jpg
eller
http://www.drtec.com/Italiano/images/Parabol42.jpg

Den övre är väl mer avancerad att bygga antar jag.

medan den nedre kanske är mindre precision i höjdled på.
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

exeqt, exactly!
Ja det finns flera sätt att göra på, vill bara ha lite idéer att bolla runt med
ifall nån annan har bättre idé än mig själv.
Vill ju inte görat mer komplicerat än vad som behövs :)
Skriv svar